Dubbel spänningsmatning til fläktar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Dubbel spänningsmatning til fläktar

Inlägg av MadModder »

I mitt blivande serverchassi ska det sitta 3st 120mm-fläktar. De ska styras av en annan pryl utanför, som ger ut den spänning fläktarna ska gå på. Men om det inte kommer någon spänning utifrån, så ska de drivas av agget i servern.

Alltså, utan extern spänning tas spänning från interna agget. Så fort det kommer någon extern spänning in, allt från 4-12V, så ska den interna spänningen kopplas bort.

Någon som har en smart lösning?
Vem kommer fram till en lösning först, ni eller jag? :D

[Edit]
Jahaja, det är väl ingen uppe såhär dags...
Det här borde funka?
Bild

Men jag vet inte jag. För det mesta kommer ju då T2 bli ganska varm, eftersom det kommer gå ca 80mA genom den hela tiden...
Dessutom känns det säkrare med ett relä.
Bild
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

I koppling 1:
Använd MOSFET istället för bipolära transistorer. Den är spänningsstyrd och inte strömstyrd. Då får du inte probiem med ev. värmeutveckling i någon av transistorerna. Tänk på att du kommer att mata ut spänning till "extern" när inte denna driver. Är det OK? Annars behöver du en diod i serie. Om den inte finns någon spänning på "extern" alternativt att den är högimediv behöver du ett motstånd mellan T1 bas och emitter. Annars kan den leda oavsiktligt.

I koppling 2:
Du behöver en backvänd diod parallellt med spolen, annars bränner du snart transistorn då den får för hög spänning över sig vid frånslag.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Att jag skulle få den kommentaren trodde jag aldrig skulle hända mig någon gång :D
Självklart ska det vara en diod parallellt med reläet. Glömde den :)

Om jag nu kopplar bort styrmojängen på utsidan, så gör det inget att det kommer ut spänning ur "extern". Däremot så kan det ju kanske hända att den pajar, och då kanske det inte är så bra att det matar ut spänning där. En diod är ju ett sätt, nackdelen blir ju att spänning sänks en liten bit.

Men något jag verkligen inte tänkte på var att om extern inte matar någon spänning, så kommer ju trots allt 12V ner dit och öppnar T1. Inbyggd självsvängning :shock: Undrar vilken frekvens det hade blivit.... Det måste sitta en diod där mellan T1 och T3.

Jag kör nog på relälösningen iaf. Om det blir fel på något sätt så faller reläet till nolläge och fläktarna får 12V. Blir det fel på en mosfet så kan det bli kortis eller avbrott. Det senare är ju då icke att föredra :)
Skriv svar