Konstruktion av saltvattenskondensator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Henning

Konstruktion av saltvattenskondensator

Inlägg av Henning »

Hej alla experter (och wannabees) :wink:

Jag vänder mig till er för jag är i desperat behov av en bra guide att följa som beskriver hur man bygger saltvattenskondensatorer. Hitils har allt i mitt projekt flytit på bra och allt har verkat fungera bra under testerna. Men det är kondesatorerna som hindrar mig från att få teslaspolen färdig.

Det kommer inte blir en så stor tesla coil, flybacken som driver den lämnar ca 40kV... Så någon som kan ge något tips på hur jag ska bygga dessa kondensatorer och hur många flaskor jag ska ha till den?
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Jag har för mig att det har funnits en tråd med en liknande fråga, och att folk rekommenderade något annat än saltvattenskondensatorer.
Pröva sökfunktionen..
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag har en Leydnerflaska stående här. Den består av en urdrucken champangeflaska fylld med saltvatten. Runt flaskan är det lindat Al-folie. Den klarar 30 kV utan problem.
Henning

Inlägg av Henning »

maxxflow: den övervägande anledningen till att jag väljer detta alternativ är för att det är mer ekonomiskt än alla andra.

Jag har också sökt på forumet... de kondensatorerna som jag byggt låter som de är konstruerade precis som peter555 säger och den lilla infon som ges på forumet. Någon stans gör jag fel, det är därför jag frågar efter en lite mer detaljerad beskrivning så jag kan komma på vad felet är. Hittar ingen bra nogran beskrivning någonstans. :evil:
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

hur kan du göra fel ?

det är tre komponenter :P

flaska folie å koppartråd

limma folien tätt runt flaskan, stoppa i koppartråden i flaskan, fyll med saltvatten, tada en konding :)
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Blir den polär som elytarna eller hur är det?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej, den är opolär.

Behöver inte ens limma folien, några varv eltejp över hela folien fungerade alldeles utmärkt när jag gjorde en för drygt 12 år sedan eller vad det var. Är man dessutom extremt petig så minskar nog ev lim kapacitansen lite då folien kommer lite längre ifrån glaset.

För att få en konding som håller länge så skall du helst ha rostfritt i centrum eller så då detta inte påverkas av saltvattnet, men det är lite överkurs..
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

40 kV är rätt mycket...
Hitta ett gammalt cykelhjul och plocka ekrarna så har du rostfri tråd.

Ett alternativ till folie är att ställa flaskorna i en hink och ha saltvatten på utsidan med. Även om du kör med folie är det bra att ha flaskorna i en tät behållare om en flaska skulle spricka.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

det är ingen vanlig tvflyback du kör med eller?
Henning

Inlägg av Henning »

tack för alla tips grabbar, nu fungerar den!

det pinsamma var att vi hade inte konstruerat kondensatorerna fel vi hade kopplat in dem fel :? verkligen tabbe!

bild: http://tesla_coil.istheshit.net/

men som ni ser på bilden så är den inte helt klar än, återstår en del att fixsa till :D på bilden är den bara ihopslängd för att se så allt fungerade.

(Oblivion det är en tvflyback vi kör med)
Skriv svar