Hej ! Är ny här på forumet !
Bygger robotar och skall nu försöka styra en Omnibot 2000 via pc och över internet. Har dessa prylar: Roboten, fjärren ihopkopplad med ett k8055 usb kort. Har ett GUI gjort i VB6 med genom att modda koden från exempelprogrammet. Har kör med trådlös kamera på roboten till datorns videokort. Funderar nu på att riva ut elektroniken i roboten och ersätta med styrkort för motorer/sensorer och en pc, mini itx kort, eller handdator.
Skall kunna se kamerabild samt styra via knappar på hemsidan. Hur skall jag gå tillväga för att kunna lösa det enkelt med programmeringen. Är total nybörjare på det. Har VB6 som jag mixtrat lite med. Körde med winvnc in på dator som styr det hela, då laggade videon fruktansvärt. Enklast är väl att köra någon form av handdator eller miniPC ombord då den kan hantera kamera ljud osv. En annan vinkel är en PIc eller liknande i roboten och behålla trådlös kameralänk. Men då behöver jag väl lära mig programmera både PC:en och PIC:en, Behöver en knuff i rätt riktnig för att kunna införskaffa rätt prylar och kunskap.
/David
/David
Fixa WEBstyrning av robot, hur skall jag gå tillväga!
Jag har ett Epia sp1300 ITX kort. Nackdelen är att det suger i sig nästan 4 amp, med en 2,5" hd. Det är mer än robotens drivmotorer tillsammans...känns dumt. Kanske lättast att använda ändå. Jag vill äver kunna styra R/C servon. Och det finns saker för det att ansluta på serieporten. Skall man köra någon form av webserver på roboten dit bild o ljud streamas och sedan med hjälp av cgi styra motorer osv?
Testade att styra med den "hackade fjärren" för att skicka kommando till roboten. Trådlös kamera på roboten med ljus. Resultatet. Grannens trådlösa nät stör ut ljudet i från kameran. Räckvidden blir kort för video med. Den gamla fjärren räcker inte så långt. Sen behöver jag feedback från roboten med. Tex för att man inte avsiktligt skall kunna köra på saker.
Rycker man ur elektroniken i roboten kan man styra motorerna via tex en PIC. Finns ju på kort med servocontrollers osv. SÅ kan den läsa sensorer osv. Sen snacka med PC:en över radiolänk. Dock så måste kameran också köra radiolänk. Och sen måste man väl lära sig att programmera PIC:en, PC:en för att hantera PIC:en och ett webinterface...
Har letat lösningar att titta på, verkar dock som folk inte sysslar med sånt här.
Finns det progamexempel att titta på någonstans, tänker på cgi osv
Rycker man ur elektroniken i roboten kan man styra motorerna via tex en PIC. Finns ju på kort med servocontrollers osv. SÅ kan den läsa sensorer osv. Sen snacka med PC:en över radiolänk. Dock så måste kameran också köra radiolänk. Och sen måste man väl lära sig att programmera PIC:en, PC:en för att hantera PIC:en och ett webinterface...
Har letat lösningar att titta på, verkar dock som folk inte sysslar med sånt här.
Finns det progamexempel att titta på någonstans, tänker på cgi osv