Hur varm vågar man låta den gå?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Hur varm vågar man låta den gå?

Inlägg av Jine »

Hej!

Jag har en 540Mhzare som server, orginal igentligen 433, men överklockad lite.
Den ligger och idlar på ca 35c konstant. Lådan är ca 30grader varm.

Troligtvis ska jag ställa den i garderoben snarst, dock så undrar jag lite hur varm jag vågar låta den gå?

När börjar det bli skadligt för processorn?
och när kan det bli brandfarligt?

Mvh Jim

Givetvis är garderoben tom och ca 40% kommer användas som "server plats"
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Min förra dator gick stundtals på 70°C en sommar minns jag. Tror cpu shutdown temp. på min nuvarande ligger nånstans runt 80°C
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Hej!

Tack för snabbt svar, jag tankade ner ett "stresstest" för att testa.
Nu efter ca 11min är nya värdena dessa:
CPU Temp 63°C
M/B Temp 43°C
Jag ska kolla om dom stiger mera.
Kan även säga att jag ställde in den i garderoben nyss, hoppas att tempen inte stiger för mycket iaf.

mvh Jim
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Är garderoben ventilerad på något sätt?
Jag har nämligen provat samma sak, fast med en AMD XP, som spyr ut rätt mycket mer värme än en liten Celeron. När jag ställde den i en av mina mindre garderober och lät dörren vara nästan helt stängd så mäktes det tydligt hur hela garderobens temperatur steg till uppskattningsvis 30 °C. Nu står den i min startsta lediga garderob och har aldrig stängd dörr, för då överhettas den troligtvis.

Processorn går inte sönder momentant bara för att temepraturen är hög (rimlig temperatur <100°C). Det man ska vara orolig över när man kör den varm kontinuerligt är att den åldras snabbare och kan börjar räkna fel strax innan dess.
Sedan har du fler komponenter än processorn att ta hänsyn till. Hårddiskar är en typisk sådan som inte trivs i värme (inte i kyla heller för den delen).
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Hej!

Hmm, Okej, tack. Då det verkligen inte är några dyra komponenter eller viktig data så tar jag den risken :)

Tyvär hade min hårddisk ingen intern tempsensor så det blir att löda ihop nån liten DS18B20 krets till kvällen, men när man känner på den så är den ruskigt varm...

Såfort jag stängde av stressprogrammet jag körde, så gick tempen ner till ca 50C och stannade där.

Det duger för mig... :)
TACK!

Mvh Jim
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det här med att processorer åldras när de blir varma är inget man behöver fundera så mycket kring, så länge du inte planerar att köra processorn i flera generationer. :)

Däremot åldras IDE-hårddiskar väldigt fort om de blir för varma. Dessa måste nämligen stänga av sig (internt) för att kallibrera om läsningen när temperaturen ändras. Detta + varma hårddisk-skivor gör att en ny hårddisk som körts i ca 40-50ºC under någon månad kan uppföra sig som om den var 20 år och höll på att braka ihop vilken sekund som helst.

En CPU som inte blir varmare än 50ºC fungerar ofta bra så länge strömförsörningen fungerar bra. Om jag vore dig så skulle jag istället fixa lite kylning till hårddiskarna.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Eller kanske ha den/dom utanför garderoben om kablarna räcker till det.
Skriv svar