Känslig AVR

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Känslig AVR

Inlägg av cykze »

AVR:en jag håller på och leker med är väldigt reset-känslig. Kopplar jag den till +5V via ett motstånd på 4.7k ohm så räcker det t ex med att jag nuddar en strömkabel med ett metallföremål för att den ska reset:as. Kopplar jag däremot +5V direkt till Reset så fungerar den stabilt.

Så ska det väl inte vara? Jag vill ju ha pullup-motståndet där när jag kopplar den till datorn för programmering.

AVR:en är en AT90s2313
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Du har inte någon dålig ledare som gör att du har bruten jordförbindelse någonstans? Om du har etsat kortet själv brukar det lätt smyga sig in mikroskopiska små avbrott.

I annat fall måste du ha förstört kretsen.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Du är säker på att du inte råkat ta ett motstånd på 4.7Mohm istället eller nåt?

För det låter onekligen bra skumt...
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Magnus: Har uppkopplingen på ett breadboard. Och det är en mycket enkel koppling.

Hur skulle jag ha kunnat förstöra kretsen? Har inte gjort något konstigt vad jag vet.

cyr: Säker. Har även testat med ett på runt 390k ohm
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

390kohm, varför testar du inte ett lite mindre... typ 10k

mät sen med multimetern när allt är inkopplat...
Senast redigerad av strombom 17 maj 2004, 01:24:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Jag kör alltid med 33k på reset. Aldrig sett något sådant problem.

Det kan inte vara så att där är kontaktfel i breadboardet eller något sådant dumt?
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Du ska ha en kondensator till jord också, så att du får en schysst reset. Du har inte glömt "org" i koden, så att programmet lägger sig över interruptvektorpekare? Eller att du har slagit på interrupter av misstag som gör att programmet startar om?

ESD förstör kretsar. Nu vet jag inte exakt vad din krets tål. Förmodligen inte mycket alls. En så låg ESD spänning som 2kV känner du inte ens i fingret.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

strombom: Har testat med 4.7k, 10k och 390k. Står att man ska ha ett pullup mellan 100k och 500k i databladet, om jag har förstått det rätt dvs.

PaNiC: Har inte undersökt breadboardet. Men allt fungerar som det ska förutom att den startar om när man nuddar vissa pinnar.

Magnus Pihl: Har provat med en konding (10nF) mellan reset och jord också. Blir ingen skillnad.

Jag har varit rätt försiktig med den. Tog den direkt från förpackningen och satte dit den på breadboardet, utan att ens nudda benen.

En liten fråga bara. Vad händer om MOSI, MISO och SCK är inställda på att vara utgångar när man kopplar dom till parallellporten, när man ska programmera den. Den kan väl inte gå sönder av det?
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Jag skulle kolla ALLA gnd och Vcc anslutningar mycket noga. Mät med spänningen avstängd med multimeter i resistansläge. Se till att det är bråkdelar av ohm.

/Magnus
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Har kommit fram till att det är något med nätagget som spökar. Provade nämligen med att köra från ett bilbatteri via en 7805 och då fungerade allt perfekt. Men jag skulle gärna vilja använda mig av det variabla nätagget. Är det en massa kondingar som gäller då eller hur kan man annars fixa det?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

en diod och en konding kanske

/Johan
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Vad är det för nätagg du har? Har du oscilloskop så du kan kolla och mäta på utspänningen? Är spänningen stabil? Har du fullvågsliktning? Är det linjärt eller swithat? Har du glättat ordentligt?
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Magnus: Har tyvärr inget oscilloskop. Skulle iofs kanske få låna hem ett från skolan. Antar att det är fullvågsriktning. Det är inget jag har byggt själv så jag vet inte. Det är med största sannolikhet linjärt. Jag har provat med 10 nF och en 47 uF mellan plus och jord. När jag provar att köra via 7805:an har jag dessutom en 0.1 uF på ingången.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Väldigt mysko.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag hade typ samma problem med en pic.
Det funkade med batteri men med nätagg så resetades den om man tog på kapselns ena sida.
Felet var bara att en pinne var felkonfigurerad, så kolla alla inställningar på alla pinnarna.
Skriv svar