Lite hjälpt med att komma igång.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Buffi

Lite hjälpt med att komma igång.

Inlägg av Buffi »

Jag tänkte ta och lära mig att programmera AVR-microproccesorer men behöver lite hjälp med att komma igång.

Vad jag har förstått så är det man behöver mjukvara (avrstudio), en programmerare och en microprocessor.

Jag hade tänkt bygga programmeraren som det finns info om här:
http://www.qsl.net/zl1bpu/micro/ENV/PGM.htm

Den enda komponenten som jag är lite osäker på är kondensatorn. Jag är hemskt dålig på att orientera mig på elfa och det vore trevligt om någon kunde tipsa mig om en lämplig kondensator.

Sedan till den viktiga frågan... vart fan skaffar man sig själva AVR-processorn, och vilken ska man köpa egentligen?
Behöver ju knappast något extremt iom att jag ju är nybörjare men det vore bra om jag kunde få tips på vart man kan köpa en fin nybörjarprocessor :)

Tack på förhand.
Buffi

Inlägg av Buffi »

Eftersom jag ändå behöver en del annan elektronik så tänkte jag beställa lite prylar från www.futurlec.com

Är AT90S8515 en vettig AVR som är programmerbar med programmeraren jag länkade till? Såg att AVR-freaks använde den i nån tutorial så det kanske är ett bra nybörjarval?

Känns lite sniket att använda en massa samples när processorn ändå bara kostar runt en 50lapp så blir att jag beställer nån sån isåfall.
Pinkevin

Inlägg av Pinkevin »

Den här kondensatorn:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20 ... _65_656_59

Eller C100UC här:
http://www.futurlec.com/CapCer.shtml
(kondensatorn längst nere).
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Ang kondensatorn så fungerar det iprincip med vilken som helst, tex:
65-656-59.
AT90S8515 är en bra mcu, dock så är det en av de äldre i AVR-serien är möjligt att Atmel slutat tillvärka dom. Om inte prisskildnaden är för stor så skulle jag rekomendera dig att du köper någon AVR ur mega-serien, tex ATmega8,16 eller 32, då har du något att växa med också :)
Buffi

Inlägg av Buffi »

Tack för hjälpen med kondansatorn

Om atmel tillverkar AT90S8515 fortfarande eller inte vet jag inte, fast den finns i alla fall i lager på futurlec.

Det är ingen skillnad i hur man programmerar Mega AVRs mot vanliga AVRs eller? Och visst har jag fattat rätt att den där programmeraren ska stöda i princip alla atmels AVR?

Var ju som ett ganska enkelt och behändigt kopplingsschema till den :)
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Den fungerar bra till typ alla AVR-kretsar. Använder själv en sådan där programmerare.
Säger inte att det är något fel på AT90S8515, men mega:orna har ju mer funktioner och är snabbare och när jag nu kikade på futurlec nu så såg jag att en mega16 är ju tom billigare än en 8515 och en mega32:a var väl ca 10kr dyrare och tror inte det finns några punkter som dom är sämre än en AT90S8515. AT90S8515 har iof ett speciellt interface för att ansluta ett extern minne till den som mega8,16 och 32 saknar, men är det det du är ute efter så finns ju mega8515 som är i princip samma som AT90S8515.
Buffi

Inlägg av Buffi »

Då följer jag ditt råd och köper en sån då ;)

Hellre för mycket än för lite så att säga.
Skriv svar