Fel tecken på OLED
Fel tecken på OLED
Har en OLED från Fractronics och jag har använt den till en pic 16f628 innan och det har fungerat fint. Nu när jag skulle använda den igen så skriver jag ut "abcdefghijklmnopqrst" på displayen men istället så syns det "abc6eVvvi" efter det så är det ett mellanslag sedan är tecknen helt oigenkännliga.
Någon som har förslag på vad som kan vara fel?
Någon som har förslag på vad som kan vara fel?
Är det alltid samma tecken som blir fel, och blir det alltid samma felaktiga tecken?
Tänker på att det kan vara nån bit som inte är fast på '1' eller '0'... Typ en pinne som är fel inställd eller en sladd som är glapp...
628 har ju fler specialfunktioner, kan det vara någon av pinnarna du använder till LCD som är inställd på att vara en sån specialfunktion istället för vanlig utgång?
Tänker på att det kan vara nån bit som inte är fast på '1' eller '0'... Typ en pinne som är fel inställd eller en sladd som är glapp...
628 har ju fler specialfunktioner, kan det vara någon av pinnarna du använder till LCD som är inställd på att vara en sån specialfunktion istället för vanlig utgång?
Ja det är alltid samma tecken som blir ett annat på displayen, så ska jag skriva ut d så får jag alltid ut 6.
Jag har inte använt någon av specialfunktionerna nu men jag kanske skulle prova att definiera pinnarna till LCD och prova några andra ben än dom jag kör på nu. Kör på standardbenen nu som Picbasic använder som standard.
Jag har inte använt någon av specialfunktionerna nu men jag kanske skulle prova att definiera pinnarna till LCD och prova några andra ben än dom jag kör på nu. Kör på standardbenen nu som Picbasic använder som standard.
Jag har kopplat upp det som på bilden här men så kom jag på att det är standardbenen för 16f84a och jag antog att det var samma ben för 16f628 men Picbasic kanske använder sig av några andra ben som standard på 16f628. Kanske några av databenen är olika så vissa tecken blir rätt när den lägger ut bitarna men andra tecken då kanske blir fel.

Jag provade att lägga till dom kodraderna tusse men det hjälpte inte.

Jag provade att lägga till dom kodraderna tusse men det hjälpte inte.
Kan ju berätta en sak som inte har ngt o göra med din koppling, men som ändå är ganska så rolig.
Håller på o pillar med en 4x20 display tillsammans med en Mega32 AVR cpu i skolan.
Jag satt och skrev om lite rutiner för utskrift och helt plötsligt så spegelvändes all text.
Den skrev från höger till vänster och alla bokstäver var spegelvända
Minskade man hastigheten på processorn så blev allt som vanligt igen
Så ALLT går o göra med elektronik
även om det kanske inte var tanken ifrån början.
Håller på o pillar med en 4x20 display tillsammans med en Mega32 AVR cpu i skolan.
Jag satt och skrev om lite rutiner för utskrift och helt plötsligt så spegelvändes all text.
Den skrev från höger till vänster och alla bokstäver var spegelvända

Minskade man hastigheten på processorn så blev allt som vanligt igen

Så ALLT går o göra med elektronik