Känslig AVR
Känslig AVR
AVR:en jag håller på och leker med är väldigt reset-känslig. Kopplar jag den till +5V via ett motstånd på 4.7k ohm så räcker det t ex med att jag nuddar en strömkabel med ett metallföremål för att den ska reset:as. Kopplar jag däremot +5V direkt till Reset så fungerar den stabilt.
Så ska det väl inte vara? Jag vill ju ha pullup-motståndet där när jag kopplar den till datorn för programmering.
AVR:en är en AT90s2313
Så ska det väl inte vara? Jag vill ju ha pullup-motståndet där när jag kopplar den till datorn för programmering.
AVR:en är en AT90s2313
-
-
Du ska ha en kondensator till jord också, så att du får en schysst reset. Du har inte glömt "org" i koden, så att programmet lägger sig över interruptvektorpekare? Eller att du har slagit på interrupter av misstag som gör att programmet startar om?
ESD förstör kretsar. Nu vet jag inte exakt vad din krets tål. Förmodligen inte mycket alls. En så låg ESD spänning som 2kV känner du inte ens i fingret.
ESD förstör kretsar. Nu vet jag inte exakt vad din krets tål. Förmodligen inte mycket alls. En så låg ESD spänning som 2kV känner du inte ens i fingret.
strombom: Har testat med 4.7k, 10k och 390k. Står att man ska ha ett pullup mellan 100k och 500k i databladet, om jag har förstått det rätt dvs.
PaNiC: Har inte undersökt breadboardet. Men allt fungerar som det ska förutom att den startar om när man nuddar vissa pinnar.
Magnus Pihl: Har provat med en konding (10nF) mellan reset och jord också. Blir ingen skillnad.
Jag har varit rätt försiktig med den. Tog den direkt från förpackningen och satte dit den på breadboardet, utan att ens nudda benen.
En liten fråga bara. Vad händer om MOSI, MISO och SCK är inställda på att vara utgångar när man kopplar dom till parallellporten, när man ska programmera den. Den kan väl inte gå sönder av det?
PaNiC: Har inte undersökt breadboardet. Men allt fungerar som det ska förutom att den startar om när man nuddar vissa pinnar.
Magnus Pihl: Har provat med en konding (10nF) mellan reset och jord också. Blir ingen skillnad.
Jag har varit rätt försiktig med den. Tog den direkt från förpackningen och satte dit den på breadboardet, utan att ens nudda benen.
En liten fråga bara. Vad händer om MOSI, MISO och SCK är inställda på att vara utgångar när man kopplar dom till parallellporten, när man ska programmera den. Den kan väl inte gå sönder av det?
-
-
Magnus: Har tyvärr inget oscilloskop. Skulle iofs kanske få låna hem ett från skolan. Antar att det är fullvågsriktning. Det är inget jag har byggt själv så jag vet inte. Det är med största sannolikhet linjärt. Jag har provat med 10 nF och en 47 uF mellan plus och jord. När jag provar att köra via 7805:an har jag dessutom en 0.1 uF på ingången.
-