Bygga PWM styrning till automatlåda, hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tqacke
Inlägg: 32
Blev medlem: 3 mars 2007, 10:51:03
Ort: Ärla

Bygga PWM styrning till automatlåda, hur?

Inlägg av tqacke »

Hej

Detta är mitt första inlägg så då kör vi:

Jag håller på med ett projekt där jag har monterat en nyare automatlåda på en äldre bil. Denna låda ska styras manuellt av mig mellan växlingarna.
Detta sker med en switch som man för i olika lägen för de olika växlarna.
Nu är problemet att även trycket i lådan styrs av databoxen från början.
Nu finns det ingen databox så då går trycket i taket vilket är bra enbart när man håller fullgas och fullgasväxlar så inte kopplingarna i lådan slirar.
Men annars är det väldigt onödigt och drar dessutom mer bränsle iom att lådan går konstant på högt tryck. Så jag har tagit reda på att trycket styrs via en pwmventil och denna får tydligen en amphere på 1-1,1 beroende på ifall trycket måste ökas ytterliggare eller nått sånt. Min tanke är att ta en TPS(Throttle position sensor) som sitter på bensinmotorer och mäter spjälläge. Denna ger tomgång:0 Volt Fullgas: 5 Volt till databoxen.
Alltså bygga en pwm-krets som baserar hur många pulser den ska ge på TPS värden. Finns det möjlighet att bygga någotsådant och isf hur då?

Mvh
Acke
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Om du söker på pwm här på forumet så komer du att hitta massor av information. Läs gärna och återkom med mer specifika frågor då det är lättare att svara på. :)
tqacke
Inlägg: 32
Blev medlem: 3 mars 2007, 10:51:03
Ort: Ärla

Inlägg av tqacke »

Hej

Ja då har jag bild att visa:

http://www.powertraincontrolsolutions.c ... table.html

Med andra ord så ju mer man gasar så mindre ska PWM vara.

OCH det vore kalas att kunna justera in PWM själv med en potentionmeter.
Alltså vid ingen gas så vill jag kunna ställa grundtrycket. Bilden visar ett tryck men jag vill kunna justera uppåt eller neråt.

Mvh
Acke
tqacke
Inlägg: 32
Blev medlem: 3 mars 2007, 10:51:03
Ort: Ärla

mm

Inlägg av tqacke »

ingen som har nån bra ide på hur bygga??
Joe
Inlägg: 1670
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Inlägg av Joe »

Tja med tanke på diagramet du länkade till så bör du veta vilken växel som används för att kunna ha rätt tryckkurva..
Det nämns "Load vs Line Pressure" om man bara har TPS så kör dom väl Alpha n för att beräkna lasten? Annars så kan man slänga in en MAP sensor också

Mitt tips är en uC typ AVR eller PIC= 1 analog in för TPS, Analog in för VR sensorn som mäter hastigheten på lådan, Digitala in för växlar (R N 1 2 3 4), PWM ut mha IGBT till solenoiden
4x20 LCDisplay samt tre knappar för att justera trycket och ev mappningen.
Hårdvaran är simpel, koden knivigare......
tqacke
Inlägg: 32
Blev medlem: 3 mars 2007, 10:51:03
Ort: Ärla

mm

Inlägg av tqacke »

Hej joe

Alltså växlarna kommer att styras manuellt via en multiswitch.

Ända jag behöver lösa är att inte lådan går på full tryck hela tiden.

Det sitter en liten pwmmotor som utan pulser ger full tryck till lådan hela tiden. Med pulser så beordras mindre tryck. Allstå stoppa i en växel med full tryck kommer göra så att bilen tar ett skutt.

Så med andra ord så kommer inte denna växellåda styras av någon som helst databox utan en multiswitch som styr växellägena(+ en styrning av tryck).
Det är alles. Och trycket vill jag styr från en tps- givare.
Vad det gäller diagrammen så var det bara ett exempel ungefär hur mycket tryck som bildas vid viss mängd pulser.

Nått sånt alltså

Mvh
Acke
Användarvisningsbild
GrodanB
Inlägg: 245
Blev medlem: 11 februari 2006, 16:46:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Joe har tagit hänsyn till detta... Det är bara det att enligt ditt diagram rekommenderas OLIKA tryck beroende på aktuell växel/växling.

Så men Joe's förslag tar man en uC (PIC eller likanade) som har en A/D och en PWM modul.

Läser in TPS, aktuell växel (väljer inte, men bör veta), och ev. offset satt av dig via en pot.

Sen räknar man ut % PWM med denna input och ger detta till lådan.

Men visst kan man strunta i att vissa växlingar kräver lägre tryck och alltid köra på den krafigaste. (eller så får du joxa med trimpoten beroende på vilken växel du vi ha i.)
tqacke
Inlägg: 32
Blev medlem: 3 mars 2007, 10:51:03
Ort: Ärla

Inlägg av tqacke »

GrodanB:

Är inte riktigt hemma än på allt som heter uC och A/D osv men lär alt eftersom. Det som visades på diagrammet var ett justeringsprogram för en växellåda om man har databox, vilket jag inte har (Eller ska ha).

Så alltså vill jag bara kunna styra trycket med gasen.

Den äldre versionen av den typen av växellåda som jag har styrde trycket via en vajer. Där så vart det högre tryck ju mer du gasade. Vajern var också justerbar för att kunna ha högre tryck eller lägre tryck vid samma gasläge som innan. Det är det som jag vill kunna göra fast nu är jag tvungen att hitta lösningen på elektriskväg med pwm-styrning 8)

Så trycket ska enbart baseras på TPS. Det får bli samma trycket vid samma gasläge oavsätt vilken växelläge som väljs. Men det som är viktigt att man ska kunna ställa in grundläget, hur lågt trycket ska vara vid tomgång och lågt varv. Det är det ända...

Mvh
Acke

Tack för all hjälp en sålänge, otroligt tacksam :D :D :D
Joe
Inlägg: 1670
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Inlägg av Joe »

Jaha, då kurvan i exemplet ser ut att vara hyfsat linjär, så ta en 555'a kopplad till TPS'en. Med två vridpotentiometrar för att ställa PWM vid TPS 0% & 100%
(Detta förutsätter att TPS ej används till annat än just denna krets)
Googla på 555 och PWM så kan du nog hitta något användbart.

Snabblista ELFA:
1st SA555P 73-041-17 7,90 +moms (DIL kapsel)
2st Vridpot flervarvig tex 64-869-30 249,00 +moms (styck)
Några kondensatorer samt några motstånd
1st IGBT IXSH24N60A 71-097-21 81,00 +moms (kortslutningssäker)

OBS - detta är bara ett exempel, det kan behövas mer komponenter eller andra typer - OBS
Bild:http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=64274
tqacke
Inlägg: 32
Blev medlem: 3 mars 2007, 10:51:03
Ort: Ärla

Inlägg av tqacke »

Schysst

Var inne och googla efter 555 och PWM och det fanns massor :)
Det värsta är att jag inte riktigt är hemma på vilken som skulle kunna passa mig efter ha tittat på ca 15 ritningar :shock:
Många tar ju upp styrningar till lilla elmotorer och små datorfläktar.
Är det nått som kan passa mig. Men jag vill ju justera pulsern mängd via TPS´ns läge. Vart kopplar man in TPS i 555??

Varför behöver jag en tiovarv potentiometer? Tänkte på den som du skrev där 64-869-30 på elfa?

Vad ska jag titta efter på en ritning förutom 555 kretsen? så den styrs linjärt av tps( =ger ifrån sig 0 volt vid tomgång och sen stegrar sig linjärt till 5 volt vid 100%).


Mvh
Acke
Senast redigerad av tqacke 7 mars 2007, 12:49:03, redigerad totalt 2 gånger.
Joe
Inlägg: 1670
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Inlägg av Joe »

Än en gång: Bild: http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=64274
10 varvig är bara för att kunna justera lite grann, 1 varvig kan bli lite för känslig när man är där och rattar
Senast redigerad av Joe 7 mars 2007, 11:29:31, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26577
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

När du reggade dig så lovade du att du läst reglerna. Visa gärna det.
tqacke
Inlägg: 32
Blev medlem: 3 mars 2007, 10:51:03
Ort: Ärla

Inlägg av tqacke »

Oops sorry :oops:

Såg inte länken i botten och skippade citeringen. Läste reglerna på nytt :roll:

I den ritningen finns ord som TPS och dylikt inlagd. Är det nått som jag ska koppla mig in på eller är det benämning för nån annan elektrisk komponent? Bugar på nytt Joe :P

Mvh
Acke
tqacke
Inlägg: 32
Blev medlem: 3 mars 2007, 10:51:03
Ort: Ärla

Inlägg av tqacke »

Så kollat lite nu...
Hur går jag vidare härifrån? Nån mer komponent eller bara bygga?

Mvh
Acke
Joe
Inlägg: 1670
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Inlägg av Joe »

TPS står för Throttle Position Sensor som du säkert vet..
DVS TPS'en på spjällaxeln är den potentiometer som benämns TPS i exemplet.
Så istället för att koppla in på +5V och 0V så kopplas dom kablarna / stiften till R1 & R2 och utgången till R4
L1 skall motsvara din automatlåde tryckstyrnings solenoid (ventil)
C2 ändras för att ställa in frekvensen, läs mer på sidan som exemplet hänvisar till

Lite förklaringar inlagda: http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=64415

Bygg en labbversion först på labbplatta eller dylikt för att testa, om inte nån på forumet har invändningar eller förslag på kretsen.
Skriv svar