Blyackumulator-laddare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Blyackumulator-laddare

Inlägg av psynoise »

Behöver konstruerea en blyackumulator-laddare för cyklisk laddning. Det ända jag vet är att man laddar med konstant spänning 14,4-15,0 V för en 12-volts-ackumulator. Strömmen bör vara 10% av kapaciteten hos ackumulator. Ska man då ha en strömbegränsning? Med en vanlig enkel strömbegränsning blir ju inte spänningen konstan? Har ingen aning om hur en blyackumulator brukar se ut så tips mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

13.8v och med strömbegränsningen så får spänningen falla till strömen går under strömbegränsningen

spänningen för laddning är även temperaturberoende och beroende på vilken sorts batteri, på bra batteri så finns uppgifterna med
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du måste antingen strömbegränsa eller späningsbegränsa. Du kan inte bestämma både ström och späning till batteriet. Det normala är att man strömbegränsar tills man kommer upp till 14,4 och sedan ligger på konstant spänning. Till många batterier kan man ladda hårdare än kapasiteten /10h. Med lite tur står det på batteriet.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Enda sättet att begränsa strömmen är ju att sänka spänningen...

Annars brukar man kalla dessa för konstant-ström konstant-spänning laddare. Dvs strömmen begränsas tills inställd spänning är uppnådd, därefter konstant spänning.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Här svaras det så fort att man inte hiner se att andra sagt samma sak. Det måste vara ett bra tecken. Särskilt när alla oberoende av varandra säger nästan samma sak.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp. när det gäller spänningen är det ju frågan om det ska vara för att ladda upp batteriet och sedan avbryta laddningen eller om man ska ladda upp och ha underhållslladdning för lång tid framöver,

man kan ju kolla vad ctecladdarna gör,
eller kolla vad batteritillverkarna rekomenderar

14.4 är perfekt att ladda upp till för att ladda batteriet snabbt till nästan full laddning, sen ska man gå över till13.8 för sista laddningen och underhållsladdning

så den stora frågan som kvarstår är hur ska batteriet laddas, bara upp till laddning och sedan avbryta eller ska laddaren stå på i lång tid?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Japp, det ska bara laddas upp för att sedan avbryta laddningen. Finns det något smart sätt att detektera när ackumulatorn är färdigladdad?

Har rätt så klart för mig hur jag ska göra: Spänningsregulation på 14,4 V samt därefter strömbegränsare.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kolla när laddstömen blir låg.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Jag laddar mina batterier med de nätaggregat jag byggt (se min hemsida)

en lämplig strömstyrka är 1/10 av batteriets kapacitet.
Mitt mc batteri t.ex på 12 Ah laddar jag med 1 A och bilens 60 Ah batteri
laddas med 6 A (man BEHÖVER ju inte ladda med så hög ström)

Jag ställer in nätaggregatet på 14 Volt, och strömbegränsningen på t.ex 1 A
Sen är det bara att ladda. Strömmen sjunker när batteriets spänning ökar.

Proffsladdare är givetvis mer invecklade.
På jobbet har jag laddare av fabrikat Tystor (www.tystor.com) till mina tunga fordon. De har alltid batteriladdare ansluten när de är parkerade.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Att ladda blybatterier till 14.4 tom 15 volt för vissa slutna batterier bör man göra i högt typ 10 timmar eller till strömmen gå ned under typ 3-10% av C10, Därefter landa på 13.6 -13.8 Volt laddspänning och kan lämnas ansluten i åratal. Det är så 'floating' - underhållsladdning brukar byggas i typ UPS mm.

laddning vid hög spänning 14.0 - 15.0 Volt under för lång tid resulterar att batteriet korriderar sönde invändigt på kort tid - efter en vecka 14-dagar vid denna spänning så har större delen av de bärande och strömledande strukturerna i positiva blyplattorna omvandlade till blyoxidmos och har svårt att lämna någon större strömstyrka längre.

Om man väljer 13.4, 13.6 resp 13.8 Volt som underhållsladdningsspänning har mycket stor inverkan på batteriets totala hållbarhet - 13.4 Volt så kanske den håller 10 år, 13.6 sådär 5-6 år och vid 13.8 Volt kan man inte räkna mer än max 3 år. - allt detta vid 20 graders omgivning. - under 13.4 Volt rekomederas inte då batteriet kan sulfatisera trots att den underhållsladdas.

se till att ha en bra multimeter med minst 2 decimaler även vid 12 volts visning då 0.1 Volt fel har stor verkan på batteriets totala livslängd om den står under konstant underhållsladdning.

Biltema har en liten behändig helautomatisk 2-amperes-laddare som ser ut som en strömadapter till en laptop (gissar att inkråmet är snarlikt, men lite annan reglering bara) - den är bara atta ansluta batteriet och sedan glömma bort tills nästa säsong när man skall ha batteriet igen
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ok, hoppar över underhållsladdning, då laddaren ska användas mobilt. Ritade ett schema med L200: schema, uträkningar.

xxargs: Vad menas med C10?

Om nu laddningströmmen har sjunkit till 3% av kapaciteten kan jag då anse batteriett färdigladdat? Kommer iaf då mäta laddningsströmen över ett lågohmigt motstånd och stänga av med ett relä.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Bild
För att starta laddning håller man inne S1 som ska vara återfjädrande. Relä S2 ska då dra som startar laddningen. Operationsförstärkaren håller S2 draget tills positiva sidan av R4 närmat sig potentioalen av minussidan av R4. På detta sätt ska laddningen upphöra när laddningsströmen har minskat. Storleken på minsta laddström anges av spänningsdelaren R5 och R6.

Säg gärna till om jag gjort rätt eller om det är helt galet.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag har kört med den här kretsen. Då får du bra verkningsgrad och lite prylar.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Jag har byggt en enkel laddare enligt denna sida med en lm317
http://www.vt52.com/diy/myprojects/othe ... harger.htm

verkar funka ganska bra, lämnar den dock inte på i mer än 10-15h.

Finns det för övrigt något sätt att ladda blyackar snabbare än 10C utan att de tar allt för mycket skada?

Bygger en modell nu som drivs av en blyack då jag inte har budget för li-pol, men är lite surt att behöva vänta 10h mellan körningarna.
xxargs

Inlägg av xxargs »

blyaccar kan du ladda mycket hårdare, uppemot C1 så länge polspänningen är under 14.4 Volt för 12-volt batteri och batteriet inte allt för varm. (läs databaldet för batteriet i fråga.)

Den reglerar sig själv på hur mycket den orkar ta emot i ström, vilke innebär 60-70 % på ett par timmar och sista resterande 30% tar ytterligare ca 24 timmar att få i. blybatterier och LiIon-batterier liknar väldigt mycket varandra i laddningsfilosofier - förutom blybatterier inte börja brinna om man misshandlar dom med överladdning etc.

blybatterier fungerar _inte_ som när man laddar NiMh/NiCD batterier där man bara kör med konstanström.

blybatterier skall ha välreglerad spänning med rimlig strömbegränsning.

L200C med både späningsreglering och strömbegränsningsfunktion är lämplig för mindre blybatterier, medans ML317 kan kopplas som strömgenerator passande för NiMh batterier, men kan också byggas som spännningsstab där strömstyrkan bestäms av kretsens strömbegränsning - vad det nu är.

idag så fins det massor av olika laddningskretsar mycket bättre än ovanstående
Skriv svar