Frågan är enkelt, jag har läst databladet och även avsnittet med USART till ATmega16 men greppar det inte riktigt. Så om någon har gjort detta innan och har tipps så blir jag glad.
Helst ingen färdig kod utan mer hur jag ska göra osv, färdig kod lär jag mig inget på
Om man läser databladet som port513 länkade till så är modulen synkron.
Och då ska du använda USART som SPI(vilket är synkront) eller SPI-modulen.
Till spi modulen så gör du detta.
För få halv duplex så kan du ansluta en resistor från MOSI(10 k eller så) och sedan till DIO, DIO ska också knytas till MISO, SCK till CLK och den sista CS(chip select) kan knytas till vilken annan IO pinne som helst(ex SS skulle jag rekomendera).
För att prata med modulen så drar du CS låg och skickar data som modulen vill ha det. Läs sid 136 och framåt. Sid 139. Resultatet från varje utskick kommer hamna i SPDR efter whilesatsen på sid 139
För USART:en så blir kabeldragningen annorlunda.
(alla sidanvisningar är till "doc2466.pdf" ver: doc2466N-AVR-10/06)
Eller så kan du köra software spi och då göra din implementation av spi halv duplex.
Då kan du använda vilka pinnar du vill, men du förlorar hastighet. Hastighet kanske inte är så viktigt här.
Sodjan:
Jo jag greppade inte riktigt hur jag skulle få ihop USART med denna H48C eftersom den har input/output på samma pinne osv. Men någonstans har jag fått ihop det till att den är asynkron vilket den tydligen inte är
Eftersom jag inte riktigt viste vad jag exakt ville fråga efter blev det luddigt och jag förstår att ni inte kunde svara så bra på det
Tror jag läste ihop "a synchronous" till "asynchronous"
Jag har inte riktigt kommit till freds med databladen och hur de beskriver funktionerna. Fick leta rätt på en annan beskrivning när jag skulle använda Timer1 till PWM men det löste sig sen.
*** EDIT ***
Är det alltså SPI jag ska använda för att kommunicera med min lilla vän H48C?
För dom som stod ut med mig med min LCD så vet de att jag har använt SPI men jag råka koppla MISO till CSB på LCD:n
*** SLUT EDIT ***
Har jag fattat det rätt om jag kan använda antingen USART eller SPI?
För i så fall går jag nog åt SPI eftersom jag har använt det och sen tar tag i USART när jag har modulen att fungera.
Här ska läras s mycket det går och ställer jag konstiga frågor så är det bra att som Sodjan påpeka detta, är inte så van vid att ställa frågor om en uC
Eller, lite beroende på hur modulen jobbar, så kan man ju alltid
fixa sina egan rutiner för att snacka med den.
Har kollat databladet igen, och det är minst sagt *skitkasst* på att
beskriva hur protokollet ser ut till/från den. Enbart ett STAMP Basic
exempel räcker naturligtsvis inte långt. Du har inte någon länk
till original datablad från Hitachi ?