någon som har tips om hur man får utskriften spegelvänd från en PDF fil ?
ska göra ett dubbelsidigt kretskort men för att få utskriftsidan mot kretskortlaminaten så måste utskriften från ena lagret vara spegelvänt men vill inte äventyra att det blir någon förändring i storlek / upplösning vid användadet av ett grafikprogram.
etsade ett kort igår men ena sidan blev inte tillräckligt skarp
kan inte ange spegelvänd utskrift i mina skrivarinställningar
Prova och lägg en tung bok på det vända OH-pappret.
Det brukar jag göra och det funkar fint.
Vilken läsare har du?
Jag har för mig att det ska finnas "mirror" i adobe men jag är inte säker på
om det var i freeware versionen eller den köpta.
ställ storlek på 100 %.
Scrolla ner så du ser hela kretskortet (bara det inte är för stort)
Ta en printscreen.
Klistra in i paint.
Markera kretskortet, klipp ut.
Välj "radera bild" från bildmenyn.
Klistra in kretskortet
Nu har du "bara" kretskortet.
Minska storlek på arbetsytan (ta tag i dom små rutorna och dra inåt)
Bild -> vänd/rotera
vänd (lodrätt / vågrätt) (vågrätt = vänster sida av bilden hamnar på höger och vice versa, lodrätt = övre delen av bilden hamnar där nere och vice cersa)
En metod är ju att skriva ut layouten från pdf:n på OH tex och sen scanna in den igen (i hög upplösning, sen skriver man ut i A4 skala) så man kan bearbeta den i ett bildprogram. Man tappar ju lite skarphet men det kan vara värt att prova. Du har inte tillgång till layouten i sitt orginalformat alltså?
Går ju iofs att förstora upp så inga pixlar finns innan man tar printscreen sen klipper och klistrar man. Men detta känns ändå som en vedbomeck-lösning.
har inte något orginal utan bara den PDF fil som är publicerad författaren är nog ingen som tillverkat dubbelsidiga kort på egen hand så därför är inte layout förlagan gjort på korrekt sätt
har sökt på adobe reader och mirror på nätet men får bara upp en massa tips om en bugg som gör att man kan få spegelvänd utskrift med vissa skrivare
En variant är att skriva ut PDF:n som postscript-fil med tex. hp laserjet 5/M5 PS-skrivarrutin till en fil - öppna filen i en texteditor
och införa precis efter raden:
'%-12345X@PJL JOB
@PJL ENTER LANGUAGE = POSTSCRIPT '
med följande block (exklusive citattecken):
"
%!PS
<<
/Install {
currentpagedevice /PageSize get 0 get % get page width
0 translate -1 1 scale % translate to (maxX,0) and mirror
}
>> setpagedevice
% ---- end mirroring prefix
"
Precis _innan_ raden
'%!PS-Adobe-3.0
.
.
.
.
.
---
stäng och spara filen.
Därefter kan man öppna .ps-filen i ghostview (och ghostscript) och skriva ut det på sin vanliga skrivare.
med 'scale' i ovanstående så kan man också korrigera X och Y värden för att tex korrigera dragningar som sker i skrivaren.
---
På det här sättet så skalar man om innehållet i PDF-filen med högsta möjliga kvalitet och utan informationsförlust. dvs. beskriver PDF-filen layouten med vektorer så beskrivs också layouten med vektorer i postscript-filen och inte i bitmap-form - därför kan man skala om och spegelvända den utan 'skador'