Dålig räckvidd, RC-mottagare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Dålig räckvidd, RC-mottagare.

Inlägg av AntiZ »

Har ett problem med min RC-bil. En Mini-Z kopia (Firelap) Räckvidden mellan sändare och mottagare har blivit sämre och sämre (var inte bra från början med kanske 10 m, men mer kanske man inte ska räkna med).
Hursomhelst är räckvidden nere på 1-2 meter nu.
Problemet sitter med 98% sannolikhet i mottagaren då jag testat med olika sändare och kristaller och testat sändarna för sig mot en annan bil, där har de fungerat.
Mottagaren är uppbyggd av en 31136 (vet ej märke med verkar vara väldigt likt inkopplad som en Toshiba TA31136). Den är ju visserligen FM, och dessa bilar ska enligt manual och klisterlappar sända på AM 27MHz, men kretsen finns kanske i AM med.
Jag har kollat lödningar, antennsladd och kristallinstallation men inget verkar vara dåligt/fel. Antennen kommer in på ben 16 på kretsen (inte helt oväntat antenningång) via en seriekopplad spole (drossel) och en konding. Dessa komponenter är ytmonterade och har inte något värde eller markeringar.
Mäter man dem blir det kortis genom drosseln och avbrott i kondingen. Hur stor är chansen/risken att det är problem med dessa komponenter. Antar att de sitter som ett bandpassfilter med runt 27MHz som center. Är det värt att byta dessa två mot nya? Vilka värden på komponenterna rekommenderas, torde ju styras av storleken till stor del ;-) ? Sitter även ett 455kHz filter som är kopplad till ben 3 o 5 samt till plus (och inte jord som databladet föreslår).
Nu börjar det bli långt, men jag är intresserad av hur man kan kolla upp om signalen in till mottagaren är ok. Kan man mäta direkt på benet eller ska man förstärka signalen eller finns det något annat sätt, ex. på något ben på kretsen? (Har ett oscilloskop Philips 20MHz).

Mvh
/Mats
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Har Du kontrollerat MF-filtret på 455kHz? Försök att mäta med scopet när Du har stark signal in och se hur mycket det dämpar. Sådana brukar inte må bra av att få allt för mycket mekaniska smällar och det antar jag att en sådan leksak får.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Jo de får ju ta rätt mycket stryk. :(

Då har jag labbat med Ossi lite.

När det är bra sändarsignal, så är det en halvtaskig fyrkant/sinusvåg in på ben 3 (In på 455kHz filtret) och ca 700 mV. Ut (ben 5) är det runt 600 mV och perfekt sinusvåg. Både in och ut är det 455kHz. (Kanske kan säga att insignalen har en modulerad signal i sig...).

När jag tar bort sändaren från mottagaren så dör signalen bort ganska fort, det är lika bra signal till ca en meter, sen försvinner den på kanske 10 cm.

Bild
Så här har jag kommit fram till att det är (eller kan vara :? )

Bild
Insignal Ben 3, 455kHz filter, 1µs tidbas och 500mV

Bild
Utsignal Ben 5, 455kHz filter, 1µs tidbas och 500mV

Har ingen aning om vad det ska vara för spänningar i mixerdelen (ben 3 o 5) men matningsspänningen är runt 4.8V och Vcc på ben 4 har då 3.0V.

I databladet för TA31136 står det under punkt 8 referensspännigar. Vid 2.0V matning ska vet vara 0.74V vid ben 3 och 1.67V vid ben 5.
Har ingen aning om dessa värden är linjära med inspänningen, men i vilket fall som helst verkar ju ut (ben 5) ligga långt under sin normalspänning. (Linjärt borde den vara ca 2.5V men ligger 75% under i så fall.)

Du säger att jag ska kolla hur mycket det dämpar, är det mellan in och ut då antar jag, det är ju i stort sett samma signal ut som in? Hur är det meningen att denna svarta filterkomponent ska fungera. Att filtrera en signal till 455kHz förstår jag, men har inte radio/mixer delen riktigt klar.

Vad är det som är känsligt i dessa komponenter?

Mvh
/Mats
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

När Du tar sändaren av, finns det brus då på 455kHz filtret? Har Du inget brus så har mottagaren alldeles för låg förstärkning. På någon pinne har Du antagligen mottagarens AGC-spänning, ändrar den sig med signalstyrkan? Det bör framgå av databladet vilken det är.

Jag hänger inte riktigt med på vad resonanskretsen är till för utan att ha sett databladet. Att problemet kommit gradvis kan tyda på t.ex. en lös trimkärna som flyttar sig. Rita ett streck som visar hur den är ställd så det går att ställa tillbaka den. Prova att vrida den och se om det fungerar bättre. Är det en öppen trådspole utan trimkärna kanske låst med vax eller något så se om där är avtryck som tyder på att den har deformerats. Sådana trimmar man genom att dra ut eller skjuta ihop spolen

Har Du en länk till databladet?

Antagligen är filtret helt. Det som är känsligt i dem är en keramisk bricka som kan ta skada om den får hårda smällar. Samma sak med kristaller.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

När jag tar bort signalkällan så verkar det som både in och utgången från filtret mer eller mindre dör bort. Väldigt svag signal kvar.

Lite bilder på kortet samt datablad. Hoppas min server fungerar.

Framsida:
Bild
Stor bild

Baksida:
Bild
Stor bild

Datablad till TA31136:
Datablad

Jag tror inte att ben 9-14 är inkopplade men det verkar som det finns lite bra att ha signaler ut därifrån.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Är Ddu helt säkeer på att stift 11 inte används? Det borde vara där signalen tas ut och likriktas för AM-mottagning.

Antar att det bara är en enkel till/från modulering och då kan man till nöds göra som de tycks ha gjort. Kretsen är ju inte avsedd att vara HF-förstärkare, så någon högre känslighet kan man inte förvänta sig.

Har Du sett andra med samma konstruktion som fungerar? Kan Du låna något att göra jämförande mätningar på?
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Då har jag och ossi labbat lite igen!

På Ben 11, kommer det en signal som är en perfekt fyrkantpuls á 455kHz. Ca 2.2V upp på skåpet och top till botten på 300mV (2.45-2.15V) Men den verkar inte hamna någonstans. När man stänger av sändaren eller flyttar den ur "bild" så är signalen kvar.

Jag tog multimetern i "pip"-läge, och från ben 11 och till alla komponenter på båda sidorna, inget pip. :(

Helt säker är jag inte, men som det verkar så är inga av ben 9-14 inkopplade. :?: På ben 7 kommer det karakteristiska RC-pulståget med 1-2 ms pulser för kanal 1 o 2 och periodtid 20 ms. Förmodligen kommer kanal 3 o 4 om man har en 4-kanals radio.

Men vad kan göra så det blir så dålig räckvidd? Spelar ingen roll om jag löder dit en 2 meters sladd i antennuttaget eller har en 20 cm originalantenn. Lika kasst ändå. Är det värt att byta CFWM455E filtret till ett nytt? Vad är oddsen för att det är fel på 31136?

Jag har ett liknande kort (nytt original kyosho mini-z kort á 750:-), men jag är inte så sugen på att mäta och kortsluta det... Lite dyrt för det... Det är inte helt lika uppbyggt heller. Samma krets dock.

Testade på det nya kortet (men bara på in och ut på filtret då jag inte vill kortsluta kretsen), där ligger nivåerna för filtret på in 2.0V och ut 2.4V Får revidera mig när det gäller nivåer för det gamla kortet de är lika. Inte 700mV som jag skrev förut. :( Men räckvidden för nya kortet är i hela lägenheten istället för 1 meter för gamla kortet (med samma kristall och radio)

Bild på Kyosho's lösning (Kopian har jag problem med).
Bild
Här går signalen in till Ben 16 via L1-C8-C6 med avkoppling av L2 och C5. Lite skillnad mot kopian som bara har en drossel och en Konding i serie.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är tyvärr omöjligt att svara på vad som kan vara sönder utifrån de uppgifter som kommit fram här hittills. Är Du säker på att schemat är rätt? För att komma ut på pinne 7 borde signalen stoppas in i pinne 8, om det inte händer något inne i kretsen som saknas i blockschemat. Allt Du ritat som går till pinne 8 leder bara till jord.

En egendomlig konstruktion hur som helst, men det blir ofta så när en krets används till något annat än vad den är avsedd för.

edit: Nu harj ag läst databladet noggrannare, det finns en inre koppling till en signallikriktare i kretsen. Konstigt det inte visades på blockschemat.

Utan att jämföra signalstyrkor på olikapinnar är det nog jättesvårt för någon utanerfarenhet av dessa kretsar att säga om den är sönder eller inte. Det finns inte mycket mera än krets ochfilter som kan vara sönder och försvinner signalen snabbt på filtrets ingång och där inte är något brus så är något med största sannolikhet sönder. Kontrollera så det itne finns en dålig lyting eller liknade. Det förefaller ju vara en komponent som degraderas långsamt eftersom de skrev att problemet kommit gradvis.

Är signalen efter filtret inte extremt mycket svagare än före så bör det vara helt.

En långsökt tanke, antennen kanske kan ha utsatt kreten för ESD och att den så småningom har havererat.
xxargs

Inlägg av xxargs »

mät pinne 12 - RSSI-utgången - den speglar direkt hur mycket RF-insignal du ser från antenn och ser där rimlighet om du får in användbar signal från antennennen eller inte - rör det sig bara lite när du går fram och tillbaka med avstånd från sändaren så har du förmodligen problem på RF-sidan - rör den sig mycket, speciellt sista metern till sändaren så har du förmodligen problem på detektorsidan.

Enlig databladets värde vid 3 volt matning bör du ha vid 30 dBµV ( -77 dBm) ca 360 mV typiskt och vid 100 dBµV (-7 dBm) ca 2 volt typiskt , känsligheten för 12 dB sinad ligger vid 11 dbµV (-96 dBm) . med andra ord rör sig RSSI övh. så bör mottagaren arbeta väl inom sitt arbetsområde med lågstörd signal och problemet ligger på annat håll - förmodligen på detektionssidan

sidan 12/16 har du diagram på RSSI-nivåerna gentemot insignalstyrka. I sådanahär sammanhang bör man ha RF-signalgenerator med god dämpsats för att skicka in signal med kända nivåer, men hör tyvärr till sällsyntheter i hobbyhörnan.

---

Jag håller med som andra nämt att någon av uttagen 9,10,11 bör användas på något sätt då det är förstärkaren efter pinne 5,6 som hela systemets förstärkning sker - dvs. det kan vara full användbar signal trots att man inte ser ett skit på pinne 5 med oscilloskop-proben - då det steget kan förstärka signalen uppåt 75-80 dB - dvs. fullt användbara nyttosignalen på pinne 5 ligger på µV-nivå - så när du hade ren sinus där 500 mV t-t i dom tidigare bilderna så kan man lungt säga att det var mycket stark signal in där..

pinne 11, som är utgången från IF-förstärkaren så bör inte signalens amplitud variera så mycket när du springer fram och tillbaka med din sändare - varierar den mycket så fungerar inte AGC-systemet och är en av möjliga förklaringarna till plötsliga avbrottet då signalen går under detektorns detektionsgräns.

min tips är att kolla hur detektorn fungerar - det är något där det skiter sig iom att du har så skarp gräns när det fungerar eller inte.

radiomottagare genrerellt brukar ha väldigt stor dynamik för att kunna hantera dom stora signalstykevariationer som blir med olika avstånd från sändarna och jag gissar att RSSI-spänningen är kopplad till AGC i IF-förstärkarsteget (förstärkaren efter pinne 5,6)

edit:

Du hade visst konstant signal på pin 11 - borde inte finnas något där om din sändare är avstängd utan borde bara ge ut brus - ....hmm, som efter 75 dB förstärkning iofs. sig kan vara väldigt lik 455 KHz signal då MF-kristallen bara släpper igenom 455 KHz +/- några Khz av bruset från mixern - och på oscilloskop kan lätt se ut som en något fasbrusig oskarp 455 KHz signal - och är det dessutom hårt klippt så är den synliga delen av bruset bara visat som hur mycket 0-genomgången brusar fram och tillbaka i tiden, här i några procent av totala periodtiden...

---

Du kanske har andra sändare i din granskap igång (PR-knutte) och stör alternativt någon form av självsvängning - sådant kan minska räckvidd drastiskt.

Nu är jag ännu mera nyfiknare på vad du har för RSSI-värde på din utgång 12 - samt om det händer något om du tar bort antenn eller förlänger dito, slå av och på sändaren etc. - räkna inte med att du ser så stor skillnad på pin 11 på oscilloskopet om det inte är AM-modulerat och hoppar i nivå av den orsaken (pga slö AGC), utan du kan bara bedömma signalen efter demodulation.

kontrollera också att kretsen inte använder RSSI-utgången som 'detektor' - skulle iofs inte förvåna mig att de använder sådant som simplast tänkbara detektor för att mäta pulser från sändaren...

kolla samma sak på ditt andra kort. (förutsätter att du har samma kristallfrekvenser här)
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Hej!

Ben 9, 10, 11, 13 samt 14 kan jag inte hitta någonstans där de är inkopplade. Däremot ben 12. Jag tog en stark lampa och genomlös kortet och tittade med lupp. Då såg jag att det gick en bana från ben tolv. Efter lite pipande kom jag fram till att den sitter ihop med 51kΩ resistorn (den vid jordsymbolen längst ner) och den kondingen som går till kristallen, det går en ledning till ben 8 också via en konding.

Mätte upp spänningsnivån ut från den, ca 500mV utan sändaren på. Ca 1.0V med sändaren på och ca 10 cm avstånd mellan antennerna. Det som är konstigt är att den dippar ner till ca 500mV när man rör sändaren från mottagaren ca 20 cm, för att sedan komma upp till 1.0V efter kanske 40 cm och sen stannar där upp till kanske 6-7 m och sedan börja dala sakta. (Kom inte så långt att nivån sjönk under 800mV (8-9 m).

När jag gick sakta bort från mottagren och "gasade" så hade jag en räckvidd på 4 meter innan det började störa och bete sig. Sen för att det skulle fungera igen var jag tvungen att gå nära och "låsa" mottagaren på min sändare. Sen var den rätt stilla tills jag avlägsna mig.

Spännig in på ben 16 är 800mV offset och en svag 27MHz signal på det (vet inte hur stor med kanske en 10-20mV när sändaren är nära).

Om kristallen sitter dåligt (glappkontakt) hur skulle mottagningen bete sig då?

Kollade upp lite hur kontakten där kristallen ska sitta hur den är. Det är två hål med lite fjädrande bleck, men i ena var de inget som ser fjädrande ut... :( ska se om det finns någon bra ersättare någonstans. Kan vara så enkelt kanske (ev. 750:- åt pipan på nytt kort :evil: )

Bild
Bild

Som man ser på bilderna så är det ett rätt stort hål och inte fullt så stora ben på kristallen. Kan nog vara glappt här!!! *letar kontakter*
xxargs

Inlägg av xxargs »

Ghaaa!!!! det är inte sant.... - dom använde RSSI-utgången som 'detektor' trots allt - snacka om att slösa bort potentiell känslighet på mottagaren - nu är den inte mycket bättre än en simpel diod/kristalldetektor av signalen som har tagit sig igenom MF-filtret...

---

Jaha - så man tar alltså 'effektpulserna' från RRSI-utgången - putta igenom filtret på via pinne 7-8 och vidare till styrningen.

genom att använda RSSI-utgången här så har man tagit bort alla fördelar som en radiokrets har med sina AGC/klippning när det gäller att fungera med väldigt varierande antennsignalstyrka - kanske avsiktligt för att räckvidden inte skall bli för stor - men troligen mera för den valda modulationsmetoden, typ telegrafering - dvs. är signalstykan över en viss nivå så är det '1', annars '0' - medan skulle man lyssna på FM-diskriminatorn så skulle man får läget 'tystnad' vid signal och brus vid ickesignal - betydligt knepigare att hantera i dom efterföljande kretsarna - speciellt om det samtidigt skall vara superbilligt.

---

Om man tittar på sida 12/16 översta diagrammet till vänster, så skulle 500 mV motsvarar att du har en antennsignal (mixer input) på ungefär 25 dBµV (-82 dBm eller motsvarande 17.6 µV över 50 Ohm), och en Volt motsvarar då insignal av ungefär 40 dBµV (-67 dBm eller 100 µV över 50 Ohm) - om allt fungerar som det skall

mixerdelen verkar ha en nettoförstärkning av ca 18 dB (man vill inte ha för mycket förstärkning innan första MF-filtret för att ingångssteget inte skall generera intermodulation vid många starka grannkanaler (falska frekvenser som skapas på din kanal pga. minst två starka grannkanaler i närheten när många kör samtidigt på tex. träffar), utan det är först efter MF-filtret som den stora förstärkningen görs (75 dB enl. datablad) .

- det du ev. mäter med oscilloskopproben är inte säkert visar verkligheten då oscilloskop-prob med koaxialkabel också kan fungera som antenn tillsamman med kortet i din mätning och ger mer signal av den orsaken - RF är inte lätt att mäta på... dessutom har du efter antenn en seriedrossel tillsammans med en seriekapacitans före pin 16 - vilket kan fungera som en transformator för att anpassa antenn en smula mot mixeringången av 4 kOhm (enlig databladet) - sedan när man nu brydde sig om optimering av bästa känslighet med tanke på senare lösning på detektorsidan...

(i radiosammanhang är det tämligen starka signaler och är i kvalitet för helt brusfri stereo-FM-radio - (-82 dBm = närmas brusfri FM-monoradion, -67 dBm - helt brusfri stereomottagning) som behöver mycket mer signalstyrka är tex comradio - som går helt brusfritt vid ca -105 - -100 dBm.)

prova att göra samma mätningar på din andra kort och se om nivåerna är i samma härald... framförallt vad RSSI-utgången (12) visar när sändaren är avstängd resp påsatt med samma antennlängder och avstånd från sändaren... är det små skillnade med bit under 10 dBµV skillnad när spänningarna omräknat med diagrammet sid 12/16, så är det inte något större fel på MF- och kristalldelen av mottagaren, men är det över 10 dBµV så är det något som inte är bra.

Själv tycker jag att nivån borde var nedåt 200 mV när din sändare är avslagen - så den kanske fångar upp något trots allt (borde isåfall synas som minskning om du plockar bort antennen och ersätter ingången med 50 Ohm mot jord - före ingångskondensatorn och spolen.

---

Att du får väldigt varierande nivå när du flyttar antennen från mottagaren är inte så konstigt - när du ligger i området cm - till flera meter så ligger du i närfältet av antennerna (dvs i huvudsak magnetiskt eller kapacitivt kopplat) och defintivt blir väldigt olika kopplingsgrader även vid ganska små förflyttningar. Vid 27 MHz så är våglängden över 10 meter och det är först efter ett par, tre våglängder bort som man kan börja prata om riktiga radiovågor - men din mottagare är så illa konstruerat att den har slutat att fungera långt innan dess...

---

om kristallen glappar i sin hållare så syns det möjligtvis som felfunktion när kortet vibrerar och inte beroende på avståndet mellan sändare och mottagare.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Jag är imponerad av dina utläggningar xxargs, hälften förstår jag :D

Som jag tolkar ditt resonemang så fungerar det som det borde göra, ev. med lite för mycket bakgrundsstörning. Men att konstruktionen i sig är rätt usel, men gör sitt jobb iom att det är "morse" signaler som kommer.

Jag vill helst inte mäta på det nya kortet då min prob är rätt stor i förhålande till benen på kretsen och jag vill inte ha sönder det kortet genom att kortsluta två ben (hoppas ni har förståelse), däremot ska jag jorda antenningången via 50Ω och mäta RSSI-värdet (sitter på jobbet nu så jag hålla mig till kvällen). Kan mäta om det skulle göra livet så mycket enklare för er...

Finns det något "lätt" sätt att simulera olika signalstyrkor för att på så sätt verifiera spännings nivåer (ex. köra in testsignalen). Kan man med en "enkel" RC-krets och en op. plus några resistorer av väl valda värden skapa en lämplig signal att skicka in på kortet?

Har ingen bild på hur signalen som kommer ut från kretsen ser ut, men om ni vet hur en PCM (eller var det PPM) signal ut från en RC-sändare ser ut så är det en likadan. Två pulser på ca 1,5ms med 1 ms mellanrum och en total periodtid på ca 20 ms.

|------------~20 ms-----------|
ch1 ch2 (ch3- - - - - - -ch8)
_|--|_|--|___________________|--|_|--|____________________ osv.

Kan denna typ av modulerad signal vara svår att detektera på rätt sätt?

Klar och tydlig asciikonst. :wink: Nu måste jag jobba säger de... :(
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

"När jag gick sakta bort från mottagren och "gasade" så hade jag en räckvidd på 4 meter innan det började störa och bete sig. Sen för att det skulle fungera igen var jag tvungen att gå nära och "låsa" mottagaren på min sändare. Sen var den rätt stilla tills jag avlägsna mig."

Det där låter skumt, kan där vara en självsvängning som släcks ut när sändaren kommer nära?
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Marta: Kanske mest är så uppe i mitt lab. När jag testade nere i vardagsrummet där det är lite mindre strålning så verkar det som räckvidden är runt 3 meter. Sen beror det lite på hur man riktar sändaren också, men max 3 meter.

Tänkte testa att plocka ihop bilen och se hur det fungerade nu, har nämnligen gjort ett par egna kristallhållare av en gameportskontakt (hona) då det visade sig att de kontakterna var lagom. Men inte blev det bättre för det.

Kom på ett fenomen som jag upptäckte när bilen blev som den är. Att när jag håller i bilen med ena handen och sändaren i andra så fungerar den utmärkt, inga glitchar eller störningar. Men när jag ställer den på golvet och avlägsnar mig då börjar den känna sig störd. Kanske ska göra ett utomhustest! Provade också att jag höll i bilen och min sambo höll i sändaren, men då var räckvidden <40 cm.

xxargs: Kan man modda kretsen på något sätt, ex. kapa ben 12, och dra nått från ben 9 till ben 7-8, eller kommer det innebära svårare för resten av kretsarna att detektera vad som är vad?

En fråga, kan ni se bilderna och klicka på länkarna till antinet.nu? Från jobbet kan inte jag se dem, och hemma vore det själva :evil: om jag inte skulle se dem (servern står ju här) :)

Som sista utväg får jag väl mäta lite på nya kortet, är det alla pinnar som är av värde, eller bara RSSI. Vill ju helst minimera risken att bränna nått. Annars får jag göra 31136 arbetslös och koppla in en vanlig RC-mini-mottagare och koppla utsignalen från den till ben 8 där den kommer ut från 31136. Lite extra vikt, men 6-7 gram ska väl gå...
xxargs

Inlägg av xxargs »

nej, jag ser inte bilderna längre tyvärr

---

håller med Marta - du kanske har självsvängning om du har de här 'olinjära' beteendet... - inte lätt alls att felsöka...

---
ang. signalkälla:

tja du kan ju försöka bygga en OP-amp oscillator på 27+någonting MHz, du skall få frekvensen att träffa den smala 'luckan' av 5 -25 KHz bredd på din mottagare, då helst i mitten, vilket innebär frekvensprecision i Hz område, och dessutom med känd utnivå. Om oscillatorn inte är kristallstyrd så räcker det i princip att nysa i rummet för att frekvensen har drivit iväg 100-tals kHz bort...

Om du har tillgång till någon person med kalibrerad RF-utrustning (RF-effektmätare, spectrumanalysator) så skulle jag prova att mäta upp uteffekten på din sändare- vet du dess uteffekt (vid en given matningsspänning) exakt i dBm så kan man dödräkna sig fram till väldigt mycket resultat i dina mätningar.

Dock så måste du tillfälligt ersätta antennutgångarna med en bit koaxialkabel och mitten på koaxialkabeln till ett minikretskort, nog med padyta för att löda in en PI-dämpare byggd med ytmonterade motstånd (typ 0805) - säg är sändarens uteffekt uppmätt till + 3dBm, du beräknar och löder in en PI-dämpare för 70 dB-dämpning (svårt att få till med bara ett enda steg - ta flera PI-dämpare efter varandra, typ 30 + 20 + 20 för 70 dB nivå - se till att det är en liten snutt koax mellan varje steg samt att de är väl skärmade och inlödda 'lådor' var PI-steg) och du får -67 dBm, som löd in på mottagarens antenningång, så borde du få 1 Volt på din RSSI-utgång - då vet du att din mottagare fungerar som enligt datablad och har inte lägre känslighet än förväntat.

Istället för att bygga egna PI-dämpare så kan an köpa dessa som dämpare med SMA-anslutning (kan stackas enkelt) och kostar runt 300:- + moms styck om man letar lite - dom är mycket exakta och går från DC till flera GHz med delar av dB i precision, men kanske lite väl häftigt att spendera ca 1000:- + moms bara för ovanstående test...

---

när det gälle moddning så har jag inte bilden klar för mig hur allting fungerar sas. efter detektorn - och är det simplast tänkbara pulskodning så är det inte så lätt att göra något vettigt av det på enkelt sett - tex om man bygger en FM-diskiminator så kommer resultatet vara brus-tystnad_brus_tystnad etc. - kan tänkas att brusdetektorn i kretsen skulle kunna fungera, men som alltid så är frågan om den är tillräckligt snabb...

det du också kan titta på är vid vilken 'treshold' som efterföljande logik tolkar från RSSI-utgången - dvs. vilken nivå från RSSI som betraktas som '1' resp. '0' och om den nivån går att justera mha. ändra några motståndsvärden...

---

Problemet med sådanna billighetsprylar är att ingeting är skärmat - du har ingen riktig bestämd jord (tex mellan antenn resp. jord - om du skall löda in koax för mätning/matning) - vilket gör det hela väldigt vanskligt att mäta , räcker att du viker undan lite kablar som inte har något alls med radion att göra för att det skall bli annan resultat.

dom som bygger RF-prylar proffessionellt så är det skärmning åter skärmning i metallboxar, urfräsning i aluminiumblock med lock etc., alla ut och ingångar som inte bär RF-signal är lågpassfiltrerade och det som bär RF går via koaxialkabler mellan boxarna eller som microstrip mellan skärmade 'avdelningarna' på kretskorten - allt för ingen RF-skall kommunicera någon annan väg (luft) än den avsedda (koaxialkabeln/microstrip) då överhörningar via luft etc. gör systemet väldigt svårhanterligt och svårfelsökbar - man får nästan alltid problem på olika sätt när råförstärkningen är uppemot 90 dB på lite yta, om det inte är sektionerat och välaskärmat mellan sektionerna.

Och det är precis vad du inte har med ditt kort - allt är naket med sladdar överallt - ingen riktig jord eller jordplan - du har 20 dB gain i mixern och sedan 75 dB gain i IF-förstärkaren - dom kanske hittar moder där dom sammverkar och du har ~ 90 dB råförstärkning och risk för självsvängning - och om det svänger så är det aldrig av 'logisk' natur utan kan vara mycket långsökta orsaker - om man alls hittar den...
Skriv svar