Hittade en skum sak igår i en elektronikskrothög.
Innanför den lilla filtmattan i fram och den stora filtmattan undertill, sitter pinnar som trycker in knappar när man pressar in filten.
När man gör detta, ger respektive kopparfärgad grej innanför gallret ifrån sig knäppande ljud. Drivs på ett AAA-batteri.
Tittade lite på ljudet och det är väldigt högfrekventa ljud.
Mest innehåll runt 6kHz - 22kHz, (kanske högre men i ljudfilen dök det snabbt efter 22kHz.)
MadModder:
Ajdå!
Helt och hållet? Dvs både intern och extern trigg?
Jag har en gissning:
Apparaten används för någon form av mätningar. Gissar att det skickas ut ljus som (beroende på vilken yta man håller apparaten mot) förändras pga ljudet. Sedan läser man av ljus-sensorerna och får reda på ... något.
edit: Anlamotte hann skriva före mig. Hm, ditt förslag låter väldigt rimligt.
Det var ett skojigt system. Det jag inte riktigt förstår är hur de kan göra en så noggrann positionsbestämning med endast en burk i ena hörnet. Är det någon som vet hur det fungerar ?
Grejen på tavlan var ju rätt lång, två mottagare i den, en i vardera hörn? Blink och ljud samtidigt, tidsskillnad mellad ljus och blink i mottagaren anger avstånd, tidsskillnad mellan mottaget ljud ger vinkel, kan det funka?
Hur som helst så verkar ju det där betydligt skojigare än dom SMART-boards (eller vad dom nu vill kalla dom) som finns lite här och var. Jag är helt övertygad om att jag klarat två mattekurser till stor del tack vare dom, men det hade gärna fått vara lite bättre noggrannhet i dom. En sån häringa lösning lär ju vara betydligt billigare också, så då lär man ju kunna använda dom lite här och var. Vem är på att bygga en?
Någonting ditåt kan det nog vara. Min teori är att man har en sändare på lämplig frekvens i pennan. Två antenner i hörnen på mottagaren, sedan mäter man fasskillnaden på signalerna. Då bör man kunna bestämma positionen i en kvadrant eller t.o.m. två kvadranter. Kan det vara vettigt ?