Löda en Gameport->USB konverterare, för att funka i Vis

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JoQ
Kontakt:

Löda en Gameport->USB konverterare, för att funka i Vis

Inlägg av JoQ »

Hej!

Jag installerade Vista Ultimate förra veckan, upptäckte nu att dom har tagit bort stödet av gameportar :S
Iaf så har jag en äldre Logitech ratt, en Wingman Formula (svart), den finns bara i varianten med gameport, ej USB. Dock så köpte jag en joystick och fick med en konverterare, Gameport till USB... denna funkar endast med joysticken verkar det som, för kopplar jag ratten till den hjälper det inte ett dugg.

Har iaf sökt runt och hittat att en person har lyckats få sin ratt att funka med en sån här: http://www.radioshack.com/product/index ... age=search

På den verkar det finnas flera olika inställningar, bla. en för "Wheel", ratt dvs.
Alltså är det jag söker ett kopplingsschema för rattar, om någon har vore det utmärkt :D

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Det är inte helt trivialt att bygga en Gameport -> USB konverter. Jag håller på med en variant som innehåller 1 ATMEGA8. Info om det bygget finns här. Kanske inte riktigt vad du söker men något åt det hållet i alla fall.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Om jag inte minns helt fel är det väl så att det inte bara krävs en enkel passiv adapter, hårdvaran själv måste även ha stöd för USB i sig själv. (Låter logiskt när man tänker efter... ) :) En gammal PS/2-mus funkar ju inte med en passiv PS/2-USB-adapter.
Antagligen har din joystick stöd för USB men inte ratten. Du måste då använda en aktiv adapter liknande Enstens.
JoQ
Kontakt:

Inlägg av JoQ »

Hur funkar då den där convertern som jag länkade till i första inlägget? Är det mer än bara en konverterare?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det bör vara en aktiv adapter, alltså med elektronik i som översätter gameport till USB. Gameport-anslutningen och USB-anslutningen är ju helt olika även rent elektriskt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Har Microsoft plockat bort gameportstödet i Vista??!

Så utomordentligt dumt. :wall: :wall: :wall:

Någon som vet varför?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

För att folk ska köpa ny hårdvara?
För att slippa fixa krånglande drivrutiner?
För att slippa kompabilitetsproblem?
För att det är Microsoft vi pratar om?
8)

Nej egentligen vet jag inte men gillar inte heller sånt... Har lite prylar här å var som inte funkar i XP, bara i Win98. Tur att en del kan användas i Linux iaf.
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

Jag vet inte varför, däremot vet jag att jag fått en väldigt bra anledning till att låta bli att uppgradera till Vista...
Skriv svar