Hur fungerar givaren?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Hur fungerar givaren?

Inlägg av mrOh »

Hallå forumvänner.

Jag fick tag på en gammal bläckstråleskrivare som jag plockat ner i minsta beståndsdelar och tänkte nu leka lite med stegmotorerna.
Men jag har redan stött på patrull.
De små rackarna har inga inbyggda vinkelgivare (något jag tror de flesta större stegmotorer har) men en av dom sitter monterad med någon typ av optisk givare, liknade sådana som sitter i datormöss.

Bild

Då till mitt problem, vad kallas dessa givare, hur fungerar dom, var finner jag info om dom.
Jag inser att det är någon form av ljuskälla och sensor, men vilken spänning vill den ha och blir det en snygg fyrkantsvåg ut på 0 o 5v?
Saknar oscilloskop tyvärr..

INFO:
R1 = 180Ω
Givaren:
8 0240 OS
C6487-800I0
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har ett antal stegmotorer och INGEN av dom har optisk återkoppling. Däremot har jag vissa DC-motorer med optisk återkoppling.

Det är vanliga optiska gafflor: lagom med ström genom LED'n och optotransistorn med kollektorn till + och emittern via ett motstånd (10K - 22K) till GND, it vid emittern.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Som Icecap indirekt sa så det alltså en vanlig DC motor på bilden och inte en stegmotor. Styrelektroniken är däremot uppbyggd på ett sådant sätt att motorn kan styras och kontrolleras och stannas där den skall. Detta är bla tack vare läsgaffeln så att hårdvaran hela tiden vet vilket position axeln är i och/eller hur många varv den gått och då stannar hårdvaran motorn i den positionen som behövs.

Edit: stavning
Senast redigerad av Henry 27 mars 2007, 19:42:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Brukar vara något i stil med de enklare modellerna av dessa:
http://www.elfa.se/images/lowres/l10776.jpg

(De flesta innehåller i princip bara en IR-diod och en motsvarande fototransistor) Exempel:
BildBild

På den(skrivare) jag demonterade sanast var det helt enkelt en "plastflärp" som styrde läsgaffeln, som i sin tur fungerade som strömbrytare/positionsgivare.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Tack alla för hjälpen.

Icecap: Japp jag läste lite mer och insåg att jag missuppfattat vad som är en stegmotor lite. Jag trodde att de steg man känner när man vrider den betyder att det är just en stegmotor..

Så en fototransistor är typ en vanlig transistor där basen reagerar på en optisk signal istället?

Tyvärr har domännamnet tydligen gått ut, ska se till o ordna upp bilden snarast möjligt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

:) Ja jag kopplade in bara fototransitorn mot en lysdiod igår efter jag läst era svar. (+ gaffelns diod såklart) och satt och snurrade på hjulet alldeles förlänge innan jag tröttnade. :)
Skriv svar