Först innan jag ställer mina frågor så vill jag bara säga att jag är ny på detta forum. Anmälde mig idag till det. Då jag hittade det när jag sökte runt på nätet efter lite information ang mitt nya projekt.
Jag har ett 1000liters saltvatten akvarium. Tänkte jag skulle bygga en liten styrdator som styr de olika sakerna som krävs för att det ska fungera.
Målet med projektet är att styra 20 st Relä till 220 lamper, pumpar osv.
10 st sensorer som Temp, Ph, salt osv
Man ska i framtiden kunna bygga ut detta med fler sensorer och relä.
Till detta ska man ha en LCD skärm. 4 raders 20 tecken skärm.
Jag har även en TFT 7 tums skärm. (VGA kontakt ) liggande hemma. Om man kan programmera till den så skulle det varit jätte bra, lite roligare att ha en tft färg skärm än att ha en lcd 4 raders skärm.
Sen kommer det att bli lite knappar som man kan styra inställningarna ifrån.
Typ 4 pilat och Enter samt <- knappar.
Jag skulle också vilja kunna koppla in den på nätverket för att skicka informationen som den samlar ihop till en pc över tcp/ip.
Givetviss kommer inte allt detta att bygas på en gång.
då jag är ganska ny på detta området. Så vill jag har ett projekt hemma som jag kan leka lite med.
Första steget blir att skriva så att relä startas och stängs av på rätt tider
steg 2 blir att få igång skärmen så att man kan lägga ut informationen ifrån sensorerna.
steg 3 blir att den ska tolka värderna ifrån sensorerna och starta vissa relä när det behövs osv.
efter det kommer tcp/ip och hela den delen.
Jag har funderar att bygga i C på en pic processor.
vad ska jag ha för pic processor som kan hantera de här sakerna?
När jag programmera så vill jag kunna använda USB ifrån min dator. Och kunna göra in-curkit programmering om det heter så vill säga. Kan tyvär inte alla termer som används än. Men efter något år på detta forum så borde jag har lite bättre koll... hoppas jag

Vilken programvara ska jag programmera i.
vill gärna ha länkar till ställen där jag kan köpa dessa produkter ifrån. Då jag som sagt är ny så vet jag inte vad jag ska handla. Så om någon kunde säga.. köp art.nr på elfa och köper jag dem sakerna och börja labba mig fram lite.....
Jag letar också efter en programvara där jag kan designa hur själva lösningen ska se ut. Något bra programvara som inte är jätte svår att lära sig..... förslag ?
Tack på förhand.
// Lennie