Startfördröjning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pajander

Startfördröjning

Inlägg av Pajander »

Jag håller på med ett litet projekt och skulle behöva lite hjälp, antingen med en länk till nånstans på forumet där frågan tas upp (inte alls överens med forumets sökfunktion) eller om någon kan svaret rakt upp och ner.

Jag har i min dator byggt in diverse elektronik (styrelektronik och stegmotordrivare) och jag skulle vilja starta och stänga av dessa separat från datorn.

Från datorns nätagg så tänker jag ta en 5V ledare för finelektronikmatning och sätta en strömbrytare på den ledaren. När jag slår på den så vill jag att 5V går till alla korten (detta är inga problem :).

Men sen vill jag ha en fördröjning innan huvudspänningen till drivkretsarna slås igång (ca 5-10sekunder). Detta innebär att jag behöver någon slags reläkoppling till primärsidan på ringtrafon jag använder för att driva dessa. Någon som har ett förslag på hur en sådan reläkoppling kan se ut, eller har en länk till nånstans där sådanna kopplingar berörs?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

En 555
pinne 2 och 6 till RC krets, kommer att ge tiden
pinne 3 till ditt relä som startar ringkärnan, pinne 3 blir aktiv när den är låg, kan kräva några transistorer för att få till det.
pinne1 GND
pinne 4 och 8 +5 volt
pinne 5 och 7 ansluts inte.

Prototypen
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Skriv svar