Behandling av lågfrekvent signal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PoisoN_83

Behandling av lågfrekvent signal

Inlägg av PoisoN_83 »

Hej!

Jaha, är totalt ny här så det här blir mitt första inlägg...

Jag behöver lite tips för behandling av en signal, den intressanta informationen är lågfrekvent och ligger ungefär mellan 0.2 - 1 Hz och har en offset på ett par volt.
Jag skulle vilja få bort offsetspänningen utan att information går förlorad samt sedan mäta pk-pk spänningen på signalen.

Tacksam för tips hur jag ska gå tillväga!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

du kan ganska enkelt få bort likspänningen med ett högpassfilter, med en op så kommer storlekarna på komponenterna bli rimliga

med vad hadde tänkt mäta spänningarna?
ofta eller min max under några minuter?
det sista funkar med en multimeter som har min/max funktion

edit, med en multimeter så räcker det med en större plastkonding i serie på insignaalen så får du ditt högpassfilter på en gång
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Ett annat sätt är Att mäta insignalen med en AD och en microprocessor och sedan använda programvara för filtrerar. Då kan det externa filtrer ligga mycket högre och komponenterna blir mindre.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag föreslår en kombination av de tå senaste;
En OP för att plocka bort offset, välj offset med POT eller en enkel DAC styrd av µC. Använd en µC med ADC och översampla, lågpassfiltrera i mjukvara.

Allt beror ju på hur pra precision, loggmöjligheter och vidareutvecklingsmöjligheter du vill åt. En multimeter mer rätt funktion kan ju lika gärna räcka.
Skriv svar