Antistat armband
Antistat armband
Hej, jag har för mig att jag ha för mig att man kan göra ett eger esd armband av lite ledande tråd o en resistor. Stämmer det, o i så fall hur stor resistor?
//Daniel A
//Daniel A
Japp det stämmer.
Om jag inte har med mig bandet jag har på jobbet hem brukar jag linda lite ståltråd runt benet och tvinna ändarna så det sitter fast, Obs tvinna inte för hårt
. Sen kopplar du in "dig själv" via ett motstånd på 1MΩ till skyddsjord. Detta hindrar att farligt mycket ström går genom dig om du skulle pilla på L...
edit: Icecap hann före
Om jag inte har med mig bandet jag har på jobbet hem brukar jag linda lite ståltråd runt benet och tvinna ändarna så det sitter fast, Obs tvinna inte för hårt

edit: Icecap hann före
Element kan vara lurigt, inte alls säkert att det är jordat.007sweden skrev:japp eller element
Fast å andra sidan, menar ni att ni håller på och trasslar med antistatarmband?
Det var länge sedan jag slutade med sådant, är något "känsligt" (ÄR något känsligt nu för tiden?) så ser jag bara till att ladda ur mig innan jag pillar på det.
Senast redigerad av Gimbal 7 mars 2007, 20:52:58, redigerad totalt 1 gång.
squiz3r: Dom har samma anslutning så om du använder skyddsjord som jord och då alltså som referenspunkt och mäter på nollan så ja då skall du ha 0 volt.
Att använda nollan i vägguttaget istället är nog inte att rek (om man använder en vanlig kontakt för ett ESD armband) då det ju finns en överhängande risk att man kopplar fel förr eller senare. Men har man ett 1Mohm motstånd så känner man nog inget men kretsar och så skulle möjligen kunna börja klaga lite. Själv använder jag en vanlig jordad kontakt till mitt ESD-armband men där jag givetvis har kopplat in den på skyddsjorden och gjort så det inte finnns någon som helst möjlighet att armbandets kontakt skulle kunna komma i kontakt med fasen eller nollan, även om detta nu är avsäkrat med ett motstånd på minst 1Mohm.
Att använda nollan i vägguttaget istället är nog inte att rek (om man använder en vanlig kontakt för ett ESD armband) då det ju finns en överhängande risk att man kopplar fel förr eller senare. Men har man ett 1Mohm motstånd så känner man nog inget men kretsar och så skulle möjligen kunna börja klaga lite. Själv använder jag en vanlig jordad kontakt till mitt ESD-armband men där jag givetvis har kopplat in den på skyddsjorden och gjort så det inte finnns någon som helst möjlighet att armbandets kontakt skulle kunna komma i kontakt med fasen eller nollan, även om detta nu är avsäkrat med ett motstånd på minst 1Mohm.