Tänkte kolla om ni kunde hjälpa mig med denna koppling som jag är lite osäker över. Kopplingen skall tända en lysdiod tillräckligt länge för att man skall hinna se den när den aktivt låga insignalen aktiveras.
Insignalen är som kortast aktiv i 100ns så under den tiden skall kondensatorn laddas upp. Kondensatorn laddas sedan ur genom bas resistorn till NPN transistorn. Under den tiden lyser lysdioden.
100ns verkar inte räcka för att ladda upp en 1uF konding då den troligen har för hög ESR. Tänkte använda tantal elektrolyt för att få ner ESR. Men då insignalen är en Over Current signal från en H brygga så kommer troligen signalen vara längre än 100ns om något går fel.
Men nu till problemet. Den vänsrta PNP trissan är upp och ner vänd för att basen skall referera till 12V. Läste i databladet att E-B spänning får max vara 4.5V och som jag ser det blir den 12V om insignalen är 0V? Kommer jag bränna trissan direkt nu och har ni några smarta alternativa kopplingar? Jag vill använda så få trissor som möjligt och insignalen är aktivt låg 0V/12V.