Belysning utan frekvens
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Belysning utan frekvens
Är trött på vanliga glödlampor och lysrör, som blinkar och har sig. Riktigt irriterande när jag ska filma nånting med kameran. Ljusets blinkningar interfererar med kameran, så det ser ut som ljusstyrkan går upp och ned hela tiden.
Jag har dels tänkt bygga mig en såndär lysring att fästa på kameran, dels en skrivbordslampa. Vilka vita lysdioder ger idag mest ljus för pengarna?
De ska ha en bred spridningsvinkel, och slutresultatet ska lätt kunna ersätta en bra arbetslampa.
Jag har stora fina kylflänsar, så den delen är inga problem.
Jag har dels tänkt bygga mig en såndär lysring att fästa på kameran, dels en skrivbordslampa. Vilka vita lysdioder ger idag mest ljus för pengarna?
De ska ha en bred spridningsvinkel, och slutresultatet ska lätt kunna ersätta en bra arbetslampa.
Jag har stora fina kylflänsar, så den delen är inga problem.
Är det en videokamera?
Den filmar ju i 50 fps interlaced, vilket motsvarar 50Hz. I så fall stämmer antagligen inte klockan i din kamera riktigt med elnätet, så att ljuset varierar med samma frekvens som skillnaden mellan kameran och elnätet.
Jag har inte märkt något med min kamera, så den kanske har exakt samma frekvens.
Den filmar ju i 50 fps interlaced, vilket motsvarar 50Hz. I så fall stämmer antagligen inte klockan i din kamera riktigt med elnätet, så att ljuset varierar med samma frekvens som skillnaden mellan kameran och elnätet.
Jag har inte märkt något med min kamera, så den kanske har exakt samma frekvens.
Det blir inte flimmerfritt bara för att det är samma frekvens, då blir det mörka band i bilden istället som driver med en hasktighet som motsvarar frekvensskillnaden.
Det enklaste är att likrikta och kra glödlampor på filtrerad DC. Då är ljuset helt konstant.
Alternativt har man belysning kopplad på alla faserna så att det skall bli någorlunda jämnt. Vill minnas att jag sett något om att större verkstäder har det så för att det inte skall bli stroboskopeffekter på maskinerna.
Det enklaste är att likrikta och kra glödlampor på filtrerad DC. Då är ljuset helt konstant.
Alternativt har man belysning kopplad på alla faserna så att det skall bli någorlunda jämnt. Vill minnas att jag sett något om att större verkstäder har det så för att det inte skall bli stroboskopeffekter på maskinerna.
Men jag tycker det här verkar konstigt. Alla videofilmare i sverige borde ju ha det här problemet i så fall.
Har aldrig hört/läst om att filmare använder likström i sin ljusutrustning.
Jag gjorde nyligen en kortfilm, då använde jag några halogenlampor för ljussättning. Inga problem.
Med lysrör/lågenergilampor har jag inte heller märkt något konstigt av.
Har aldrig hört/läst om att filmare använder likström i sin ljusutrustning.
Jag gjorde nyligen en kortfilm, då använde jag några halogenlampor för ljussättning. Inga problem.
Med lysrör/lågenergilampor har jag inte heller märkt något konstigt av.
funkar det inte med lågenergilampor?, dom har ganska hög switchfrekvens
annars går det ju att göra en simpel sak, likrikta ffiltrera med spole kondensator och om man väljer spolen rätt så har du 230v igen, lite ful lösning men funkar kanon
ljusbågslampa ?
större glödlampor blinkar mindre än små, mera termisk massa i glödtråden
annars går det ju att göra en simpel sak, likrikta ffiltrera med spole kondensator och om man väljer spolen rätt så har du 230v igen, lite ful lösning men funkar kanon
ljusbågslampa ?

större glödlampor blinkar mindre än små, mera termisk massa i glödtråden
MadModder: Vad har du för kamera? Om du har en billig kamera så borde slutartiden var 1/50s, (vilket ju inte borde innebära några problem med flimmer). Om du kan ställa slutartiden manuellt, pröva isåfall att ställa upp den till 1/50s. (Med 25bps, interlaced till 50 så motsvarar det ett öga som ständigt är öppet, dvs inget flimmer).
Mest ljus för pengarna.... svår fråga...
Hade frågan varit mest ljus för minst effekt hade jag kunnat svara omedelbart.
Personligen så hade jag velat bygga med Cree XR-E om jag skulle byggt en belysning, dels för att dom jag har använt har haft väldigt trevliga färgtemperaturer och dels för att deras vinkel på 70 grader passar väldigt bra för belysning av dessa typer, samt inte minst eftersom det är den effektivaste lysdioden på marknaden i dag.
Dock är dom inte så billiga...
Om du vill ha mest ljus för pengarna så skulle jag nog titta på riktiga Luxeon III Star... du får dom för $4/st och dom ger runt 70-80 lumen @ 700ma.
Cree XR-E på star kostar väl närmare $12 och ger runt 70 lumen @ 350ma och runt 120 @ 700ma.
Optimal skrivbordslampa enligt mig:
6st Cree XR-E drivna @ 700ma = ~700 lumen = mer ljus än en 60w glödlampa.
3.5v är typisk framspänning @ 700ma, 3.5 * 6 = 21, sätt dom i två slingor så får du 10.5v per slinga, sätt dom på en 12v stabbad nätvårta som pallar 1.4A och sätt lämpligt motstånd som ger den ström du vill ha.
Hade frågan varit mest ljus för minst effekt hade jag kunnat svara omedelbart.
Personligen så hade jag velat bygga med Cree XR-E om jag skulle byggt en belysning, dels för att dom jag har använt har haft väldigt trevliga färgtemperaturer och dels för att deras vinkel på 70 grader passar väldigt bra för belysning av dessa typer, samt inte minst eftersom det är den effektivaste lysdioden på marknaden i dag.
Dock är dom inte så billiga...
Om du vill ha mest ljus för pengarna så skulle jag nog titta på riktiga Luxeon III Star... du får dom för $4/st och dom ger runt 70-80 lumen @ 700ma.
Cree XR-E på star kostar väl närmare $12 och ger runt 70 lumen @ 350ma och runt 120 @ 700ma.
Optimal skrivbordslampa enligt mig:
6st Cree XR-E drivna @ 700ma = ~700 lumen = mer ljus än en 60w glödlampa.
3.5v är typisk framspänning @ 700ma, 3.5 * 6 = 21, sätt dom i två slingor så får du 10.5v per slinga, sätt dom på en 12v stabbad nätvårta som pallar 1.4A och sätt lämpligt motstånd som ger den ström du vill ha.
Marta skrev:Det blir inte flimmerfritt bara för att det är samma frekvens, då blir det mörka band i bilden istället som driver med en hasktighet som motsvarar frekvensskillnaden.
om det är felfrekvens nära 50 Hz Hz så borde flimret periodicitet ligga i många sekunders intervall - 50Hz är ganska stabil i Europa.
intressant fråga är om kameran är 50 Hz PAL, eller 60 Hz PAL/NTSC, vid 60 Hz upptagning får man ett ganska snabbt flimmer. likaså om displayen kör med 60 Hz uppdatering innan man trycker av bilden eller filmar.