Jag har kopplat ihop en LMD 18201 3A 12-55V H-brygga med PWM styrning tillsammans med en PIC uC. På dess utterminaler mäter jag vid 100% duty cycle en terminalspänning av Vdd (=16V), men när jag ansluter min motor händer konstiga grejer. Motorn bara surrar utan att starta. En gång ryckte den lite fram och tillbaks men den fick aldrig någon fart. Drivkretsen blev även väldigt varm på bara någon sekund. Alldeles fär varm för att röra den och förmodligen över 170*C eftersom motorn sluta brumma och enligt databladet har kretsen ett överhettningsskydd vid 170*C. När motorn är ikopllad blir terminalspänningen bara runt en volt och strömmen 0.75A. När motorn kopplas rakt på batteriet är det inga problem alls. Det går till och med att köra motorn på ett halvdant 9V batteri.
Jag har en liten hemmabyggd transformatorlåda eller vad man ska kalla det. Jag har inte byggt den själv men den omvandlar i alla fall 220VAC nätspänning till 5-25V sisådär. Det konstiga är att den inte heller klarara av att få nån snurr på motorn.
Min fråga är säkerligen hur dum som helst, men som den nybörjare jag är så så finner jag ingen annnan utväg än att vända mig till er!
Tänk på att den måste ha minst 12v DC på "Vs". Jag hade exakt samma problem som du skriver förutom att min motor inte lät! Jag hadde glömt att koppla in "power ground" Så jag hadde bara kopplat in "brake" och "signal ground" till GND. brake ska du förstås inte koppla till GND om du ska använda den funktionen.
squiz3r:
Jag matar det hela med ett NiMH-batteri med 16.5-20V och alla kablarna sitter där de ska. Har kollat hur många gånger som helst nu. Det är ett jäkla råttbo på min labbplatta eftersom inte kretsen får plats i hålen men jag är rätt så säker på att det skall vara rätt. Jag har även satt dit de två styckna 10nF kondingarna. Gammalt skräp men tror de fungerar.
Motorn är från en skruvdragare om det kan vara till nån hjälp att veta. Batteriet o motorn hörde ihop. Tycker det är jäkligt konstigt att det inte fungerara
Testade lite och det verkar som om att min låda inte klarar av att sourca så mycket ström. Jag lyckades även kortsluta mitt 9V batteri några sekunder så nu pallar det inte heller att snurra motorn
Men det förklarar ändå inte varför motorn inte startar med min försökskrets!
Jag är som sagt nybörjare på allt som har med elektronik att göra. Varför är det konstigt att använda en H-brygga med PWM med DC? Jag trodde att H-bryggan bara var en konstruktion med lite trissor för att kunna skifta strömriktnining och sedan att PWM'en ställde in hastigheten?
peter555: Jag förstår inte heller vad du menar? Man har ju en logic ingång för att styra poläritet, Dvs. riktning. en för att PWM'a signalen så att man kan bestemma hastighet o en för att bromsa, Dvs. kortsluta motorn.
Tengil: Hur har du kopplat logic ingångarna, (brake, PWM, och DIR)?
Jag skulle ha testat att driva logiken och motorn med olika batterier.
Det verkar som man ska kunna driva en motor kontinuerligt med denna brygga, bootstrap brukar annars kräva att duty-cycle är lite lägre än 100%.
För att vara säker så testa med 50% duty med några KHz istället.
Jag har både testat med att köra logikpinnarna till PIC'en och därifrån ställa in dem (brake = 0; direction = 0) samt att direkt jorda dem. Jag har även testat både att köra PWM från PIC'ens PWM samt att dra den direkt till +5V. Det knepiga är att det är rätt spänning på Output1 och Output2 på H-bryggan så länge motorn inte är inkopplad. :/
Kan det ha blivit något fel på kretsen? Jag har en till men jag vill helst inte börja göra fullödningar med massa småkablar på dess ben ifall om jag ska använda den till kretskortmontage senare. De är rätt så dyra rackare.
Jag brukar börja med att koppla in en glödlampa istället för motor när jag ska testa en ny brygga, det är betydligt snällare mot elektroniken.
Att man får rätt spänning utan motor men ändå ingen drivförmåga är ett vanligt symtom som tyder på att matningen till motorn inte räcker till eller att drivkretsen helt enkelt dör för att du inte har skyddat den tillräckligt.
Om du testar med en separat matning till logiken så eliminerar du det problemet.
Ja, det kan absolut ha blivit fel på kretsen, att den blev varm så snabbt kan tyda på att
Min krets blev som saggt väldigt värm också så jag kastade en som jag trodde hadde gåt i sönder, men det hade den antagligen inte då mina andra också blev lika värma utan att gå i sönder... Har du inget nätagg eller labbagg du kan testa köra det från?
Hur skulle ett bra skydd för kretsen se ut? Störningar är något jag har haft stora problem med både när jag styr servon och den här motorn. Strömmatningen är som sagt ett NiMH batteri på lite över 16V. Pic'en plus en MAX232'a sitter bakom en 7805 v-reg. Det sitter kondingar lite varstans, men det blir rejäla störningar ändå. Servon släcker nästan ner kretsen (synns på alla LED's) när den byter position. Jag har tänkt ge den en egen 7805'a för att se om det avhjälper problemet. Hur jag skall göra med motorn har jag däremot ingen aning om. Går det att göra utan att ha sepparata batterier till motorn/resten av kretsen?
Edit: Testade att köra en legomotor (i brist av annat i närheten) och den snurra på fint Märkte inte av att H-bryggan blev het heller men jag körde väldigt kort stund (9v på legomotorer...). Bara för kul testa jag att koppla in den riktiga motorn som drog på i full fart då Men H-bryggan blev het som tusan då. Kan det vara så att motorn helt enkelt inte fungerar att köra på en PWM puls?
Mängder av kondingar, stora (100-10,000uF) och små (10-100πF). Det kan nog hjälpa lite med en till 7805. Mät spänningen på batteriet om den sjunker när du kör igång motorn isåfall klarar inte batteriet all last... Du kanske kan köra det med laddaren i kopplad? (under förutsättning att den kan ge mycket ström).