min pumpmotor till rökmaskinen är sönder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ojkroken

min pumpmotor till rökmaskinen är sönder

Inlägg av ojkroken »

den ser ut så här

Bild

de som står på etiketten är

AC-230V50HZ
SP-12A(M24060)
00088190
ANTARI LIGHTING
AND EFFECTS LTD

vad kan man sätta för ersättare till den ?

MVH PEHR
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag bytte en sån pump för ett tag sen & då var det http://www.bellalite.se/ som hade hand om dessa pumparna i Sverige. Så det är bara å ringa dom.
Tänk på att aldrig köra dessa pumpar torra, för det är då dom rasar. :wink:
ojkroken

Inlägg av ojkroken »

du råkar inte ha den gamla kvar så man kan se hur delarna ska sitta i den , jag börjar misstänka att förra ägaren till maskinen har skrivat isär pumpen och inte fått ihop den riktigt
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Bild :)
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag hade en liknande pump till min båtvärmare. Dom går på hos båtillbehörsaffärer typ 1300:-
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag har för mig den kostade runt 3-400kr från bellalite!.
ojkroken

Inlägg av ojkroken »

Fagge skrev:Bild :)

plockade ihop min som bilden visar men fick en bricka och en packning över . motorn brummar och spottar ut lite vattten men det borde vara mer .. bild kommer under morgondagen
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Alltså motorn ska inte ha konstant ström till sig, utan bara pulsas, men det viste du kanske innan?. Detta är ju egentligen en vanlig elektromagnet, som bannkar fram vätskan genom enkelriktade ventiler.
Är det så att rök vätskan innehåller något smörjmedel?, det borde den göra eftersom den nya pumpen var inoljad i något & den oljefilmen måste väll underhållas!?.
Troligtvis är det därför dom bekar igen så fort dom går torra!.
xxargs

Inlägg av xxargs »

ojkroken skrev:

plockade ihop min som bilden visar men fick en bricka och en packning över . motorn brummar och spottar ut lite vattten men det borde vara mer .. bild kommer under morgondagen
tja - om det blev en bricka och packning över så kan det vara orsaken till att det inte fungerar - att grejorna är på rätt ställe brukar vara villkor för rätt funktion.

---

hmm är det roterande delar - eller är det bara en dragmagnet på en liten (magnetisk?) pumpkolv som darrar fram och tillbaka , som jag tycket det ser ut som - matas den med 50 Hz ?
ojkroken

Inlägg av ojkroken »

här kommer bilden på mina delar ,det jag fick över va packningen och brickan längst ner . men var ska de sitta ?
mvh

Bild
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är sådan som man noterar nogrant när man plockar isär - mycket enklare efteråt sas. Om man river växellådor så kan felplacerad shimsbricka vara skillnaden mellan lådhaveri efter 5 km eller håller över 20000 mil

Annars blir det att prova och se hur det passar gentemot andra delar och även förstå exakt hur det fungerar och på det sättet inse varför och hur delarna måste vara placerade för att fungera rätt. Du kan utgå att delarna inte hade funnits där om det inte var nödvändiga för funktionen då allt sådan är extrakostnader i tillverkningen.

---

Igenbäckning behöver inte beror på bristande smörjning - (ser några metallytor skavda eller skurna ut med repor - om inte så har smörjningen varit tillfredställande) - det kan också bero på att kvarlämnad rökvätska har oxiderats och stelnat (ungefär som linolja) och/eller torkat in och därmed låst ihop hela mekanismen. Om rökvätskan är vattenblandad så kanske du har spår av korrision eller kalkavlagring från använda vattnet.

titta i instruktionen för rökmaskinen om några speciella åtgärder bör göras vid långtidlagring - dvs. typ köra med koncentrerad rökvätska utan vatten eller annan olja som inte oxiderar med tiden typ paraffinolja av livsmedelskvalitet.
Skriv svar