En fråga om Mikroprocessorer

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Glycol

En fråga om Mikroprocessorer

Inlägg av Glycol »

Har letat runt på forum och nätet men hittar inte riktigt vad jag letar efter.
Jag är helt nybörjare på programmering och vill hitta en Mikroprocessor som är lätt att jobba med. Skall styra R/C servo lite vanliga sensorer. Samt senare fjärrstyra vi PC. Har förstått att tex basic stamp helst skall ha en servokontroller för det ändamålet, då det tar mycket tid o kraft att hela tiden pulsa servona. Finns kort på tex oopic.com med inbyggda H-bryggor och direkt servo anslutning. Men hur är det att programmer dessa jämfört med en stamp? Har förstått att alla har sina favoriter och säger att de är bäst/enklast. Men jag vill veta av någon som är lite objektiv. Köper hellre en snabbare dyrare processor om jag enklare kan programmera den. Tex visualbasic på pc är inte så bra kanske..Men lätt för nybörjare och du behöver inte skriva hela helgen för att blinka en diod....Ni fattar säkert poängen..Så kom med synpunkter nu tack
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Stamp har en väldigt kort startsträcka, men du kör även snabbt "in i muren".
De är allt för begränsade för mer en de mest triviala prylarna.

Vill du ha något mer generellt så blir det väl att bygga med lösa
PIC eller AVR processorer. Du kan du i princip göra "vad du vill".

Hur mycket vill du pyssla med vanlig elektronik ?

Jag vet inte var PC/VB kommer in i bilden ? Är det ett alternativ ?

> då det tar mycket tid o kraft att hela tiden pulsa servona.

Inte alls. Det tar kanske 2-3 % av cyklerna i en en PIC/AVR...
Glycol

Inlägg av Glycol »

Pc och VB är vad jag har sysslat lite med. Typ Wellemans usb kort 8055.