Aktivt filter --> Spänningstyrt filter ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aktivt filter --> Spänningstyrt filter ?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har gjort ett bandpassfilter (8e ordningen, Butterworth) som ligger mellan frekvenserna 1kHz - 5kHz.

Schema.

Filtret fungerar bra, men jag vill göra om det till en VCF, dvs styra frekvensen med en spänning.

Om jag inte förstått fel så är det R12, R22, R32 och R42 som ska ändras för att frekvensen ska ändras. Min första tanke var att ersätta dessa med "dubberiktade" optokopplare för att enkelt kunna ändra resistansen. Men det kanske finns något bättre sätt?

Tips?
Jag vet att en del tycker att optokopplare bara ska användas när man vill isolera två kretsar från varandra, men de fungerar ju annars bra som spänningstyrda motstånd. :)

edit: Ändrade bilden till en länk. Visste inte att den var så bred.
edit 2: Rättade till länken.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns väl kretsar för just detta?

annars , finns det färdiga optokopplare med ldr utgång

eller bygg egen optokopplare med lysdiod och ldr

vanliga optokopplare är inte bra, möjligtvis man kan ta någon som har fetutgång
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det finns som sagt färdiga kretsar för detta, men jag har inte hittat något ställe som säljer dessa i sverige. Lysdiod + LDR var annars en bra idé. Ska även kika på optokopplare med LDR-utgång. Tänkte inte på att det fanns sådana. :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

fototrissorna och fotodioderna i optokopplare fungerar inte som resistorer, utan som strömgenerator, vilket inte ger den önskade funktionen i dina förstärkarkoppel..

LDR-motstånd (dvs. kadiumsulfid-celler) och lysdiod/lampa användes tom. av proffesionella LF-mätinstrument som distorsionsanalysatorn HP334 där man just använder LDR och lampa för att automatiskt trimma notchfiltret för att ta bort grundtonen. Om jag mins rätt så var det ca 1 dekad i frekvensomfång i dom lösningarna.

Nackdelen med LDR-lösning är relativt långsam responstid på delar av sekundnivå.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"fototrissorna och fotodioderna i optokopplare fungerar inte som resistorer, utan som strömgenerator"

Det hade jag inte en aning om. Hur går det till?

LDR + lampa används även i gamla fina kompressorer. I det fallet är den långsamma responstiden bara en fördel eftersom man då kan förstärka eller ta bort transienter. I mitt fall gör det inget om det går lite långsammare eftersom frekvensen ska styras med en pot och då märker man ju inte om det tar några hundra millisekunder extra.

Men har jag tänkt rätt annars? Det blir inga konstiga bieffekter genom att ändra R12, R22, R32 och R42?
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

LDR adderar till brus, du kan ta 8 st OTA tex.

Men om du ändå ska ställa frekvensen med en pot
kan du ju ta en pot och slänga in i filtret direkt
utan att gå omvägen kring LDR och OTA!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har tyvärr inte hittat något ställe som säljer OTA-kretsar. Varken Elfa, Farnell eller Conrad verkar göra det.

Förstod att någon skulle undra varför jag inte kopplar in en pot direkt. :)
Här kommer svaret:

Om jag inte missuppfattat något så måste man ändra R12, R22, R32 och R42 för att flytta på filtrets frekvensområde. Det innebär 4st potar. Med några LDR + lysdiod eller OTA så räcker det med 1st pot.

Jag har kopplat upp filtret med potar nu, men har inte riktigt fått grepp om det hela. Poten som är kopplad istället för R22 "flyttar upp" bandpassfiltrets frekvensområde tydligt när resistansen minskar, men de övriga potarna ger inte så stor skillnad på ljudet.
Ska koppla in spektrumanalysatorn och titta på vad som händer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det finns en annan lösning som kan vara riktigt bra, numera finns ju filter kretsar som är en kombination av analoga och digitala , dom som regleras via en klockfrekvens , där skulle man lätt kunna kontrollera brytfrekvensen via en annan frekvens , och den frekvensen kan man göra spänningsstyrd, , dom finns i omfång 1:100
ta en titt hos elfa till en början i varje fall
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

>>xxargs: fototrissorna och fotodioderna i optokopplare fungerar inte som resistorer, utan som strömgenerator, vilket inte ger den önskade funktionen i dina förstärkarkoppel..
Precis det man vill ha ju: spännings-styrd-ström-generator!
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Sära nån! :)

Elfa Belfa
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=9517.htm

Farnell Gardell:
Art. Nr. 1150053

Conrad lorentz
Artikelnummer: 174629

:D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jamen.. där var den ju! Vad sökte jag på? :roll:

Grym:
Jag har också kikat på de kretsarna. Främst då MAX263-MAX268 och MAX293-MAX297. Enligt Funkis så har de kretsarna ganska dåligt ljud. Har letat på Elfa, Farnell och Conrad efter de kretsarna också, utan resultat. Men annars hade de varit helt perfekta.

Kom på att spektrumanalysatorn har en lite krasslig kontakt till proben, så jag pluggade PC-oscilloskopet och tittade samtidigt som jag vred på potarna. Frekvensområdet flyttas, men även bredden på filtret. Det blir ganska bra resultat när jag vrider på poten som sitter istället för R22, men när jag vrider på poten som sitter i stället för R12 så får jag knappt någon märkbar skillnad överhuvudtaget.

Det jag vill uppnå i slutänden är att kunna ändra bandpassfiltrets lägsta och högsta frekvens med varsin pot. Går det att ordna med schemat i första inlägget?
Som ni märkt så är jag ganska ny på filterdesign, däremot är jag en fena på att ratta dem. :)

edit: Kan tillägga att filtret måste vara analogt, men styrningen kan vara digital om den vill. Men helst får gärna allt vara analogt.
Jag ska i slutänden bygga 10st bandpassfilter som ska användas för att styra lika många kompressorer inom varsitt justerbart frekvensområde.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

I många synthmoduler och liknande där man behöver fjärrstyra variabla resistanser används man nåt som heter "vactroler" som är opokopplare anpassade för audio.
Tillverkare är Vactec tror jag. De kan finnas på Farnell, googla!
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Igentligen så bygger du ditt Bp filter lite på fel sätt!

För att bygga högre ordningens BP filter och speciellt svepbara filter
i audio om rådet så ska du bygga en packe med LP och HP filter
och slänga i hop dem i serie. Dvs 4st 12db HP sen 4st 12db LP.

Då får du ett mycket enklare Bp filter att kontrollera.
Man bygger andra andra filter toppologier med enkla LP och
HP filter, om du tex läger detta paralellt får du ett notch filter tex.

Vill du vara ännu enklare så bygger du 8st Lp filter och fasvänder
4 st av dem då får du ditt BP.

HP och LP filter är lättare att styra, och att ställ Q värdet (Bw vid -3db).
Om du använder separata LP och Hp moduler så kan du ställa
flankerna väldigt noga på det resulterande Bp filtret.

En bra början är att googlar runt på VCF, eller analog synth filter,
och studerar dem, du kommer att få ett berg av träffar.

Jag tror inte du behöver så branta filter i din multibands kompressor.

Kolla in tex Rane, där hittar du schemor på deras burkar de är
bra standard grejjor mycket mick, filter, och annat
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

dar303:
Tyvärr har jag inte hittat något ställe som säljer vactroler. De verkar ha blivit ganska sällsynta på senare tid. Men iofs så använder många vactroler lysdioder och ett ldr-motstånd, så man borde kunna ta en optokopplare med ldr-utgång. Farnell hade två sådana: 3168773 och 3692218.

Funkis:
Mycket intressanta förslag! Jag ska prova att bygga ett gäng LP och HP-filter istället.

Råkade ramla över en intressant sida när jag letade vactroler. Länk.
Har inte läst så mycket än, men där kan nog finnas lite inspiration.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Skriv svar