Läsa temperatur från DS18s20 med PC.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
HenkiBoy

Läsa temperatur från DS18s20 med PC.

Inlägg av HenkiBoy »

Hej.

Finns det nåt mer program än digitemp och lampörimätti?? (stavning)? som kan läsa tempen från en sån sensor?

Använder en DS9097 passiv adapter ansluten till comporten.
Bild

Jag har letat runt på nätet nu ett tag, men hittar "inget"
om jag bara hade haft kunskaper om PIC så hade man ju kunnat knåpa ihop nåt program som läser tempen från en eller flera DS18s20 och visat det på en flerradig LCD. Jag har länge velat bygga en termometer, men saknar som sagt kunskaperna.

Nån som har npåt tips?

Sen finns det ju alltid teromometrar att köpa, men det är inte lika kul. :P
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Finns ju VB jag har fått det att fungera med en ds1820 på parallellporten men snyggt var det inte. Du kör ju iofs serieporten men det skulle nog kunna få den funktionen också.

Det som rekommenderas är typ c++ och köra utan winxp kanske från en win 98 startdisk.

Sensorn är inte så svår att få igång och man lär sig massa på kuppen. Jag själv hade lika stora problem med kommunikationen som CRC summan, den senare var inget skoj!
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

> Finns det nåt mer program än digitemp och lampörimätti?? (stavning)? som kan läsa tempen från en sån sensor?

Behövs det? Digitemp fungerar och är dessutom open-source.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Serieporten är inga problem att komma åt i winxp utan massa special.
Öppnas som vilken stream/fil som helst i c, men med vissa specialkommandon för ställa DTR
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Om du vill skriva något eget program så har ju Maxim lite SDKs och dylikt här.

Utöver Lämpömittari och Digitemp finns LogTemp och DS18x Service här. LogTemp tycker jag är ett riktigt bra program.
Skriv svar