Bygga styrdator till mitt saltvatten akvarium.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
lempa
Kontakt:

Bygga styrdator till mitt saltvatten akvarium.

Inlägg av lempa »

Hej

Först innan jag ställer mina frågor så vill jag bara säga att jag är ny på detta forum. Anmälde mig idag till det. Då jag hittade det när jag sökte runt på nätet efter lite information ang mitt nya projekt.
Jag har ett 1000liters saltvatten akvarium. Tänkte jag skulle bygga en liten styrdator som styr de olika sakerna som krävs för att det ska fungera.
Målet med projektet är att styra 20 st Relä till 220 lamper, pumpar osv.
10 st sensorer som Temp, Ph, salt osv
Man ska i framtiden kunna bygga ut detta med fler sensorer och relä.
Till detta ska man ha en LCD skärm. 4 raders 20 tecken skärm.
Jag har även en TFT 7 tums skärm. (VGA kontakt ) liggande hemma. Om man kan programmera till den så skulle det varit jätte bra, lite roligare att ha en tft färg skärm än att ha en lcd 4 raders skärm.
Sen kommer det att bli lite knappar som man kan styra inställningarna ifrån.
Typ 4 pilat och Enter samt <- knappar.
Jag skulle också vilja kunna koppla in den på nätverket för att skicka informationen som den samlar ihop till en pc över tcp/ip.
Givetviss kommer inte allt detta att bygas på en gång.
då jag är ganska ny på detta området. Så vill jag har ett projekt hemma som jag kan leka lite med.
Första steget blir att skriva så att relä startas och stängs av på rätt tider
steg 2 blir att få igång skärmen så att man kan lägga ut informationen ifrån sensorerna.
steg 3 blir att den ska tolka värderna ifrån sensorerna och starta vissa relä när det behövs osv.
efter det kommer tcp/ip och hela den delen.
Jag har funderar att bygga i C på en pic processor.
vad ska jag ha för pic processor som kan hantera de här sakerna?
När jag programmera så vill jag kunna använda USB ifrån min dator. Och kunna göra in-curkit programmering om det heter så vill säga. Kan tyvär inte alla termer som används än. Men efter något år på detta forum så borde jag har lite bättre koll... hoppas jag :)
Vilken programvara ska jag programmera i.
vill gärna ha länkar till ställen där jag kan köpa dessa produkter ifrån. Då jag som sagt är ny så vet jag inte vad jag ska handla. Så om någon kunde säga.. köp art.nr på elfa och köper jag dem sakerna och börja labba mig fram lite.....
Jag letar också efter en programvara där jag kan designa hur själva lösningen ska se ut. Något bra programvara som inte är jätte svår att lära sig..... förslag ?
Tack på förhand.

// Lennie
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

.........Jag skulle också vilja kunna koppla in den på nätverket för att skicka informationen som den samlar ihop till en pc över tcp/ip.

Varför inte styra och samla data direkt in i en PC istället? Det behövs ju ingen direkt 'mobil' sak för detta eller hur?

Välkommen till forumet
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

En atmega128 och http://www.lantronix.com/device-network ... xport.html

X-port är för minsta utvecklingstiden och få tcp-ip direkt.
Lägg bootloader i atmegan så kan du "nätverksboota"

Annars om du känner för skriva verilog så kan fpga fungera fint.
http://www.xilinx.com/xlnx/xebiz/design ... AR3E-SK-US
Har LAN, USB, VGA, ljud och massa pinnar.

Sedan är styckeindelning uppskattad.
lempa
Kontakt:

Inlägg av lempa »

Ja du..
Bra fråga.. nej. har faktisk tänk på det.
men några saker är följande.
Vill inte ha en pc stånde vid akvariumet och snurrar 24h/d.
om strömmen går så kan jag lätt ha ett litet batteri kopplat till den här lösningen som medelar mig att något är fel.
info: om strömmen är borta mer än 2 timmar så börja sakerna dö i akvariumet.
jag har därför ups kraft koplat på dem akuta pumparna som behövs för att ha liv i akvariumet.
Om tex stömmen skulle gå.. så ska den här styrdatorn skicka ut en varning till mig.
Samt övervaka vilka pumpar som fortfarande har stöm. Och när strömen där helt i akvariumet ska den skicka ut den infon till mig.. funderar på att använda en gammal telefon och sms för att medela mig detta. Eller sätta en gsm modul direkt till denna styrdator. Men det är typ framtids saker som jag vill kunna göra med styrdatorn.
lempa
Kontakt:

Inlägg av lempa »

Kanske också ska skriva att sakerna ska delas upp.
Mitt akvarium består av olika delar. Jag har ett stor akvarium. Samt 4 små akvarium som krävs för att det stora akvarium ska fungera. Samt el reläerna ska inta alla sitta på samma ställe.
det samma gäller sensorerna. Så min tanke är att bygga en main unit där det smarta sitter samt gsm och nätverk sitter.
den ska det finnas en enhet som har några relä och sensorer som sitter 3 meter ifrån main unit. Och sen 3 meter på andra hålet ska sitta en enhet som står vissa relä och har några sensorer på sig.
all data som sammal in ifrån alla sensorer ska sparas ner i main unit. Som en ska ha en display med knappar som jag monterar synligt så att man ser vilka värden det är i akvarium.
Så i slutändan ska det bli en mycket bra dynamisk system.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Du hade några mindre AVR:er dugt bra.
Typ bygga alla "små" på mega88 och den stora på mega168(för minnets skull) och sedan köra uart mellan enheterna.
lempa
Kontakt:

Inlägg av lempa »

Hittade datablad ang mega88 och mega168. Och det såg bra ut.
Tror den har dem sakerna som jag letar efter.
är det något nackdel med att köra mega168 på de små enheterna också?
enligt databladet som jag hittade så var den lite snabbare än mega88.
Vad mennar du med uart mellan enheterna?
förklara gärna eller skicka en länk där jag kan läsa mer om det.
För att börja ”leka” med en megaXX så behöver jag ett bra labkort när jag kan montera allt och börja skriva min kod. Samt en bra compilator för C med in-cirkit programmering...
förslag ?
Det ska inte kosta en förmögenhet.....
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ska du använda PIC så skulle jag rekomendera någon ur 18 serien.
Alla programerare programerar in-cirkit. Att kunna debugga uppkopplat är inte fel det heller. Då är det en ICD-2 eller en klon på den som gäller.
UART är det allmäna namnet på serieporten KAn kopplas til datorns COM via RS232 tex.
En VGA skärm är ingen bra lösning. Men det finns grafiska skärmar som är lika lätta att koppla in som de små text skärmarna.

AVR eller PIC är en smaksak. Volvo eller SAAB?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Ett nätverk är RS485 som är halv duplex och använder uart
http://www.lammertbies.nl/comm/info/RS-485.html

Finns andra lösningar också. Men jag tycker RS-485 nätverk är trevliga och industristandard.

Det är mest priset mellan atmega88 och atmega168 som skiljer och flash.
Tror nog att en atmega88 hade räckt.

AVR har framförallt en stor fördel jämfört med PIC, lättare och billigare programmerare. (har båda förvisso)

Om du vill köra atmega88(har debugwire) och vill programmera och/eller hårdvarudebugga så finns avrdragon. Lawicel säljer t.ex. den för 490 + moms
Annars så är STK500 bra att börja med, färdigt kort som man vet fungerar.
Det STK500 saknar är hårdvarudebugger men går oftast att lösa genom mjukvaran skriver meddelanden på uart:en. Fast hårdvarudebugger är väldigt trevligt, sparar en hel del tid.

Finns inget värre än dåliga programmerare, det tar lusten ur en.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Lempa:
En bra PIC-programmerare är Wisp628. Sodjan här på forumet säljer dessa programmerare, så du får *väldigt* bra support på köpet. (talar bl.a av egen erfarenhet.) :)
Pris: 225kr. Titta på www.jescab.se
Han säljer förresten PIC-kretsar och displayer (mm) också.

Bra tänkt med de olika "stegen". Det brukar bli lättast och bäst när man gör så.

Egentligen behöver du inte välja mellan mobil/PIC (eller AVR) *eller* dator, varför inte ta det bästa av båda världarna?
Det är lättare att kommunicera via nätverk med en dator. Samma sak med en TFT-skärm.
Jag skulle nog låta en PIC (eller AVR) vara hjärtat i systemet. Den sköter då det viktigaste som styrning av akvarie och varning/meddelande till en mobil. Den skickar även information via RS485 eller RS232 till datorn. Datorn tar hand om resten av nätverket och visar även informationen på TFT-skärmen.
Om du inte gillar ljudet av en dator som är igång hela tiden så går det att göra små modifieringar som innebär att den är i princip helt tyst.

Jag har gjort ett liknande system som jag beskriver ovan. Det är visserligen bara en väderstation, men principen är likadan. Diverse sensorer läses av på en PIC som skickar vidare till en server. Med lite perl-programmering har jag sedan ordnat så att jag kan läsa av värdena på vilken annan dator som helst. Antingen i det lokala nätverket, eller på internet, eller på en mobiltelefon. Senare ska jag utveckla projektet så att bl.a bilens motorvärmare startar när det blir tillräckligt kallt.
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Kanske kan utgå ifrån någon "router" som det går att köra linux/openwrt på och ha ett extern i/o kort anslutet via serie eller liknande?
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Jag håller med de andra om att du borde skaffa dig en STK-500, En lcd och några knappar, Då är det mycket lättare att lära sig.
Sen finns det mer information om AVR på AVR-Freaks om inte vår hjälp duger :-)

Finns även en hel del bra info i 2st .zip filer som du hittar på vår wiki!

Bilder på dina akvarium vill vi också se!

Lycka till och välkommen.

PS. Glöm inte att skriva i presentations tråden. DS
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Atmega88 borde vara snabb så det räcker med råge, (är väl samma hastighet på 168 för den delen?), eller vad är det som är så tidskritiskt att inte 8MHz räcker?

Vill du programmera i C så är kompilatorer till AVR (atmega88 tex) gratis (stort plus i min bok), icke så om du väljer PIC vad jag förstått. Men här blir jag säkert rättad om jag har fel. (finns någon begränsad testversion eller nåt tror jag dock)
lempa
Kontakt:

Inlägg av lempa »

Jag har nu bestämt mig för att det ska vara AVR och inte pic.
ska använda en mega168 och main delen. Samt en mega88 till dem små delarna.
Jag lär behöva en STK-500. Nu till min fråga.. vart kan jag köpa en sådan till ett bra pris? Samt så behöver jag köpa en mega168. Vart hittar jag en sådan till bra pris?
Om det finns ett ställe i malmö som har detta så blir jag jätte glad. Då jag kan åka ditt med en gång och hämta det?
Något annat jag behöver än dessa två sakerna för att komma igång?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför AVR?
Skriv svar