stegmotor hjälp
stegmotor hjälp
Hej! Är ny på stegmotorer, men har en liggandes som jag hittat datablad på: http://www.eminebea.com/content/html/en ... l048.shtml
De rekommenderar en drivkrets där men jag skulle vilja lära mig hur jag använder nån enklare krets typ uln2003 (som många verkar använda).
Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska gå till väga.. jag har motorn, och databladet, men vet inte hur jag ska ta reda på vilka ledningar som är vilka? Samt om jag skulle vilja använda en uln2003 (som är en krets uppbyggd av darlingtontransistorer och som många verkar använda)
Skulle behöva lite vägledning så man kommer igång!
tacksam för svar! / Christian
De rekommenderar en drivkrets där men jag skulle vilja lära mig hur jag använder nån enklare krets typ uln2003 (som många verkar använda).
Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska gå till väga.. jag har motorn, och databladet, men vet inte hur jag ska ta reda på vilka ledningar som är vilka? Samt om jag skulle vilja använda en uln2003 (som är en krets uppbyggd av darlingtontransistorer och som många verkar använda)
Skulle behöva lite vägledning så man kommer igång!
tacksam för svar! / Christian
Börja med att ohmmäta motorn, så vet du iaf vilka kablar som hör till vad.
Sen kan du kanske snappa upp lite godis från http://www.allmotion.se/default.asp?id=191&lng=se
Resten är bara att labba å testa sig fram till.
Sen kan du kanske snappa upp lite godis från http://www.allmotion.se/default.asp?id=191&lng=se
Resten är bara att labba å testa sig fram till.
Har mätt på min stegmotor (5 trådar) och funnit att resistansmätning mellan mittenanslutningen (tråd nr 3) och var och en av de andra 4 trådarna ger samma resistans. Lite frågor:
1. Är mittentråden gemensam då?
2. Och i så fall är mittentråden (3) gemensam + eller - pol för motorn?
3. Hur vet jag i vilken ordning stegen kommer?
1. Är mittentråden gemensam då?
2. Och i så fall är mittentråden (3) gemensam + eller - pol för motorn?
3. Hur vet jag i vilken ordning stegen kommer?
Nu när du vet vilka trådar som tillhör vilka spolar, så är det bara att följa det du hittar i databladet för kretsen. Hur du får ihop ett drivkort till en unipolär motor med 5 trådar, med hjälp av en uln2003, det har jag ingen aning om. Har du schema på vad hur "alla dom andra" gör? Om du vet att det är så många, borde det vara en lätt sak att hitta en lämplig koppling. Sen är det bara att utgå från det. När det funkar, kan du göra förbättringar.
1. Ja.
2. Valfritt.
3. Det är det du som bestämmer med kontrollern du ska bygga.
1. Ja.
2. Valfritt.
3. Det är det du som bestämmer med kontrollern du ska bygga.
Tackar för svaren!
Men krävs det inte att man pulsar motorns spolar i en viss ordning? Känns svårt att ta reda på det om man inte testar att driva motorn med nån krets..
hade en motor till liggandes med 4 trådar.. Tyckte det var lite konstigt, för när jag mätte resistansen så fann jag att mellan (1 och 2) fick jag 6 ohm (som är ungefär vad motorns spolresistans är specad till), och samma mellan (3 och 4) , men mellan (1 och 3) , (1 och 4) samt (2 och 4) , (2 och 3) fick jag ingen resistans alls! HUr kan detta komma sig?
/ Chrille
Men krävs det inte att man pulsar motorns spolar i en viss ordning? Känns svårt att ta reda på det om man inte testar att driva motorn med nån krets..
hade en motor till liggandes med 4 trådar.. Tyckte det var lite konstigt, för när jag mätte resistansen så fann jag att mellan (1 och 2) fick jag 6 ohm (som är ungefär vad motorns spolresistans är specad till), och samma mellan (3 och 4) , men mellan (1 och 3) , (1 och 4) samt (2 och 4) , (2 och 3) fick jag ingen resistans alls! HUr kan detta komma sig?
/ Chrille
-
- Inlägg: 7122
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
-
- Inlägg: 7122
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
En helt annan princip behövs för att styra dessa.
Här kan du lära dig lite mera:
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=5609
Edit: Jojje han först
Här kan du lära dig lite mera:
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=5609
Edit: Jojje han först
En unipolär kontroller är lätt och billig att bygga själv. En bipolär är det inte.
Tänk på att till en motor med 5 trådar, är det inte alls allt som passar. Dom är lite speciella & ovanliga, kan man nog säga.
Varför inte hitta en färdig krets som du bygger runt? Mycket lättare och billigare + att det är större chans att du kommer i mål. Allegra har massa olika. Många av dom, kan du även sampla för 0:-
Tänk på att till en motor med 5 trådar, är det inte alls allt som passar. Dom är lite speciella & ovanliga, kan man nog säga.
Varför inte hitta en färdig krets som du bygger runt? Mycket lättare och billigare + att det är större chans att du kommer i mål. Allegra har massa olika. Många av dom, kan du även sampla för 0:-
Här finns allt du behöver veta:
www.cs.uiowa.edu/~jones/step/
Den unipolära motorn (5 trådar):
Mittanslutningen går till + alla andra går till varsin transistorswitch med NPN eller till ULN kretsen (=ett gäng transistorswitchar) som styrs från PIC.
Jag vill minnas att koderna är: 10, 9, 5, 6 & för att köra åt andra hållet: 6, 5, 9, 10 Då får du fullsteg men det blir mycket jämnare gång med mikrosteg (8 siffror för varje stegning). Bara att köra denna sekvens om och om igen.
Koderna gäller om du kopplar lindningarna i ordningen: A, a, B, b fast i ditt fall vet du inte vilka två som sitter ihop eftersom du har 5 ist. för 6 trådar (2 gemensamma).
Jojje>> Vad då speciella? talar du om multifasmotorer?
Här är det helt klart en 6-trådars fast med 5 trådar -same shit men ingen möjlighet att köra Bipolärt.
EDIT: Ingen möjlighet at köra bipolärt
www.cs.uiowa.edu/~jones/step/
Den unipolära motorn (5 trådar):
Mittanslutningen går till + alla andra går till varsin transistorswitch med NPN eller till ULN kretsen (=ett gäng transistorswitchar) som styrs från PIC.
Jag vill minnas att koderna är: 10, 9, 5, 6 & för att köra åt andra hållet: 6, 5, 9, 10 Då får du fullsteg men det blir mycket jämnare gång med mikrosteg (8 siffror för varje stegning). Bara att köra denna sekvens om och om igen.
Koderna gäller om du kopplar lindningarna i ordningen: A, a, B, b fast i ditt fall vet du inte vilka två som sitter ihop eftersom du har 5 ist. för 6 trådar (2 gemensamma).
Jojje>> Vad då speciella? talar du om multifasmotorer?
Här är det helt klart en 6-trådars fast med 5 trådar -same shit men ingen möjlighet att köra Bipolärt.
EDIT: Ingen möjlighet at köra bipolärt
Senast redigerad av Tony 16 mars 2007, 22:47:45, redigerad totalt 1 gång.
Dom unipolära motorer jag har kommit över är antingen 6 eller 8 trådars. 5 har iaf inte jag hittat. Dom är inte alls kopplade lika som 6 & 8. Därav tycker jag dom är lite speciella. Tvivlar på att 6 och 5 trådars är same shit.Tony skrev:Jojje>>Vad då speciella? Här är det helt klart en 6-trådars fast med 5 trådar -same shit men ingen möjlighet att köra unipolärt.
Och vad menar du med "ingen möjlighet att köra unipolärt.", hmm... 5 & 6 är väl unipolärt så det räcker.

Självklart menar jag Bipolärt (felskrivning).
Fast vid närmare eftertanke så kanske det går, mittpunkten hamnar ju på halva spänningen för båda lindningarna.
Har ett bygge framför mig baserat på en motor med 5 trådar.
Mäter mellan Vit och övriga: 20 Ohm, mäter mellan vilka två andra som helst: 40 Ohm.
Koden för detta bygge är den vanliga 10, 9, 5, 6 för 4-poliga motorer med 6 trådar.
Funkar som väntat.
Sen finns det motorer med 5 trådar där spolarna är kopplade som en D-kopplad asynkronmaskin fast med 5 lindningar: Multifasmotorer.
Fast vid närmare eftertanke så kanske det går, mittpunkten hamnar ju på halva spänningen för båda lindningarna.
Har ett bygge framför mig baserat på en motor med 5 trådar.
Mäter mellan Vit och övriga: 20 Ohm, mäter mellan vilka två andra som helst: 40 Ohm.
Koden för detta bygge är den vanliga 10, 9, 5, 6 för 4-poliga motorer med 6 trådar.
Funkar som väntat.
Sen finns det motorer med 5 trådar där spolarna är kopplade som en D-kopplad asynkronmaskin fast med 5 lindningar: Multifasmotorer.