Jag sitter och bläddrar på Microchip:s hemsida för att försöka välja en PIC att starta med, att labba för att lära vill säga, men man måste ju väga pris med funktion för frammåt med så, vilken serie rekomenderar ni att man börjar med? ska man gå lös på 18 serien direkt?
Jag lär mig ju genom att testa funktioner separat först och sen börja kombinera dem, så det är ju en brist om inte alla funktioner finns i dem förstås.. men saker som jag redan nu har konstaterat kommer att användas är tex I2C saker då det verkar vara himla smidiga, klockfunktioner, PWM, A/D omvandlare osv osv och så naturligtvis omprogramerbara kretsar för att kunna göra om och göra rätt
Kort sagt så vill jag ha förslag från de erfarna hembyggarna som bygger allt från styrningar till mätsaker vad de har klarat sig bra på för PIC!
Har du nån särskild anledning till just pic, eller är det bara det du hört talas om. Om du har några kompisar som kör nått bör du välja samma, det är garanterat säkrast.
Millox: Valet på PIC faller det på för att jag har haft lite kontakt med dem sedan innan och framförallt - det är 2 på jobbet här som använder dem till små byggen och jag vill då kunna dra nytta av deras assemblerkunskaper till dem!
Sodjan: Tack! Efter en närmare koll på 16F serien så har valet ganska fort stannat på 16F886, ser ut att ha det mesta man kan tänkas vilja labba med Jag antar att det är lättare att skala ner sen om man har projekt som inte kräver lika mycket funktioner och/eller så många I/O
Kan nog vara ett bra val, alternativt 16F88 eftersom den är enket tillgänglig från vår hovleverantör här på forumet.
Den är mycket lätt att skala om, både till de större och mindre. Nedåt finns det t.ex. 16F627/628/648 och uppåt de Du nämnde själv. Skriver man koden vettigt och använder symboliska referenser överallt så portar man ett program utan några större problem.
> Kan nog vara ett bra val, alternativt 16F88 eftersom den är enket
> tillgänglig från vår hovleverantör här på forumet.
De nya 16F886/887 (som alltså i princip ersätter de nu lite gamla och
omoderna 876A/877A) kommer jag att ha hemma inom ett par dagar.
Först 887 (40 pin) dock, 886 (28 pin) är restad tills i början av April.
Det gör det säkert. Men som det har sagt många gånger förrut,
börja med assembler tills arkitekturen "sitter", sedan kan man
titta på om det eventuellt skulle vara något annat som passar bättre.
Sodjan: jag såg inte 16F886 specad på programerararen som du har, den funkar bra? torde ju göra det med tanke på att 16F88 finns med men bättre safe than sorry
baron3d: tack för de länkarna! det är sparat för framtida bruk
> Sodjan: jag såg inte 16F886 specad på programerararen som du har,
Stämmer. Men det är kollat med killen som underhåller firmware,
och 16F88x serien funkar så långt som han har testat.
Jag har ett par samples liggandes, men har inte hunnit testa själv.
16F877A fungerar tyvärr inte med den *senaste* versionen (1.12), däremot
i tidigare t.ex 1.11 som jag leverarer alla med just nu.
Jag vet inte att det skulle ha varit så stora tillägg mellan just 1.11
och 1.12, så min gisning är att 1.11 är OK även med 88x serien.
Jag får väl testa lite under helgen...