Hursomhelst är räckvidden nere på 1-2 meter nu.
Problemet sitter med 98% sannolikhet i mottagaren då jag testat med olika sändare och kristaller och testat sändarna för sig mot en annan bil, där har de fungerat.
Mottagaren är uppbyggd av en 31136 (vet ej märke med verkar vara väldigt likt inkopplad som en Toshiba TA31136). Den är ju visserligen FM, och dessa bilar ska enligt manual och klisterlappar sända på AM 27MHz, men kretsen finns kanske i AM med.
Jag har kollat lödningar, antennsladd och kristallinstallation men inget verkar vara dåligt/fel. Antennen kommer in på ben 16 på kretsen (inte helt oväntat antenningång) via en seriekopplad spole (drossel) och en konding. Dessa komponenter är ytmonterade och har inte något värde eller markeringar.
Mäter man dem blir det kortis genom drosseln och avbrott i kondingen. Hur stor är chansen/risken att det är problem med dessa komponenter. Antar att de sitter som ett bandpassfilter med runt 27MHz som center. Är det värt att byta dessa två mot nya? Vilka värden på komponenterna rekommenderas, torde ju styras av storleken till stor del

Nu börjar det bli långt, men jag är intresserad av hur man kan kolla upp om signalen in till mottagaren är ok. Kan man mäta direkt på benet eller ska man förstärka signalen eller finns det något annat sätt, ex. på något ben på kretsen? (Har ett oscilloskop Philips 20MHz).
Mvh
/Mats