En fråga om Mikroprocessorer

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Glycol

En fråga om Mikroprocessorer

Inlägg av Glycol »

Har letat runt på forum och nätet men hittar inte riktigt vad jag letar efter.
Jag är helt nybörjare på programmering och vill hitta en Mikroprocessor som är lätt att jobba med. Skall styra R/C servo lite vanliga sensorer. Samt senare fjärrstyra vi PC. Har förstått att tex basic stamp helst skall ha en servokontroller för det ändamålet, då det tar mycket tid o kraft att hela tiden pulsa servona. Finns kort på tex oopic.com med inbyggda H-bryggor och direkt servo anslutning. Men hur är det att programmer dessa jämfört med en stamp? Har förstått att alla har sina favoriter och säger att de är bäst/enklast. Men jag vill veta av någon som är lite objektiv. Köper hellre en snabbare dyrare processor om jag enklare kan programmera den. Tex visualbasic på pc är inte så bra kanske..Men lätt för nybörjare och du behöver inte skriva hela helgen för att blinka en diod....Ni fattar säkert poängen..Så kom med synpunkter nu tack
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Stamp har en väldigt kort startsträcka, men du kör även snabbt "in i muren".
De är allt för begränsade för mer en de mest triviala prylarna.

Vill du ha något mer generellt så blir det väl att bygga med lösa
PIC eller AVR processorer. Du kan du i princip göra "vad du vill".

Hur mycket vill du pyssla med vanlig elektronik ?

Jag vet inte var PC/VB kommer in i bilden ? Är det ett alternativ ?

> då det tar mycket tid o kraft att hela tiden pulsa servona.

Inte alls. Det tar kanske 2-3 % av cyklerna i en en PIC/AVR...
Glycol

Inlägg av Glycol »

Pc och VB är vad jag har sysslat lite med. Typ Wellemans usb kort 8055.
Jag har en del robotar. Omnibot och Omnibot 2000. De vill jag styra via PC gärna över webben. Men att släpa runt på en PC sörplar för mycket batteri. Tanken var att tex en PIC tar över motorstyrningar samt sensorer. Lokalt på roboten, och får instruktioner tex via en PC eller fjärr. Dock skall sensorerna ha högre prioritet för att hindra roboten att köra in i saker eller ner för trappor osv. Kan lösa detta på PC men det känns inte rätt. Har förstått att en PIC verkar vara vettig. Verkar dock bli lite mycket kod knackande då. Är inte så insatt. SÅ ett vettigt labkort, skulle sitta fint. Elektronik kan jag, etsa kretskort osv. vill dock spendera mer tid på funktioner och program. Ett tips till er kanske är att en omnibot styrs av fjärr eller program inspelade på kasset. Programmet är toner i olika frekvenser. Med andra ord så borde man kunna använda all elektronik. Och bara läsa sensorer med PIC:en för att sedan skicka ljudpulserna till roboten. Verkar det vara vettigt ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kasett och dylikt är INTE vettigt!

Det finns seriella EEPROM i stora storleker och dessa är oändligt mer vettiga att lägga in en sekvensbeskrivning om man måste/vill. SD-kort kan erbjuda det samma, massiva minnen och relativ enkel avläsning.

BasicStamp är ett mycket dyrt sätt att göra mycket lite, glöm den direkt!

Vill du ha trådlös kontakt med roboten finns det radiomoduler som medger detta, det kan vara ZigBee, LPRS eller liknande.

Mitt tips är att sampla en stor PIC, gärna en PIC18Fxxxx och skaffa en programmerare som klarar den, jag kan tungt rekommendera WISP628 som säljs av sodjan, har själv, fungerar kanonbra! UNDVIK Velleman K8048!!! Den är skit!

Sedan kan du börja labba med detta.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

BasicStamp är lite som skjuta sig i foten.
Kanske är kul i början men sedan blir det snabbt sämre.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Kul i början ? Att skjuta sig i foten ? :-)
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

:rofl micke_s jag gillar din kommentar =)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:rofl :lol:

Det är nästan så att man borde ha micke_s inlägg som signatur.. :D
Glycol

Inlägg av Glycol »

Ok en PIC får det bli. Får sätta mig i helgen och läsa på. Är det lönt att satsa på ett av de robotkort som finns att köpa. Finns med lite klenare H-bryggor och servo anslutningar. Vill helst slippa etsa kort till logiken. Har en massa andra kort som skall tillverkas. Och kan man inte generera toner med en PIC. Det skulle räcka för att styra befintliga funktioner om man kan få rätt frekvenser. Och jag menade inte innan att jag skulle lagra på kassett. Det är så roboten funkar nu. Jag har inte byggt den. Det är en relik från 80-talet. En väldigt stabil sådan. Så jag är ute efter att behålla utseendet på den. Vill dock ha sensorer osv, möjlighet till styrning via web. Tyvärr funkar det inte bra med både RF till kontroll och kamera. Det störs ut av något här. Antagligen trådlösa nät. Funktionen vill jag skall vara likt denna leksak.
http://www.gizoo.co.uk/Products/ToysGam ... eRobot.htm

Kolla gärna videon där.

Här är korten jag snackade om:
http://www.oricomtech.com/oobot40.htm

Ber om ursäkt för mina långa förvirrade inlägg..
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det går säkert att få ordning på det trådlösa också. Men börja med det andra.

Tror inte att någon blir speciellt förvirrad av dina inlägg. Bra stavning och meningsuppbyggnad. Tror även att styckesuppdelningen börjar komma.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Och kan man inte generera toner med en PIC.

Är det ett påstående ?
Eller en fråga ?
Glycol

Inlägg av Glycol »

Det var tänkt att vara en fråga. På Basic stamp kan man tydligen generera olika toner med ett kommando. Har inte hittat någon information om det på en PIC. har inte haft möjlighet att läsa PDF:er osv. Är i väg på ett jobb och har bara min 3G uppkoppling att surfa runt med. Kan bli ganska dyrt om det rusar iväg. Skall läsa i helgen när jag är hemma och återkomma med fler frågor sedan.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det var tänkt att vara en fråga.

Då ska det vara ett frågetecken efter...

Visst kan en PIC generera toner.
En "Stamp" är en PIC...

Sen beror det lite på vad man menar med "toner"...
Skriv svar