Slö PIC?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
xezer

Slö PIC?

Inlägg av xezer »

Hej,
Jag sitter och pysslar om en 18f452 och har den och en display inkopplad till labbplattan.
När jag sedan kopplar in ett max232-chip så går allt otroligt slött, tar ca 5sek att skriva ut ett tecken på displayen :shock:

Jag trodde det berodde på att mitt förra aggregat levererade för lite ström, så införskaffade mig ett http://www.kjell.com/content/templates/ ... 4424&path=. Men det gjorde ingen skillnad.

Jag har testat att byta ut både kondensatorerna och max232'an men med samma resultat.

Vad kan det bero på? :roll:

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Koden? :wink:
xezer

Inlägg av xezer »

Funderade på om den var relevant eller inte :oops:
här kommer den
http://rafb.net/p/Kebk1i17.html
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Koden är i högsta grad relevant. :)
Skummade igenom den lite snabbt, tycker det såg okej ut...

Har du ett kopplingsschema också?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att byta MAX232/kondingar är ju totalt likgiltigt så länge den tar emot/skickar tecken OK.

För att hitta det tröga hade jag lagt in lite "pin på - pin av" vid olika ställen i programmet och kollat hur lång tid varje rutin hade tagit, det ger ofta en snabb status.

Sedan ett tips: i 'lcdWrite4bit' rutinen höjer du ENABLE, NOP'ar en massa och sänker den sedan. Det går bra att höja, vänta ganska kort tid och sänka sedan, det är exekveringen som tar tid så NOP'arna ska komma efter detta. Ditt sätt fungerar nog skapligt men jag ser det som en skönhetsfel.
xezer

Inlägg av xezer »

RasmusB:
Nej, tyvärr, jag blir alltid osams med alla program jag använt för att rita upp kopplingsscheman :/

Icecap:
Jag behövde så många NOPar för att displayen skulle uppfatta det som skickats. NOParna blir väll en relativt kort tid? Men jag håller med fullt ut, det Är ett skönhetsfel!

Ett litet mysterium i sig är att jag behöver inte ens ha max232'an kopplad till picen, utan allt slöas ner om jag bara ger den ström och jord :?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du har alltså en sjuk dålig avkoppling av matningen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Notera att en MAX232 ger MYCKET störningar på 5V'en !
Den *måste* avkopplas ordentliget, med minst 1uF anslutet
nära matningspinnrna på MAX'en. Annars kan den lätt störa ut
t.ex en PIC och få den att bete sig på alla möjliga konstiga sätt...

> utan allt slöas ner om jag bara ger den ström och jord

Exakt som förväntat om du har slarvat med avkopplingen !

Men å andra sidan står ju allt detta i databladet för MAX232,
och alltså borde du ju redan veta detta...
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Intressant detta med avkopplingar.
Jag och kompisens nygjorda moderkort (för PIC typer som 16F877 och 16F88 mm) med tillhörande utvecklingskort med labbord blev tillslut bra, efter handpåläggning. Han är en djävel på att Eagle Cad och jag är en gammal pessimistisk gnällspik som tjatar om ledningsdragning avkopplingskondingar osv.
det visade sig att detta med avkopplingar var väldigt viktigt, mer än jag varit van vid, fast då kommer jag från den analoga elektronikskolan där allt inte är svart eller vitt som funktionen ofta kan vara med digitala kretsar.
Bl.a. missades det med avkopplingen på MAX 232 kretsen. Mycket konstigt beteende. Hans krets funkade men inte min, både på hans och mitt kort. När vi väl fick dit den där 1uF kondingen, som databladet säger , så funkade bägge kretsarna på bägge korten.
Sedan var det en handfull 100nF lite varstans också, som stagade upp det hela.
Viktigt viktigt är det :)

Sodjan: Det där sista stycket kan du bara inte låta bli, eller? :D
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Man kan aldrig bli för kinkig med avkoppling och avstörning.... Det behövs verkligen. 1uF keramiska och 100nF keramiska pryder sin plats på många ställen på kretskort och "råkar" kan sätta dit nåogn pad för mycket så är de ju bara att låta bli att montera en eller annan konding - kondingpaddar är bra för att mäta rippel på just den delen av kortet (och om man tycker att det är för mycket så har man ju en plats att slänga dit lösningen på....
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Hur har Du gjort med OSCCON om det nu finns ett sådant. Jag hade någon minuts problem med detta när jag skulle få igång 16F88. Den startar upp i snigelfart...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Hur har Du gjort med OSCCON

Väldigt osannolikt att det finns någon koppling mellan OSCCON
och inkopplingen av en extern MAX232...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jo, jag ser det när jag läser lite noggrannare. Trodde bara det handlade om att den var superlångsam. Dessutom har nog inte 452 några bitar för ultralångsamt läge i detta register, men 4520 har det. 452 har väl inte ens intern oscillator, så det är kanske oscillatorn som får fnatt av störningarna, fast då skulle den ju inte hellre kunnat kommunicera.... Har han inget scope så blir det till att gissa och det är alltid jobbigt. Det hade varit bättre att köpa ett begnagat scope vilket som helst än ett nytt nätagg...
xezer

Inlägg av xezer »

Hej,
Ursäkta min inaktivitet, kort efter mitt senaste inlägg gick backlighten till laptopen så jag har varit datorlös ett tag nu :(
hämsk tid..

I alla fall, det var avkopplingen som inte riktigt var som den skulle, så nu fungerar det prima igen :) Tack så mycket för hjälpen!
Skriv svar