Mäta bil-generator?
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26664
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Mäta bil-generator?
Jag misstänker att generatorn har gett upp på vår Saab 900I. (-89)
Har kollat upp jordning mm, men det verkar inte bero på det.
Mätte på batteriet (som är knappt 1 år gammalt) :
Innan start: ca 12V
När startmotorn går igång: ca 9-10V
När bilen är igång: ca 12V
Den har varit lite svårstartad ibland och det verkar inte som den laddar ordentligt. Tändstift och allt annat är ok, så därför tänkte jag mäta upp generatorn.
Måste jag ta loss sladdarna från generatorn eller går det att bara mäta "över" den med allt annat inkoppat?
Har kollat upp jordning mm, men det verkar inte bero på det.
Mätte på batteriet (som är knappt 1 år gammalt) :
Innan start: ca 12V
När startmotorn går igång: ca 9-10V
När bilen är igång: ca 12V
Den har varit lite svårstartad ibland och det verkar inte som den laddar ordentligt. Tändstift och allt annat är ok, så därför tänkte jag mäta upp generatorn.
Måste jag ta loss sladdarna från generatorn eller går det att bara mäta "över" den med allt annat inkoppat?
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26664
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
"Mät över batteriet med motorn i gång."
Det var precis vad jag gjorde.
Nu var det någon månad sedan jag mätte, men vad jag minns så gick spänningen aldrig upp till 14V, som jag skrev i förra inlägget. Så då verkar det alltså som att generatorn är trasig?
Eller kan det bara vara laddningsregulatorn/dioden? Jag har inte hittat något av dem i elschemat, så var sitter dessa någonstans?
Kan tillägga att jag inte bytt något av detta på en Saab tidigare. Apropå det...
Varför har de placerat generatorn så otroligt trångt?! På en Volvo240 (som jag senast bytte generatorn på) så satt den så väldigt lätt och smidigt.
Hoppas det är fint väder i morgon, för jag har lite mer att fixa på bilen. För länge sedan började ena bakljuset att blinka mitt på en liten väg. Det var glapp i kontakten, så jag lånade sambons hårsnodd och gjorde en tillfällig lösning.
Om någon månad ska bilen besiktas så jag borde nog fixa en lite mer ..fackmannamässig lösning.... 
Det var precis vad jag gjorde.
Nu var det någon månad sedan jag mätte, men vad jag minns så gick spänningen aldrig upp till 14V, som jag skrev i förra inlägget. Så då verkar det alltså som att generatorn är trasig?
Eller kan det bara vara laddningsregulatorn/dioden? Jag har inte hittat något av dem i elschemat, så var sitter dessa någonstans?
Kan tillägga att jag inte bytt något av detta på en Saab tidigare. Apropå det...
Varför har de placerat generatorn så otroligt trångt?! På en Volvo240 (som jag senast bytte generatorn på) så satt den så väldigt lätt och smidigt.
Hoppas det är fint väder i morgon, för jag har lite mer att fixa på bilen. För länge sedan började ena bakljuset att blinka mitt på en liten väg. Det var glapp i kontakten, så jag lånade sambons hårsnodd och gjorde en tillfällig lösning.
Troligtvis är det regulatorn eller kolen som är trasig/slut.
Dessa är oftast en enda enhet och sitter fastskruvade på baksidan av generatorn. Brukar bara kosta runt 100-150:- på OK eller liknande.
På 900an är det ju nästan gott om plats
På 9000 därmot så måste man loss med ett motorfäste, innerskärm m.m. för att ens få syn på generatorn
Dessa är oftast en enda enhet och sitter fastskruvade på baksidan av generatorn. Brukar bara kosta runt 100-150:- på OK eller liknande.
På 900an är det ju nästan gott om plats
På 9000 därmot så måste man loss med ett motorfäste, innerskärm m.m. för att ens få syn på generatorn
Kolla om magnetiseringssladden tackat för sig, mycket vanligt problem på lite äldre bilar (och båtar, vilket jag jobbar med) när den helt sonika ärjar sönder.
Testas enklast genom att lägga en sladd mellan pluspolen på batteriet och D+/61 på generatorn, börjar den ladda så är det bara börja smyga system
Testas enklast genom att lägga en sladd mellan pluspolen på batteriet och D+/61 på generatorn, börjar den ladda så är det bara börja smyga system
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26664
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
När vi ändå är inne på generatorer...
JAg har en Volvo 480 som är nåt mysko med generatorn. Jag får cirkus 13.8 volt från generatorn. Detta funkar bra, men laddlampan lyser hela tiden. För några veckor sen bytte vi laddregulator och då såg det ut som spåren som kolen ligger mot var väldigt djupa, kan det vara så att bara ett av kolen ligger på?
JAg har en Volvo 480 som är nåt mysko med generatorn. Jag får cirkus 13.8 volt från generatorn. Detta funkar bra, men laddlampan lyser hela tiden. För några veckor sen bytte vi laddregulator och då såg det ut som spåren som kolen ligger mot var väldigt djupa, kan det vara så att bara ett av kolen ligger på?
>Eller kan det bara vara laddningsregulatorn/dioden? Jag har inte hittat något av dem i elschemat, så var sitter dessa någonstans?
Säkert laddningsregulatorn som Dennis_F säger. I 90% av fallen med laddningsproblem är det det.
>Men vad är magnetiseringssladden? Har inte hört det tidigare och då har jag ändå jobbat på en verkstad/mack
Troligtvis menar han sladden som går till D+ på generatorn via laddningslampan.
>På 9000 därmot så måste man loss med ett motorfäste, innerskärm m.m. för att ens få syn på generatorn
Nja, tar man bort oljefiltret kan man byta laddningregulator, ska man plocka bort generatorn så kan man behöva demontera innerskärmen.
swirve: om spåren är djupa är generatorn sliten men så länge den laddar så strunt i det. Det kan vara många orsaker till att laddningslampan lyser.
Kolla först anslutningarna till generatorn.
Säkert laddningsregulatorn som Dennis_F säger. I 90% av fallen med laddningsproblem är det det.
>Men vad är magnetiseringssladden? Har inte hört det tidigare och då har jag ändå jobbat på en verkstad/mack
Troligtvis menar han sladden som går till D+ på generatorn via laddningslampan.
>På 9000 därmot så måste man loss med ett motorfäste, innerskärm m.m. för att ens få syn på generatorn
Nja, tar man bort oljefiltret kan man byta laddningregulator, ska man plocka bort generatorn så kan man behöva demontera innerskärmen.
swirve: om spåren är djupa är generatorn sliten men så länge den laddar så strunt i det. Det kan vara många orsaker till att laddningslampan lyser.
Kolla först anslutningarna till generatorn.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26664
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
kanske prova remvax, men vetefasen var man får tag på sådant numera - prova lantmännen och/eller olika jordbruksmaskin-säljställenv-g skrev:En liten "fuling" som man kan testa att remmen funkar är harts. Häll på lite sånt och se om den laddar bättre. Fast vette fasen vart man får tag i det om man inte har det hemma![]()
