Parallax Propeller
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Parallax Propeller
Inte för att jag har något jag behöver den till i dagsläget, men finns det någon här som har använt den till något seriöst? Funderar på att bara för skoj skull köra en och leka lite med så kanske man kommer på något man kan ha den till.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
*ler* Jo, har hört en del om den och verkar vara en rätt kul pryl. Känns som om det skulle gå vettigt att göra en del jobb som annars passar i CPLD. Tar och beställer en sats i morgon tror jag bestämt - inte för att jag har kommit på något roligt att göra med den, men det borde dyka upp när man börjat lära sig. Lite glad i ström verkar den vara, fast å andra sidan så är det ju lite bättre fast än vanliga uC så inte så konstigt att den drar 40 gånger mer ström.....
8 kIPS är mindre än 160MIPS...
8 kIPS är mindre än 160MIPS...
"inte så konstigt att den drar 40 gånger mer ström....."
Om jag inte har räknat fel
så drar en ATmega88 1.5 mA/MIPS (8 MHz, 5 V, Max 12 mA, 8 MIPS) och enligt databladet så drar en Propeller 0.5 mA/MIPS (500 µA per MIPS (MIPS = Freq in MHz / 4 * Number of Active Cogs) ).
ATmega88
20 MHz, 30 mA, 20 MIPS
Propeller
80 MHz, 80 mA, 160 MIPS
"Vilken studio är det jag ska köra till Propeller?"
Propeller Tool Software v 1.05.2 (Supports Win2K and above)
Propeller Manual v1.01 (4.74MB) - Complete text (.pdf)
Om jag inte har räknat fel

ATmega88
20 MHz, 30 mA, 20 MIPS
Propeller
80 MHz, 80 mA, 160 MIPS
"Vilken studio är det jag ska köra till Propeller?"
Propeller Tool Software v 1.05.2 (Supports Win2K and above)
Propeller Manual v1.01 (4.74MB) - Complete text (.pdf)
Senast redigerad av BEEP 2 mars 2007, 23:25:33, redigerad totalt 2 gånger.
Om man vill ha EEPROM så är det att rekomendera.
http://www.parallax.com/dl/docs/prod/pr ... -v1.01.pdf Propeller Manual , sidan 17 visar hur man ska göra för att ha EEPROM och sidan 16 visar vad chippet har.
//Emil
http://www.parallax.com/dl/docs/prod/pr ... -v1.01.pdf Propeller Manual , sidan 17 visar hur man ska göra för att ha EEPROM och sidan 16 visar vad chippet har.
//Emil
eriikh, Ja och nej.
Du kan ladda ner programmet till Propellerns ram-minne och provköra den men så fort du bryter strömmen så försvinner det ur minnet så du måste ha ett externt eeprom för att kunna använda Propellern.
Detta här är inget större problem för det är lätt att koppla in ett eeprom och man behöver inte skriva någon kod för att Propellern laddar automatiskt in programmet ifrån eepromet.
Om man vill så går det att använda ett större eeprom än det 32 KB som används till för att lagra Propellerns programvara.
Du kan ladda ner programmet till Propellerns ram-minne och provköra den men så fort du bryter strömmen så försvinner det ur minnet så du måste ha ett externt eeprom för att kunna använda Propellern.
Detta här är inget större problem för det är lätt att koppla in ett eeprom och man behöver inte skriva någon kod för att Propellern laddar automatiskt in programmet ifrån eepromet.
Om man vill så går det att använda ett större eeprom än det 32 KB som används till för att lagra Propellerns programvara.
Jag tänkte inte på att Propellern matas med 3.3 V och ATmegan med 5 V (20 MHz) så jämför man hur mycket effekt som dom förbrukar så ser man att Propellern bara förbrukar 1.76 gånger mer effekt än en ATmega88.
ATmega88:
150 mW (7.5 mW/MIPS)
Propeller:
264 mW (1.65 mW/MIPS)
AVR32:
150 MHz, 72 mA, 210 DMIPS
0.34 mA/DMIPS
140 mW (0.67 mW/DMIPS)
Edit1:
Lade till AVR32an men jag vet inte om DMIPS är samma som MIPS
Bra att veta
kIPS is also a common joke name for 16 bit microprocessor designs developed in undergraduate computer engineering courses
Edit2:
Det går att köra Propellern i 96 MHz (192 MIPS).
ATmega88:
150 mW (7.5 mW/MIPS)
Propeller:
264 mW (1.65 mW/MIPS)
AVR32:
150 MHz, 72 mA, 210 DMIPS
0.34 mA/DMIPS
140 mW (0.67 mW/DMIPS)
Edit1:
Lade till AVR32an men jag vet inte om DMIPS är samma som MIPS

Bra att veta

kIPS is also a common joke name for 16 bit microprocessor designs developed in undergraduate computer engineering courses
Edit2:
Det går att köra Propellern i 96 MHz (192 MIPS).
Senast redigerad av BEEP 25 juli 2007, 11:12:51, redigerad totalt 1 gång.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Hur som helst så måste jag börja leka med den - har sett många runt på olika forum som är lite negativa till den, men jag tror att det till stor del beror på att den är en "udda fågel" som inte riktigt plats in i jämnförelsen med mycket annat.
Ingen som har gjort något roligt/bra med en propeller än?
Ingen som har gjort något roligt/bra med en propeller än?