Mäta lutning på fordon i förhållande till marken - hur
Mäta lutning på fordon i förhållande till marken - hur
I xenon-försedda bilar behöver man veta när bilen är lastad, så lamporna vinklas ner och inte bländar. Lutningen mäts med hjälp av två armar på en pot - en arm på den rörliga delen och den andra i chassit. Så mäter man fram och bak och jämför skillnaden.
Idéer på alternativa metoder? Tycker det måste finnas robustare och billigare metoder!
Idéer på alternativa metoder? Tycker det måste finnas robustare och billigare metoder!
Nej då. "Rörliga delen" syftade jag på någon av delarna som håller hjulet på plats. Nivåsensorn sitter utsatt på undersidan av bilen, lite korkat tycker jag! Hittade en bild:
http://www.kenrockwell.com/bmw/images/CIMG6110-big.jpg
http://www.kenrockwell.com/bmw/images/CIMG6110-big.jpg
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
- Ort: Trelleborg
Re: Mäta lutning på fordon i förhållande till marken - h
Måste man ha Xenon för det?Henrik skrev:I xenon-försedda bilar behöver man veta när bilen är lastad, så lamporna vinklas ner och inte bländar.

Ta en accelerometer.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 021267.htm
När bilen lutar lite borde tyngdkraften se till att accelerometern ändrar värde. Vet inte hur känslig den är men den borde klara av det iaf.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 021267.htm
När bilen lutar lite borde tyngdkraften se till att accelerometern ändrar värde. Vet inte hur känslig den är men den borde klara av det iaf.
Givetvis går den tekniken att använda. Men, i Sverige har vi kuperade vägar. I uppförsbacke kommer accelerometern att registrera tungt baklastad bil och vinkla ner ljusen, för att se till att ljusbilden alltid är parallell med horisonten. Ett alternativ skulle vara att bara kalibrera nivån när bilen startas, men då förutsätts att den alltid står på vattrat underlag vid start.
Min första tanke var också accelerometer, men det går ju bort av den anledning Stinrew beskriver... Kalibrering vid start räcker.
baron3d, nu börjar det likna nåt. Borde tänkt cittra från början
Trodde lyktorna justerades sidledes på de bilarna (med dämpad motvikt eller nåt).
En wire till krängningshämmaren borde man enkelt kunna leda bort till ett mindre härjat område än hjulhusen, t ex motorrummet. Återstår att mäta wirens utdragning/spänning på ett fiffigt sätt - tillbaks till ruta ett med de dyra induktiva vinkelsensorerna
baron3d, nu börjar det likna nåt. Borde tänkt cittra från början

Trodde lyktorna justerades sidledes på de bilarna (med dämpad motvikt eller nåt).
En wire till krängningshämmaren borde man enkelt kunna leda bort till ett mindre härjat område än hjulhusen, t ex motorrummet. Återstår att mäta wirens utdragning/spänning på ett fiffigt sätt - tillbaks till ruta ett med de dyra induktiva vinkelsensorerna

Vattenglas
Nu spånar jag villt.Men en lösning där du läser av ytlinjen på ett vattenglas.
Tacka vet jag vatten, som alltid hittar sin rätta nivå
Tacka vet jag vatten, som alltid hittar sin rätta nivå

Om man ta två Accelerometrar! En fast i bilen, ock en på lämplig detalj i bakre hjulupphängningen! Differansen borde kunna tas till vara. Men det är klart, alla hjulupphängningar är kanske inte lämpliga...
Om man använder en acc. borde man bara kalibrera när bilen står stilla och ex. bakdörrarna eller skuffen är öppen...
Om man använder en acc. borde man bara kalibrera när bilen står stilla och ex. bakdörrarna eller skuffen är öppen...
