Förstärkare.
Förstärkare.
Hej! Ni vet såna där bilnycklar som man fäller upp. Du har en liten kvadratisk dosa så när du trycker på en knapp så flyger nycklen upp. Jag spelar mycket gitarr själv och har grannar som gnäller. Och ja man kan sänka osv. Men jag fick en idé av detta. Jag vill ta denna nyckelhållare ett steg längre. jag tänkte att jag skulle byta ut nycklen mot en teleplugg som jag sätter i i gitarren. Sen i andra änden ska de vara ett teleinputjack. Sen i denna dosa ska de vara e liten förstärkare. Finns de så man kan bygga så små förstärkare? Den behöver inte alls vara avancerad. Behöver bara en viss förstärkning av ljudet.
Had varit väldigt trevligt om någon ville hjälpa mig med detta.
MVH Erik
Had varit väldigt trevligt om någon ville hjälpa mig med detta.
MVH Erik
- JimmyAndersson
- Kontakt:
ja jag behöver hjälp med att veta vad för slags förstärke jag kunde byggt till detta.
hittad den på elfa, http://www.elfa.se/images/highres/h10079.jpg
vet inte om den hade räckt osv?
Hade varit skoj att bygga en sån här själv hemma.
hittad den på elfa, http://www.elfa.se/images/highres/h10079.jpg
vet inte om den hade räckt osv?
Hade varit skoj att bygga en sån här själv hemma.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag känner igen förstärkaren i bilden, men jag minns inte vilken det är.
Det du behöver är egentligen bara något som kan förstärka en låg mikrofonsignal till hörlursnivå. Så i princip går det bra med det mesta i förstärkarväg.
Om du har labbplatta så skulle du kunna koppla upp två OP-förstärkare och testa dig fram med hur mycket förstärkning du behöver. Det finns högvis med scheman för OP-kopplingar på internet.
Det du behöver är egentligen bara något som kan förstärka en låg mikrofonsignal till hörlursnivå. Så i princip går det bra med det mesta i förstärkarväg.
Om du har labbplatta så skulle du kunna koppla upp två OP-förstärkare och testa dig fram med hur mycket förstärkning du behöver. Det finns högvis med scheman för OP-kopplingar på internet.
-
Undrar om inte den här skulle fungera?
LM4808 ELFA 73-024-09
Liten, drar inte mycket ström, skaplig förstärkning.
Med tre små 1,5V batterier kan du spela ganska länge.
Frågetecknen är om uteffekt och förstärkning är tillräcklig.
Om uteffekten är tillräcklig beror ju till stor del på dina krav.
Kostar inte så mycket att köpa det som behövs och prova.
LM4808 ELFA 73-024-09
Liten, drar inte mycket ström, skaplig förstärkning.
Med tre små 1,5V batterier kan du spela ganska länge.
Frågetecknen är om uteffekt och förstärkning är tillräcklig.
Om uteffekten är tillräcklig beror ju till stor del på dina krav.
Kostar inte så mycket att köpa det som behövs och prova.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Värst vad du stressar. Ta det lugnt.
Istället för att skriva inlägg med några minuters mellanrum så är det bättre om du klickar på "Ändra" och lägger till text. (Skriv då edit: framför tilläggen.)
Som jag skrev tidigare så fungerar det med "det mesta i förstärkarväg".
Du har ju fått många tips. Har du letat efter information själv? Olika OP-kopplingar t.ex?
Det fungerar med allt ifrån TL081 eller 741 och 'uppåt'.
Om vi tittar lite på artiklarna från Elfa som nämnts:
73-024-09 Drar knappt någon ström alls och borde fungera utmärkt. Har inte hittat uppgifter om ingångskänslighet, men det går alltid att lösa om det skulle vara för svagt/starkt.
85-820-17 Kan eventuellt fungera. Förutsatt att inte gitarren ger för svag in-signal. Kretsen saknar däremot pot för ingångskänslighet.
85-866-87 Har rätt ingångsnivå, men troligen line-nivå på utgången. Dessutom saknar den pot för ingångskänslighet.

Istället för att skriva inlägg med några minuters mellanrum så är det bättre om du klickar på "Ändra" och lägger till text. (Skriv då edit: framför tilläggen.)
Som jag skrev tidigare så fungerar det med "det mesta i förstärkarväg".
Du har ju fått många tips. Har du letat efter information själv? Olika OP-kopplingar t.ex?
Det fungerar med allt ifrån TL081 eller 741 och 'uppåt'.
Om vi tittar lite på artiklarna från Elfa som nämnts:
73-024-09 Drar knappt någon ström alls och borde fungera utmärkt. Har inte hittat uppgifter om ingångskänslighet, men det går alltid att lösa om det skulle vara för svagt/starkt.
85-820-17 Kan eventuellt fungera. Förutsatt att inte gitarren ger för svag in-signal. Kretsen saknar däremot pot för ingångskänslighet.
85-866-87 Har rätt ingångsnivå, men troligen line-nivå på utgången. Dessutom saknar den pot för ingångskänslighet.
hehe förlåt för att jag stressar. e bara det att jag tänkte börja bygga lite på detta så vill beställa sakerna som jag behöver. hehe. jag e ju nybörjare eller vad man ska säga så allt hjälp jag kan få behövs.
Vilka komponenter kommer jag att behöva typ?
Om någon har ett simpelt kopplingsschema hade de varit super.
hittade denna sidan. Kan de vara nåt man kan avända sig av?
http://eshop.engineering.uiowa.edu/NI/p ... 008358.pdf
Om man tar tex lm4808 som ett exempel. Så står d ju på elfa hur man kan koppla den. Måste man köra dubbel där?
Om ni tittar på denna, 85-820-17 på elfa. Vad har ni att säga om den? skulle de funka? eller den behöver för hög spänning för att lösa med ett batteri?
Kan ju skicka med denna länken så ser ni hur jag har tänkt mig. Den ska se ut som den typ. fast i änden där det är en antenn vill jag ha ett minitele inputjack.
http://www.jam.se/images/AKGGB40.jpg
MVH Erik
Vilka komponenter kommer jag att behöva typ?
Om någon har ett simpelt kopplingsschema hade de varit super.
hittade denna sidan. Kan de vara nåt man kan avända sig av?
http://eshop.engineering.uiowa.edu/NI/p ... 008358.pdf
Om man tar tex lm4808 som ett exempel. Så står d ju på elfa hur man kan koppla den. Måste man köra dubbel där?
Om ni tittar på denna, 85-820-17 på elfa. Vad har ni att säga om den? skulle de funka? eller den behöver för hög spänning för att lösa med ett batteri?
Kan ju skicka med denna länken så ser ni hur jag har tänkt mig. Den ska se ut som den typ. fast i änden där det är en antenn vill jag ha ett minitele inputjack.
http://www.jam.se/images/AKGGB40.jpg
MVH Erik
-
Tycker kortet ser stort ut för att få in i förpackningen. Om man sen tittar på vilken spänning som ska driva den. Kan man ana hur batteriet kommer att se ut.
Vilken har högsta strömförbrukningen? Bestämmer ju hur ofta man får byta batteri.
LM4808
Du har två högtalareelement i lurarna. Beror lite hur högohmiga dom är.
Vid hög impedans kan du parallellkoppla och köra en förstärkare.
Vid lägre impedans kör du båda.
Kostar inte så mycket mer att ta hem för att kunna koppla in båda.
Vilken har högsta strömförbrukningen? Bestämmer ju hur ofta man får byta batteri.
LM4808
Du har två högtalareelement i lurarna. Beror lite hur högohmiga dom är.
Vid hög impedans kan du parallellkoppla och köra en förstärkare.
Vid lägre impedans kör du båda.
Kostar inte så mycket mer att ta hem för att kunna koppla in båda.
- JimmyAndersson
- Kontakt: