Hej
har en fråga ang lithium-ion batterier. Det är s att jag ska göra en superficklampa som såg nånstans här innan.
Har en 100 w halognlampa som ska koppla till ett par lithium-ionbatterier.
Men har en fråga ang kapaciteten hos dem. Det är vanliga 18650 modellen, 2,2 Ah.
Hur pass stor ström kan man få ut av dem under en kortare tid? Jag skulle ebhöva ha ut åtminståne 10 amp så att lampan kan lysa med full kraft.
Hade tänkt att sätta 4 st i serie men det kanske inte ger tillräckligt mycket ström?
Någon som vet??
Micke
Lithium-ion batteri
-
nja NiCD och NiMh är kända för att kunna ösa ur sig mycket ström, LiIon har definift högre inre resistans så man bör inte köra fullt så hårt.Millox skrev:Det jag hört om li-jon-batterier är att de har extremt låg inre resistans. Så det ska nog kunna gå att få ut en hel del kräm ur dem.
om du tar cellerna från laptopbatter så måste du vara synnerligen noggrann med laddning och urladdning (på cellbasis) - du måste ha urladdningsskydd som stänger av kretsen när cellspänningen är lite under 3 Volt och garanterat närmare 2.5 Volt - annars är det goodbye till cellen och är farlig att hantera.
vid laddning så får spänningen aldrig överstiga 4.2 Volt/cell - aldrig någonsin, vilket innebär individuellt övervakad laddning per cell samt helt avstängning av laddning efter 3 timmar och/eller när laddströmmen är under 3% av kapaciteten (dvs under 66 mA för en 2200 mAh-cell)
LiIon-celler har mycket kapacitet - men måste skötas som ett litet barn om inte batteriet skall bli farligt - till skillnad från NiMh så innehåller LiIon organiska ämnen som brinner minst lika bra som bensin, vilket innebär stor eldslåga (vented flame) om batteriet misshandlas med överladdning/djupurladdning så att dess säkerhetsventil löser ut. Det som är kvar efter 'utlösninge' tenderar att fungerar som termitladdning och glöder på en bra stund, vilket innebär att granncellerna snart också ventilerar av värmen från havererade batteriet och själv börja brinna, och så håller det på...