Identifiera komponenter i en hemmabyggd CDIbox....

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dennis_F

Identifiera komponenter i en hemmabyggd CDIbox....

Inlägg av Dennis_F »

Fick en gammal ArticCat Panther för några veckor sedan och idag gick jag
ut för att se om man kunde få igång skräpet. Tyvärr saknas gnista och med tanke på hur komponenterna (och då särskillt kondningarna) i CDIboxen ser ut att må så är jag inte förvånad.

Är det någon som har en aning om vad kondensatorer i CDIboxar brukar ligga på för värden?

Och vad är de svarta runda "plupparna" förnått? Jag har testat mäta dem och jag får 0,6v spänningsfall åt ena håller och 0,95 åt andra hållet. Nån slags specialdioder?

Innehållet i kondensatorerna verkar numera befinna sig utanpå.
Bild

Kanske transistorn är hel iaf?
Bild
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

:shock: :shock:
Jadu vet inte riktigt vad jag ska säga. Dom svarta plupparna är dioder iallafall.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag tror inte att de är dioder, de har inte mrkningarna för det vad jag kan se.

Den vita "liten kondensator?" ser ut som en effektresistor som kraschat.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:shock: :shock: :shock:

Vad har det kretskortet varit med om?

Gör ett nytt kretskort. :)
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Det vita på den "lilla kondensatorn" är förmodligen innehållet i den som lagt sig på utsidan istället =)
Tror inte att det är en resistor eftersom den har båda anslutningarna i samma ände och den känns lite mjuk.

De svarta plupparna kanske kan vara nån form av dioder. Som jag skrev ovan så leder de med 0,6v spänningsfall åt ena hållet och 0,95v åt andra (samma på båda två). Det går inte att mäta nått annat än oändlig resistans över dem (eller iaf över 500kohm).
Fast de kanske jag inte behöver byta ut. Räcker kanske med att byta kondningarna.

Troligvis så har 15-20 år av sol vind och vatten gått hårt åt just kondningarna. Att lådan sitter ca 10cm från en luftkyld 2taktsmotor inverkar kanske på slitaget också =)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag föreslår att du skaffar dej ett elschema på denna apparaten eller försöker få tag i en ny CDI-box.

Vad är det, moppe, fyrhjuling ?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tekko skrev:Jag tror inte att de är dioder, de har inte mrkningarna för det vad jag kan se.
Markeringarna har nog försvunnit skulle jag tro.
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Det är en snöskoter. 2 cylindrig.

Elschema är nog svårt att hitta, iaf på boxen då den verkar vara ett hemmabygge och en ny kostar förmodligen mer än vad hela skotern är värd :)

Efter att ha mätt på alla komponenter så verkar alla vara hela utom kondningarna så jag tror jag ska prova att byta dem lite på chans bara och se vad jag får för resultat.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

skulle nog gjort som sädant, först ritat upp schema, sedan märkt komponenterna så man vet på vilket håll dom sitter på, sedan lött loss alla och gjort en riktig uppmätning av vad som är vad, dioderna kan ju sitta i parallell med annat och då mäter man ju galet, och diodern bör mätas med komponentprovare/oscilloskop för att kolla att dom inte är zenerdioder

sen hadde jag kopierat kretskortet och skaffat motsvarande komponenter och byggt ihop en eller två nya
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Du kan bygga en ny CDI ganska enkelt, om du göra den enklare så räcker det med att ta bort uC och dess tillbehör (men du får ingen varv tal kompensation, vilket man inte har med brytare heller)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Bara jag som blir lätt illamående av gamla brända kort?? :oops:
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Tänkte bara säga att jag kollade på länkarna som ni gav mig och såg att de flesta kopplingarna var väldigt lika varandra.
Så jag beställde bara en kondning efter en av specarna och bytte ut den stora, den mindre tog jag helt enkelt bort då den var optional i flera av kopplingarna. Detta fungerade klockrent, skrothögen lever igen :whoho:
Tack för alla tips.
Skriv svar