Var få tag i datalogger ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peter555

Var få tag i datalogger ?

Inlägg av peter555 »

Jag letar efter något i stil med denna, HOBO
Jag behöver: 1 kanal, 0-1 V, 5-10 Hz samplingshastighet, minne >= 1 Msamples, 8-10 bitar, USB interface.

Drifttiden ska vara minst 1 dygn vid 10 Hz samplingshastighet.

Pris < 2000 SEK
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

För min del brukar jag släpa fram någon (oftast gammal) dator, stoppa i QBasic och bygga omvandlare. :)
Pyrro
Kontakt:

Inlägg av Pyrro »

Kolla www.intab.se, dom kan ha det du letar efter.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Velleman har liknande: http://www.kjell.com/?item=48169&path=
Har för mig att det finns olika modeller på Vellemans hemsida.
peter555

Inlägg av peter555 »

JimmyAndersson:

Jag vet inte hur du lyckas jämställa den jag länkade till med en gammal dator som kräver en hel hög med bilbatterier för att ens kunna köras ett dygn. :)

Pyrro:

SmartReader Plus skulle kunna passa, dock är priset 7 ggr för högt.

Greger!:

Kjells är billig, dock ska den vara standalone och klara sig utan PC.

Jag har inte lyckats hitta något vettigt trots att jag letat flera gånger. Det stupar på att minnet är alldeles för litet i de flesta fall. Idag får man ju 1 GB för under 200:- så det borde gå att göra superbilliga loggers. Jag kan inte se att det behövs mycket mer än en AVR eller PIC ett minne och ett batteri. Det kanske kan vara något att satsa på för någon flitig EF-medlem.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Räcker det inte att ta någon gammal IPaq eller annan typ av PDA då, och köra PocketPC eller Familiar Linux?

Kanske t o m räcker med någon gammal Symbian-telefon med RS232-kabel till och tillräckligt stort flashkort i..?
Det verkar ju finnas en del terminal-program till Symbian, om man letar:
http://www.google.se/search?q=symbian+serial+terminal
Någon av dem måste ju ha funktion för loggning till disk också.

Om du behöver mangla rådatat på något sätt så kanske du enklast kan göra det senare på datorn, annars får du nog tanka hem SDKn för OSet på enheten och skriva något fulhack själv i C till den.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag har haft funderingar i de banorna, dock krävs det ju en del extra hårdvara för A/D-omvandling. Det lär också behöva programmeras en hel del. Tanken är också att den ska vara mycket enkel att handha. Man programmerar in samplingshastighet etc från en PC. Därefter ska den bara gå att starta med en knapptryckning ute i fält.

Jag har en Testo 454 som fungerar på detta sätt, dessvärre har den några stora nackdelar. Den är så idiotisk att den inte har NVRAM, så när batteriet tar slut raderas data. helt obegripligt på en pryl som bara är ca 5 år gammal. Minnet är också bara 256 kB så det är i minsta laget. Den drar också mycket ström så den klarar sig inte 1 dygn.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Jag vet inte hur du lyckas jämställa den jag länkade till med en gammal dator som kräver en hel hög med bilbatterier för att ens kunna köras ett dygn."

Ehm.. host.. Det vet inte jag heller. :lol:
Missade att den skulle vara "självkörande". :oops:
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Har tänkt bygga exakt en sådan, projektet drar igång om två veckor när jag ska läsa projektkurs på universitetet. Hade tänkt börja med 1MSample/s och inställbar tid mellan samples och total tid att sampla, mjukvara till PC.
74

Inlägg av 74 »

Fanns det inte någon liten liten logger med typ CF kort med i AoE 2006/6 (?). Den hade både USB och RS232 om jag inte minns fel.
peter555

Inlägg av peter555 »

Virror

Låter intressant, varför ska du ha så hög samplingshastighet ? Blir det inte dyrt om man ska ha lite upplösning, 10-12 bitar ?

74

Jag letade i Elektor 2006_05-08 men hittade inget. Var det ett projekt eller en annons ? Du kan inte hitta vilket nummer det är i ?
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Nejdå, hittade en hyffsad ADC på elfa som klarar 20MSamples/s för bara 70kr, 10 bitar. Dock kommer jag bara att använda 8 bitar eftersom det förenklar otroligt mycket. Och hög samplingshastighet vill man ju ha, så man kan kolla på lite snabbare signaler.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det verkar vara en lite annorlunda tillämpning än det jag är ute efter. Jag vill ha en strömsnål pryl med hyfsad upplösning som kan köras standalone under lång tid.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Sant, eftersom min kommer att vara beroende av en PC för att kunna lagra några större mängder data. Man skulle ju iof kunna interfaca typ ett minneskort eller nått, men jag tror att jag kommer att ha att göra ändå...
74

Inlägg av 74 »

Jodå,

http://www.alltomelektronik.se/

Det var visst i senaste numret, artikeln heter "USB-minne med ARM och RS232. Gigabyte Flashdrive för mikrokontroller."
Skriv svar