IRDA Repeater ?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nimrod_pro

IRDA Repeater ?

Inlägg av Nimrod_pro »

Har en liten bekväm skrivare modell BJC50 som jag för tillfället kör via IRDA från min bärbara, nackdelen är att irpotern sitter bak på min bärbara och det finns inte så mycket plats för skrivaren på skrivbordet.

Funderat på någon lösning likt denna, måste vara dubbelriktat kommunikation.

Bild

Förslag på lösning ? enklast möjliga :P

Visst går det forska reda på en parallelkabel med mini-centronic kontakt fast inte lika kul :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kanske ungefär såhär:

Fototransistor ---> Snabb OP eller transistorlösning --- sladd ---> IR-diod.

Bygg två uppsättningar av den kedjan.
Sedan sätter du ena kedjans IR-diod framför IRDA-portens mottagare och andra kedjans fototransistor (eller liknande) framför IRDA-portens sändare. Samma sak i andra änden. För att minska risken för störningar så är det bara att sätta en liten kartong/plastbit mellan IR-dioden och fototransistorn.

OP'n eller transistorn behöver klara 115,2kb/s men annars går det bra med vad som helst i princip, bara det kan tända IR-dioden i samma takt som fototransistorn blir belyst.

Jag har funderat på en liknande lösning så att jag kan styra videobandaren från ett annat rum.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

optokabel?

speglar?
Spinky Spendrup

Inlägg av Spinky Spendrup »

Tror inte det behövs någon avskiljare mellan diod och fototransistor, IrDA är ju halvduplex. Eller?
Nimrod_pro

Inlägg av Nimrod_pro »

Okej, men då verkar man ju inte vara helt ute o cykla, nu är det ju bara frågan att hitta lämpliga komponenter vilket jag inte är så jättehaj på :P
Skriv svar