Har fått tag i en Renishaw PH1 med Proben "TP2-5W"Bild
Den enda infon jag har hittat om hur den verkar fungera är den här
Men jag har ingen aning om hur den ska kopplas in, kontakten är en vanlig 5-polig DIN.
Går det att mäta sig fram till något?
Har frågat farbror Google endel men han visste inte...
Någon som vet?
Hur koppla in Renishaw PH1?
har monterat och kontrollerat något hundratal renishaw probar, dock inte den modellen, men gemensamt för alla normala har varit en strömbrytare, när proben påverkas så bryts kretsen, så lång är det mycket enkelt, därefter går signalen in i en avstörare avstudsare och sedan in till en snabb ingång på maskinens styrsystem, när man ställer in det så är hastigheten vid mästningarna viktigt, för man får en liten fördröjning vid avstudsningen, så man närmar sig föremålet med konstant hastighet och väntar på ingången, och när man har fått ingången så kollar man värdena på axlarna och räknar ut var spetsen är, kalibrering utförs mot känd yta och den mäthastighet man ska ha
,mäthastigheten är normalt 10mm/s, snabbare ger sämre mätvärden, jag kanske har någon avstudsare kvar i skrotlådan , men är inte säker på det
i grund och botten är det bara en noggran mekanisk strömbrytare
,mäthastigheten är normalt 10mm/s, snabbare ger sämre mätvärden, jag kanske har någon avstudsare kvar i skrotlådan , men är inte säker på det
i grund och botten är det bara en noggran mekanisk strömbrytare