Mäta lutning på fordon i förhållande till marken - hur

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Mäta lutning på fordon i förhållande till marken - hur

Inlägg av Henrik »

I xenon-försedda bilar behöver man veta när bilen är lastad, så lamporna vinklas ner och inte bländar. Lutningen mäts med hjälp av två armar på en pot - en arm på den rörliga delen och den andra i chassit. Så mäter man fram och bak och jämför skillnaden.

Idéer på alternativa metoder? Tycker det måste finnas robustare och billigare metoder!
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

Kanske är jag som är trög, men jag fattar inte riktigt din beskrivning. "En arm på den rörliga delen" - rörliga delen av vad? Lamphuset?
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Nej då. "Rörliga delen" syftade jag på någon av delarna som håller hjulet på plats. Nivåsensorn sitter utsatt på undersidan av bilen, lite korkat tycker jag! Hittade en bild:
http://www.kenrockwell.com/bmw/images/CIMG6110-big.jpg
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

Haha. Precis det jag tänkte föreslå som "alternativ" lösning innan jag fattade hur det redan är byggt :lol:
Billigare vet jag inte riktigt hur det skulle kunna göras. Det systemet du beskriver verkar ju vara både billigt och lättimplementerat. Har du något specifikt problem med den här lösningen?
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Mest sugen på att testa någon smidigare lösning. Har sett på forum lite här och där att de havererar ibland. Potentiometrar är kanske inte rätt benämning då de ofta jobbar induktivt och är svindyra.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Mäta lutning på fordon i förhållande till marken - h

Inlägg av 13th.Marine »

Henrik skrev:I xenon-försedda bilar behöver man veta när bilen är lastad, så lamporna vinklas ner och inte bländar.
Måste man ha Xenon för det? :wink:
Användarvisningsbild
AntiZ
Inlägg: 321
Blev medlem: 22 februari 2007, 13:34:14
Ort: V. Husby
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Ta en accelerometer.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 021267.htm

När bilen lutar lite borde tyngdkraften se till att accelerometern ändrar värde. Vet inte hur känslig den är men den borde klara av det iaf.
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Givetvis går den tekniken att använda. Men, i Sverige har vi kuperade vägar. I uppförsbacke kommer accelerometern att registrera tungt baklastad bil och vinkla ner ljusen, för att se till att ljusbilden alltid är parallell med horisonten. Ett alternativ skulle vara att bara kalibrera nivån när bilen startas, men då förutsätts att den alltid står på vattrat underlag vid start.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1355
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Inlägg av baron3d »

Har en bil, DS, som har wirar till främre och bakre krängningshämmarna.
Konstruktionen riktar lamporna så att dessa alltid ligger horisontellt, även vid bromsning och acceleration.
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Min första tanke var också accelerometer, men det går ju bort av den anledning Stinrew beskriver... Kalibrering vid start räcker.

baron3d, nu börjar det likna nåt. Borde tänkt cittra från början :)
Trodde lyktorna justerades sidledes på de bilarna (med dämpad motvikt eller nåt).

En wire till krängningshämmaren borde man enkelt kunna leda bort till ett mindre härjat område än hjulhusen, t ex motorrummet. Återstår att mäta wirens utdragning/spänning på ett fiffigt sätt - tillbaks till ruta ett med de dyra induktiva vinkelsensorerna :wink:
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

Vattenglas

Inlägg av SvenPon »

Nu spånar jag villt.Men en lösning där du läser av ytlinjen på ett vattenglas.

Tacka vet jag vatten, som alltid hittar sin rätta nivå 8)
Användarvisningsbild
dennis
Inlägg: 141
Blev medlem: 17 oktober 2005, 18:15:49
Ort: Olika

Inlägg av dennis »

Eller kanske två st ultraljudsavståndsmätare som mäter mellan chassi och mark.
En fram och en bak....
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

På min Ford Windstar sitter en givare mellan bakaxel och chassi som sköter nivåregleringen - en sådan lösning vore ju fullt möjlig. Exakt hur den är konstruerad vet jag inte men den ser ut som en lite stötdämpare och innehåller troligen en pot kopplad till en uC.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1652
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

En proportionell magnetfältssensor som sedan känner av hur långt ifrån en magnet är.


mindre bra idéer:

Mäta lufttrycks förändringar, lastceller på fram/bak-axel. Om signalerna högpass filtreras så borde kan kunna se hur bilen lutar när den lastas/lossas eller kör.
Användarvisningsbild
AntiZ
Inlägg: 321
Blev medlem: 22 februari 2007, 13:34:14
Ort: V. Husby
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Om man ta två Accelerometrar! En fast i bilen, ock en på lämplig detalj i bakre hjulupphängningen! Differansen borde kunna tas till vara. Men det är klart, alla hjulupphängningar är kanske inte lämpliga...

Om man använder en acc. borde man bara kalibrera när bilen står stilla och ex. bakdörrarna eller skuffen är öppen... :?
Skriv svar