Går det att få input i en PIC16F628?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Dukeman

Går det att få input i en PIC16F628?

Inlägg av Dukeman »

Så här ligger det till:
Jag är über-nybörjare på det här med PIC programmering, men jag tänkte
att det kan vara värt att lära sig då jag tycker att elektronik i övrigt är ett
väldans trevligt tidsfördriv. Jag tänkte att jag (efter en del övning osv) skulle
kunna bygga en bomb-atrapp (till Airsoft och eftersom det är lite tråkigt med bara lysdioder så tänkte jag
sätta in en knappsats (X\Y matris) som skulle skicka ettor (+5v) till PIC:en
för att skriva in armerings\desarmeringskoder osv. går det att bara koppla in
knappsatsen i pic-ens i/o portar och sedan få picen att reagera på knapptryckningar?

En annan fråga: MÅSTE man lära sig Asssembler eller finns det någon BASIC
variant för att programmera sina PIC-ar (kan Visual Basic sedan tidigare och
assembler verkar lite avancerat)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

visst går det. lägg spänning på en kolumn i taget och kolla om det kommer spänning på någon av raderna. Det finna picbasic, men om man vill ha koll på vad picen gör så är asembler bättre.
Dukeman

Inlägg av Dukeman »

hmm.. jag tänkte så här:

En sådan knappsats där varje kolumn\rad är kopplad till en port på PIC:en