Kan man inte få en 741-op att ge mindre än 1V ut om den matas med +5V på V+ och 0V på V- ?
Jag får ut 1,8V (1,78V om man ska vara noga) om jag stoppar in +5V på IN- och 0V på IN+
Tänkte knåpa ihop en schmitt-trigger, men det blir inget vidare om utspänningen växlar mellan 1,8V och 5V. Det ligger lite för nära gränsen om signalen ska räknas som en logisk 0a och 1a.
Senast redigerad av JimmyAndersson 28 februari 2007, 11:08:56, redigerad totalt 1 gång.
Provade med en TL081 (en annan favorit), men den var inte heller rail-to-rail.
Sedan är det slut på OP-avdelningen hos mig. Nåväl, får väl bli en transistorlösning då.
Om ni (Tekko?) har tips på någon OP som är rail-to-rail så får ni gärna knappa in några siffror och bokstäver.
Känns som man bara använder dubbelmatning då man vill undvika kopplingskondensatorer för växelspäning. Finns sämre op:s på marknaden än 741. Det är ju inte precis samma 741 idag som för 30 år sedan, mycket bättre brus egenskaper...
Så de har maskat om den, jag trodde att kretsar etc med samma partnummer var oförändrade över tiden, men du har säkert rätt. En surare OP är väl möjligen 709 men den verkar ha utgått.