EAGLE: Spara bild i rätt storlek? *Löst*

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

EAGLE: Spara bild i rätt storlek? *Löst*

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har gjort en kretskortslayout i Eagle och vill lägga in den i Photoshop för att göra några småändringar. Jag vet hur man sparar en bild, men hur ser man till att storleken (upplösningen) blir rätt?

edit: Ändrade rubriken.
Senast redigerad av JimmyAndersson 31 mars 2007, 16:30:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Det finns väl inställningsmöjligheter för att ställa in upplösning på "Export Image" som du får upp på File/Export/Image... har jag för mig i alla fall: :?

Edit:
Detta är allt jag hittat i alla fall:
Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Men genom att ändra "Resolution" så ändras ju även storleken. Hur vet man vilken som är rätt storlek? Ställer man in fel storlek så passar ju inte t.ex IC-kretsarna.. :)

edit: Eller får man helt enkelt ha koll på det själv och justera i Photoshop? Låter lite farligt...

edit 2: Eller om jag frågar såhär: Hur stor upplösning behövs för att inte riskera att något hamnar fel?

edit 3: Det blir alldeles taggigt och konstigt även vid 195dpi.. :?

Dessutom gjorde jag ett jordplan med Polygon-verktyget, men det visas bara som en ruta när jag öppnade brd-filen igen. Samma sak när jag exporterar bilden. Jordplanet är döpt rätt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Förstår precis problemet. 300dpi är nog nästan minimum, och som sagt ju högre dpi, ju "större" bild. Men det spelar egentligen ingen roll. Provade att labba lite och ifall du har Adobe Acrobat 6.0 kan du "Printa" till A4 och då ser skalan ut att bli rätt. :)

Liten fråga bara, vad är det för detaljer du vill ändra i Photoshop? Blir det inte en himla massa ändrande på färger om man exporterar och sedan vill skriva ut så att alla banor, paddar etc skall bli svarta? Varenda liten grön pad måste väl fyllas med svart och alla "tomrum" till vitt?
Med små ledare, cirklar etc går det göra ganska mycket detaljer faktiskt i Eagle :)
Dessutom gjorde jag ett jordplan med Polygon-verktyget, men det visas bara som en ruta när jag öppnade brd-filen igen.
Händer det något om du trycker på Ratsnest?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag vill snygga till paddar för en antennkontakt och även fixa till en 'bana' för den.

Färgerna blir rätt om jag klickar i "Monocrome" när jag exporterar från Eagle. Sedan är det bara att invertera bilden så att bakgrunden blir vit.

Men hur gör man för att jordplan (ritade med polygonverktyget i Eagle) ska synas när man exporterar bilden till Photoshop? När jag gjorde jordplanet i Eagle så var polygonen ifylld som den skulle, men sedan när jag sparade och öppnade brd-filen igen så var det bara en rutan. Samma sak när jag exporterade till Photoshop.

edit:
"Händer det något om du trycker på Ratsnest?"

Japp! :) Fast det ser lite fel ut. Inte likadant som innan. En liten polygon har satts ihop med den stora. :?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Lite bilder säger nog mer. :)

1) Såhär ser layouten ut:
Den stora fyrkanten längst nere till vänster heter GND. Den brevid heter RF.
Det är dessa som jag vill justera i Photoshop.
Bild

2) Gör en polygon:
Bild

3) Gör så att den tillhör GND:
Bild

Ehm, och där var RF borta. :?

Jag har trippelkollat så att verkligen RF går till rätt pinne och sitter ihop med rätt bana och allt sånt.

edit: Såg nu att det inte bara är RF som försvinner. :(

Varför blir det såhär och hur fixar man det?
edit:
i erc står det såhär:

WARNING: Sheet 1/1, Net GND: missing Junction at (0.4 -0.4)
WARNING: Sheet 1/1, Net GND: missing Junction at (1.4 -0.6)
WARNING: Sheet 1/1, Net +5V: missing Junction at (1.4 0.2)

Men vad är det för mått? -0.4 är *långt* nedanför kortet oavsett vilket mått jag använder..

0.4 -0.4 är ungefär där den röda pilen pekar:
Bild

"missing Junction".. Jovisst, men det ska inte vara någon junction där. :D
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Kan det vara en junction i schemat som fattas?

EDIT: Det bör det vara, för det finns väl inte ens något som heter Junction i layout?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aha! Tack! Jag hade missat några junction för GND. :)

Nästa problem. :)

Det står även:

WARNING: Sheet 1/1: SUPPLY Pin +5V overwritten with VCC
ERROR: Sheet 1/1: SUPPLY Pin +5V overwritten with more than one signal (VCC, +5V)
ERROR: Sheet 1/1: unconnected INPUT Pin: IC1 T1IN
ERROR: Sheet 1/1: unconnected INPUT Pin: IC1 R1IN

I schemat använder jag en MAX232 som har "automatiskt" koppling av spänningen till VCC, så jag gjorde såhär:

Bild

Vilket troligen ger felen ovan.

Ser även nu i brd-layouten att +5V och VCC inte är ihopkopplade (banorna sitter inte ihop), men i schemat är det rätt. Hur löser man detta?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Vad är den högra +5V? räcker väl med den vänstra, och det bör funka tycker jag.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Den högra +5V är själva padden som syns på kretskortet. Den vänstra är väl mest en koppling för spänningsmatning i schemat.

Dvs om jag sätter en likadan supply-pinne som den vänstra vid en IC-krets så kopplas den ihop med alla andra likadana supply-pinnar. Men det blir ingen pad på kretskortet, därför behöver man den högra.

Om jag inte missuppfattat något helt och hållet.. :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Får du samma felmeddelande om du inte har den paden(den första ERRORn alltså)? Jag ser inga fel så det e nog bara till att testa lite om ingen annan har några tips.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Om jag plockar bort den högra +5V så får jag ingen pad på kretskortslayouten och då kan jag ju inte ansluta någon spänning. :)

Om jag istället plockar bort den vänstra +5V så får ingen annan krets i schemat spänning, förutsatt att jag inte byter alla andra +5V till VCC, men det ska man väl inte behöva?

Ska ta en liten paus och fylla på energin, men jag tar gärna emot fler förslag. :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Sen kan du ju alltid köra ut Gerberfiler med CAM-processorn istället och editera med ett Gerber program istället så stämmer det bättre.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag hittade lösningen:

Rank: Defines how polygons are subtracted from each other. Polygons with a lower 'rank' appear "first" and thus get subtracted from polygons with a higher 'rank'.

:)

VCC och +5V problemet "löste" jag genom att plocka bort VCC från den delen av schemat jag visade ovan. Sedan körde jag Invoke på MAX232-kretsen och kopplade in +5V där. Visserligen får jag en varning om att jag har anslutit VCC till +5V, men det är ju precis det jag vill göra så den varningen får man väl ignorera..

edit: Gerber-program? *host* ja.. sådana har man ju massor av.
Not. :D

edit 2: Sådär nu är alla problem lösa. Tack för hjälpen! :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Om du vill ha ett program för att kolla/redigera gerberfiler så kolla på ViewMate vilket är gratis.
Skriv svar