Thermo skrivare, MCU & SJ

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Thermo skrivare, MCU & SJ

Inlägg av DeVille »

Hej!

Åkte tåg igår *wow*. Såg att tågvärden hade en liten skrivare till biljetterna.
Han använde sin handenhet och höll den över skrivaren, det var IR som var överföringsmetoden.

Frågade om jag fick kolla lite på skrivaren och det gick bra!
Det var en Extech mini thermal printer IV

Detta fick mig att fundera på om någon har låtit en microdator skriva ut till en skrivare av den här typen, eller till en skrivare överhuvudtaget?

Vet någon hur utskrift vi IR till vanliga skrivare fungerar? Erfarenheter av det?

Kollade tyvärr inte på handhenheten, någon som vet nåt om dem?

Tacksam för svar
/De_Ville
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

På Elfa finns den här.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har inte testat att skriva ut från en PIC eller liknande, men däremot från en vanlig dator genom att kommunicera direkt med parallellporten (utan drivrutiner och sådant.) I princip behöver man bara sätta rätt bitar i rätt ordning för att få ut tecken på skrivaren. Det finns lite handshake-signaler och typ av utskrift som ska ställas in först. Tyvärr gav inte mina sökningar särskillt mycket. Men jag hittade två sajter med lite mer info:

http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/par/
http://www.lvr.com/parport.htm

edit: I äldre skrivar-manualer brukar det stå hur signalerna ska se ut.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Nöjer du dig med bara mekaniken till skrivaren finns det billiga, http://www.spelektroniikka.fi har billiga (Ta "Tarjoukset" i menyn -> sök på " Epson M-TS60").
De kostar 3 euro/st vid köp under 4st, 2,5 euro/st vid köp av 4st eller 1.85 euro vid köp >40st.

Kod: Markera allt

Epson M-TS60 lämpökirjoitinmekaniikka, uusi, käytössä mm. monissa kioskiprinttereissä, erikoistulostimissa, mittalaitteissa, maksupäätteissä jne. Sisältää mm. Mabushin  FF-130SH moottori 3 - 10 VDC, lämpöpään, runsaasti hammasrattaita, pienoismekaniikkaa, piirilevy, 2 kpl pientä optohaarukkaa, jousia... erinomainen kouluille ym. elektromekaniikan opiskeluun.
Översatt

Kod: Markera allt

Epson M-TS60 termoprintermekanik, oanvänd, används bl.a. i många kioskskrivare, specialskrivare, mätutrustning, betalningsterminaler osv. Innehåller bl.a. Mabushis FF-130SH motor 3-10VDC, värmehuvud, rikligt med kugghjul, finmekanik, kretskort, 2st små optogafflar, fjädrar... utomordentlig för skolor m.m. för att studera elektromekanik.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nåja, för ni ungdomare med begränsat kunnande i detta med grafik på skrivare osv:

"Gammaldags" skrivare får en byte och skrivar då ut ASCII-tecknet för den byte, t.ex. utlöser 65 ett 'A'. Man kan även ge "escape codes" som medger att man ger grafikdata, bytar teckentyp osv. såklart beroende av hur avancerat skrivaren är.

Så det är i stort ganska lik att skriva på ett textbaserat LCD-modul.

Om överföringen sedan är seriell eller parallell har mindre betydelse, principen är detsamma ändå.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Okej Icecap!

Verkar bra.. Hur menar du med gammaldags? Matris-skrivare?

Ska se om jag kan hitta nåt om det IR-protokoll som borde finnas på skrivare.

Undrar just om det är samma sorts protokoll på dessa termoskrivare som på vanliga skrivare..

Macce: tack men saken är den att om min idé kan funka så ska det vara portabelt, lätt och vattentåligt/vädertåligt.

Verkar vara en trevlig butik.. skriv ett mail till dem och undra om de inte kan översätta hela sin sida till Svenska?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Modulen är relativt portabel, men visst, det finns mindre. Storleken är något större än en tändsticksask. Den väger ganska exakt 100 gram.

Bild

Blir den vattentålig beror ju helt på hurudant chassi du gör ;)

Tror inte det är någon större idé att be dem översätta sidan, det skulle bara betyda en massa extra jobb, men bara någon kund till. Antar att största delen av deras affärer sköts i finland, vilket antagligen också betyder mindre krångel för dem, och här finns bara 5,3% finlandssvenskar. En hel del av finlandssvenskarna som är intresserade av elektronik kan troligtvis den mängd finska, att de lyckas beställa önskade varor. Så slutresultatet är ungefär det samma fastän sidan skulle finnas på svenska också.
Har de dessutom ingen person anställd som kan svenska, så blir det ju också trubbel varje gång de får frågor på svenska. Jag vet däremot inte om de pratar svenska eller ej, har alltid pratat finska med dom...

Vill du ha något speciellt översatt från sidan kan jag däremot översätta det.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Ojdå.. den va inte så stor.. antar att den äter 58mm papper.

Men jag skulle gärna slippa göra chassie till den!

Har du använt den till något? Hur blir utskrifterna? Interface samt protokoll?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Det är 64mm från ända till ända där skrivhuvudet kan röra sig, så 58mm papper kan bra stämma, vet inte vad dom brukar äta...

Har aldrig använt den, köpte en då det var billigt på samma gång jag beställde hem lite andra delar.

Anslutningen ser ut såhär:

Bild

Antar att skrivhuvudet är uppbyggt av en matrix där man sedan aktiverar rader och kolumner som man önskar och på så sätt får delar av det tecken man vill.
Det finns en annan anslutning på kortet också som driver motorn och har utgångar för läsgafflarna på kortet. Ena gaffeln sitter på motorn, så man kan ha koll på var på axeln skrivhuvudet befinner sig genom att räkna pulser. Den andra registrerar då skrivhuvudet kommit tillbaka till vänstra ändläget (om man bara matar motorn kontinuerligt så svänger skrivhuvudet på sig och byter riktning när det kommit till ändlägena).
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det är nog som på en vanlig matrisskrivare fast i mindre format.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

HP hade en gång i tiden en rätt söt liten skrivare med IR som användes till deras kalkylatorer bl.a. Jag skrev IR-protokoll till den för en fjärrkontroll som skulle ha skrivarsupport. Använde den vanliga IR-dioden på fjärren, alltså ingen IRDA ellet nåt sånt.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har också ett par pytte-matrisskrivare, de skriver på kassaremsor och har använts för att skriva ut larmloggar tror jag. Det styrs från en Z80 och funkar faktiskt fortfarande (sist jag hittade dom i skrotberget!)
Undrar vad man kan hitta på med dom...?
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

vfr:
Ja jag har hittat en sida som beskriver det protokollet. Är dock inte det som jag behöver..

Är det någon som sitter med spec på IrDA standarden?
Skulle någon vara vänlig att maila till mig isåfall?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns inte en IRDa standard vad jag vet förutom moduleringen och den biten klarar de flesta IRDa-moduler själva. På ELFA säljer de såna moduler och det kanske finns datablad där....
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Jag kanske har missuppfattat något men kolla här iaf.
IrDA.org

IrDA Physical Layer Specification v1.4 (68 pages)
IrDA Link Access Protocol v1.1 (128 pages)
IrDA Link Management Protocol v1.1 (96 pages)
IrDA Tiny TP v1.1 (23 pages)
IrDA Link Access Protocol - Fast Connect (20 pages)
IrDA Minimal Protocol Implementation, IrDA Lite (32 pages)
IrDA Physical Layer Test and Measurement Guidelines v 1.2.7(57 pages)
IrDA Protocol Layer Test and Measurement Guidelines v2.1 (80 pages)
Skriv svar