Precis tjackat en byggsats från Velleman K8048 Picprogrammer.
Programmet som överför koden från datan till kretsen säger att det ej finns
"No Device ID received" endast stora lysdioden blinkar vid programläget.
Den blinkar även vid tryck av ing. switcharna. Har fluktat att allt sitter rätt,vad kan det vara
Hej.
Jag har en likadan byggsats som givit mig samma felmedelande tusentals gånger. jag tror att det beror på din strömm källa absolut minsta strömmkällan jag lyckats köra programeraren med är 12v men som det står så ska man helt ge den 15v.
Testa med detta då det bör vara felet.
jag antar att du har uppmörksammat dom 2 jumprarna som bör sitta intill den sockeln du använder.
[EDIT] Vad jag kan tyda av det andra du beskriver verkar vara normalt, min betersig på samma sätt.
Felmontering ?
Annan felkoppling ?
Det är väl en JDM så kanske serieporten ligger "on the edge" ?
En allmänt risig konstruktion som många har haft problem med ?
Finns det ingen support från leverantören/distributören ?
[ALV] skrev:Hej.
Jag har en likadan byggsats som givit mig samma felmedelande tusentals gånger. jag tror att det beror på din strömm källa absolut minsta strömmkällan jag lyckats köra programeraren med är 12v men som det står så ska man helt ge den 15v.
Testa med detta då det bör vara felet.
jag antar att du har uppmörksammat dom 2 jumprarna som bör sitta intill den sockeln du använder.
[EDIT] Vad jag kan tyda av det andra du beskriver verkar vara normalt, min betersig på samma sätt.
Schysst ska testa det så fort jag kommer hem,jorå jag har kopplat in jumprarna. Vet du om man kan använda konvertor USB-serieport,står på Vellemans sida att man ej kan men vill testa ändå,vad tror du
Felmontering ?
Annan felkoppling ?
Det är väl en JDM så kanske serieporten ligger "on the edge" ?
En allmänt risig konstruktion som många har haft problem med ?
Finns det ingen support från leverantören/distributören ?
har kollat genom allt,är van vid att bygga byggs.vet ej vad JDM är och var som menas med serieporten ligger on the edge,har kollat med Velleman,finns ingen support. Lysdioden lyser vid läge run när man skickar över koden med picprogrammet med felmeddelandet kommer upp ändå och kommandona utförs ej. Såg att det fanns andra varianter av pic program men har man lagt ner 400 kr. vill man det ska funka
som sagt du ska ha tur om du lyckas. och om du lyckas beror det nog på att du först och främmst har valt ett annat programerings verktyg på datorn som kan hitta usbtoserial porten.
När du har lekt klart med vellman och inser att det är dags för nästa steg rekomenderar jag varmt en Wisp av sodjan.
sodjan skrev:> ,har kollat med Velleman,finns ingen support.
Är den köpt direkt från Velleman ?
Tjackade den på Kjell & co. men dom vet knappt vad dom heter ens,usel support där, Valde Velleman för att de har även andra byggs. som jag är intresserad av där man kopplar in till datan som jag ej hittar någon annanstans
sodjan skrev:OK.
Faktum kvarstår, många har mycket problem med K8048...
Önskar jag visste det innan jag tjackade den. Ska testa till högre spänn. som jag fick tips om och se om det funkar bättre,är ny på forumet med fr.o.m. idag
Många gör så att de frågar runt lite innan de spenderar sina pengar.
Det finns många här med erfarenhet av diverse olika programmerare.
Om du söker lite på forumet så kanske du kan få en del svar från
de tidigare trådarna kring K8048, så att det inte behöver upprepas
i denna tråd en gång till.
Hade samma problem med min laptop.
Testa att använda Winpic när du bränner in programmet. Konstigt nog fungerar det bra men programvaran som följer med programmeraren fungerar inte alls