Basfilter, funkar detta??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Basfilter, funkar detta??

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan

Jag är ute och ska fixa lite med att filtrera bort allt ljud över säg ett par hundra Hz till en ljudstyrning till en discolampa.

Så har jag fixat ett litet schema här, tror ni att detta skulle fungera till att kopplas in efter mikrofonen och dn första förstärkaren. För att sedan kopplas in i en ny förstärkare så jag få upp spänningen lite. Detta skai sin tur styra en triac, via en transistor eller kanske triacen direkt...

Kom gärna med tips på hur det kan bli bättre/ ändras osv.

Schemat:

Bild

/ / Micke
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ett passivt rc-filter -> likriktare -> kamparator funkar säkert lika bra. Använd en potentiometer till komparatorn för att ställa in känsligheten.

EDIT: Glöm inte att sätta en optokopplare någanstans innan triacen.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hehe ja nu ska vi inte göra det allt för avancerat för min stackas hjärna här.
Fövisso skulle det gå att hitta på google alltihop men jag känner inte att jag ritkigt kanske behöver göra det såå fruktansvärt avancerat? eller det kommer inte funka alls att "extrahera" bastonerna på detta sätt??
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Men nåt sånt här då??

Och sen kopplar jag in min mokrofonförstärkare på detta?

Efter komparatorn kopplar jag sen till en optokopplare com sedan kopplas till triacen?

Eller ag jag driva en triac som sedan driver "huvundtriacen" eller måste jg ha ett steg emellan?

Bild

Bild

Bild

Micke
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Japp, du är helt rätt på dett. Ser inte riktigt hur ditt första schema fungerar, ser iaf att det är något slags 2-pols högpass filter?

Hur man driver en triac efter optokopplaren kan jag ej säga på rak arm, men kolla något triac datablad. Om du använder en kondensatormikrifon som är lämpligt ska man koppla ena polen på mikrofonen via ett mostånd till matningssänningen.

Om signalen är väldigt låg från mikrofonen, kan man koppla ett högohmigt mostånd i serie till matningsspäningen från komparatorpotentiometern för att få högre upplösningen när man vrider.

Dubbelmatningspäningen enligt schemat ovan behövs inte koppla (-) till jord. Se till att använda en rail-to-rail operationsförstärkare.

Finns lite frågetecken. Ska man avända en helvågslikriktare eller bra en enkel diod? I vilket fall som hest behövs det nog en kondensator till jord efter komparatorn för att glättra signalen, så att lampan blinkar lite mjukare. Parrallelt med kondensatorn kan man sätta ett variabeltmotstånd (potentiometer ej kopplat som spänningsdelare) som urladdare till kondensatorn för att kunna ändra mjukheten hos blinkningarna.

Oftast när jag bygger något blir det en väldigt massa ändringar med tiden allt eftersom man kommer på bättre konstruktion. Jag hade nog delat upp maniken på två kretskort, ett med signalbehandling och ett effektkort med optokopplare och triac. Börja med signaldelen och bygg gärna in en lysdiod i slutet så har du något att referera till, utan att pilla med nätspänning.

EDIT:
>citizendildo: Och sen kopplar jag in min mokrofonförstärkare på detta?

Tanken med min ide var att skippa mikrofonförstärkaren. Man använder istället en komparator som skiftar vid små spänningsnivåer!
Skriv svar