Söker filter-formler/program

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Söker filter-formler/program

Inlägg av JimmyAndersson »

Någon som vet en sida eller program där man kan knappa in frekvensen för t.ex högpassfilter och så ser man vilka motstånd/kondingar man behöver?

Det är främst RC-filter jag tänker på. Både aktiva och passiva.
Alla möjliga modeller. Högpassfilter, lågpassfilter, bandpassfilter, q-beräkningar. You name it. :)

Jag har snart slitit ut min miniräknare med formler som R2 = Q / ((2*Q^2)-G)*C*2*Pi*F) :)

edit: Glömde skriva att om ni tipsar om högtalardesignar-program eller liknande så måste det klara frekvenser uppåt 50kHz. Har sett några som inte tycker om när man räknar med högre frekvenser än 25kHz. :?
Senast redigerad av JimmyAndersson 28 februari 2007, 14:25:52, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det här är ett bra program.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Filterlab från microchip är fritt och fungerar ok.
http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... e=en010007
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

FreeFilter (gratisversionen) som peter555 tipsade om var mycket bra!!

Däremot var Filterlab riktigt konstigt och buggigt. Det gick inte att göra ett bandpassfilter med mer än -3dB dämpning hur jag än försökte. Programmet klagade bara på att värdet måste vara mellan -1 och -3. När jag tillslut lyckades mata in godkända parametrar så hade jag ett filter som dämpade ganska ok, men man fick inte reda på några komponentvärden. Kondingarnas värde stod som "automatic" och när jag ändrade det till fasta värden så hoppade det tillbaka till "automatic". Efter några försök så kraschade programmet.
PDF-filerna gick inte heller att ladda hem. Visserligen står det "D/L" som borde betyda "Download", men de öppnas bara i webläsaren, utan möjlighet att spara.

Någon som använder FilterLab får gärna berätta hur man gör för att få ut några komponentvärden och filter som dämpar mer än -3dB.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Har testat det lite bara. Tyckte det fungerade för mig.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Men var ser man komponentvärdena?

edit: Plockade bort en edit eftersom du hann svara. :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 28 februari 2007, 15:38:12, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Ska installera in det igen och testa när jag är hemma.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nu hittade jag det. Flikarna syns lite dåligt, men om man klickade på Circuit-fliken på huvudsidan så ser man. Lite konstigt att Circuit-fliken under FilterDesign-delen inte går till samma funktion som Circuit-fliken på huvudsidan. :?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jo, låter bekant.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

En liten fråga om FreeFilter (gratisversionen från NuHertz) :

Programmet är utmärkt på alla sätt, men finns det någon möjlighet att ställa in så att de passiva filtren blir RC istället för RL ? (Dvs, konding istället för spole.) Det skulle spara lite tid när man bygger filter för snabba tester. :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Nej, 'L' är liksom motsatt i verkan mot 'C' i alla avseende, och båda 'beter sig' 90 grader från resistans, man måste ha både 'L' och 'C' för att bygga filterlänkar av högre ordning. Att sätta en rad RC-länkar efter varandra gör inte filtret skarpare - bara högre förluster och mjukare avrullning (gissar på att det blir någon hyperbolisk karakär)

i aktiva filter så använder man just OP-amp/transistor för att försöka 'översätta' capacitanser att bete sig som induktanser i nätverk - Aktiva filter ställer dock en del krav på ingående aktiva komponenter och fungerar inte så bra vid fall med högre frekvenser, krav på hög linjaritet och höga effekter.

Det skulle aldrig gå att bygga aktiva komponeter med Q-värde av 100000 som tex. kristaller då det är få op-ampar som hanterar tusentals volt eller i motsvarande ström.

Däreför är RF-filter och kombiner mer eller mindre alltid byggda av passiva komponenter med både L och C samt transmissionsledningar som komponeter.

/TE
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Mycket intressant! Tackar! :)
Skriv svar