Detektera luftriktning lättast?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
benring

Detektera luftriktning lättast?

Inlägg av benring »

Halloj!

Jag tänkte se över min ventilation hemma.

Det jag skulle vilja ha, loggare som jag är, är en krets som kan kolla luftriktning i mina till/frånluftsdon.

Jag har ingen aning om ifall detta redan finns eller ej, eller hur dom skulle se ut, men jag tänker mig nått man sätter på/i kanalen som kollar riktningen på flödet.

Jag tänkte ha en fläktkontroll på det mekaniska utsuget, och dra ner/upp det så det endast "pyser in" till fullt ös i tilluften, men det får inte bli för lågt så det blir omvänt.

EDIT: Kom på att om jag kan kolla flöde så kan jag ju kolla att det drar, men kan jag kolla flöde plus/minus oxå på nått sätt?

/B
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man brukar väl använda en diffrential tryckmätare till detta eller hur?
benring

Inlägg av benring »

Om du frågade mig så har jag ingen aning :)

Kan du länka till en sådan så jag får se hur dom ser ut/funkar/arbetar?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett exempel, titta på dom som slutar på DP.
benring

Inlägg av benring »

Aha, ok.

Är dom så pass känsliga att dom kan sitta med en slang i en ventilationskanal och visa det flödet/tryckskillnaden som blir där?

Tänkte på att det är ett så stort rör (110mm eller likn.) i trumman.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Annars finns det andra som är, det beror ju helt på flödet, förstärkning osv.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det finns en del olika sätt att hålla koll på luftflöden

vanligast är att hålla koll på någon tryckskillnad, och där delar man upp det i två delar, den ena vad som orsaker tryckskillnaden och det andra vad man mäter den med

enklast att få tryckskillnad är ett prantelrör man stoppar in
sen finns det irisspjäll med mättutag
tkors
och en massa dom med inbyggda mätuttag

mäter gör mqan med diff tryckgivare som klaarar låga tryck, mekaniska sådanna är urör, går att göra så man läser av dom kapacitivt
sen finns det en hel radda elektroniksa varianter

man kan ävven mäta lufthastighet med propeller

och sen finns det varmtrådsgivare med

alla har sina nackdelar och fördelar

men för långvarigt bruk skulle jag annvända prantelrör och elektronisk givare

vilken noggranhet behöver/vill du ha ?

det går att bygga varmtrådsgivare med ntc/ptcmotstånd för en rimlig summa men kräver vettig kalibrering innan man kan annvända det, men har man kommit förbi den punkten blir det ganska billigt att ha flertalet mätpunkter
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Kolla luftriktning?

Jag misstänker att vi talar om självdragsventilation här va?

Annars byter man aldrig håll på luften i ventilationskanaler, frånluft är alltid frånluft...

Ultraljud funkar annars att detektera luftriktning med, en givare och en sändare och sen tittar man på hur lång tid det tar för signalen att gå den sträckan, motvind = längre tid!

Flödesreglering kan göras med tryggivare, vi körde med två varianter, antingen över fläkten eller bara i tilloppskanalen.

Ska du kommai närheten av normer för luftmängdern som ska in i de olika rumen pratar vi inte om att småpysa, och du kommer då inte ha problem med att luften går bakvägen...
Har du sen en mekanisk frånluftsfläkt med (vilket jag utgår ifrån då du har en mekanisk tilluft) så kommer den ju skapa sådan undertryck i rummen att luften automagiskt (förhoppningsvis) kommer sugas in via tilluftskanalen!
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

En enklare variant kan vara att mäta tryckskillnaden i huset kontra utomhus. Du får ingen flödesmängd direkt men du vet iallafall åt vilket håll det går och om ventilöppningarna är konstanta så får du indirekt ett mått på flödet utan att behöva mäta i varenda insläpp.
littos

Inlägg av littos »

Mitt tips, som faktiskt även används industriellt i en del fall for att kolla flödesriktning för en gas är helt enkelt en "flagga", eller en "spade" som hänger i luftströmmen och vippar åt det håll luften strömmar. Läget på pendeln/flaggan/spaden kan läsas t.ex. med hjälp av en optisk givare. Detta funkar om inte flödeshastigheten är intressant, för i så fall behöver du nått annat, t.ex en termisk givare, eller ett pitotrör, eller kanske en venturimeter, eller en aerofoil, eller en annubar, eller in absurdum...

/Anders[/i]
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

littos förslag är inte dumt. Med en potensiometer eller en graykodsskiva kan du känna av flödet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Två tempgivare och falta mätvärdena. (tror att det var så det heter) Har inte testat men det lär funka bra.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Eller göra som i luftmängsmätarna i gamla bilar. Ha en NTC som man lägger på spänning på så att den får samma resistans som en likadan som inte sitter i luftflödet. Effekten som måste läggas på sensorn i luftflödet är ett mått (kanske inte linjärt direkt...) på hur mycket kylande luft som strömmar över sensorn och den andra NTC ger viss temperaturkompensation. Ingen perfekt lösning, men ger en skaplig indikering.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det ger ingen riktnings information.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man kan ta en bit rör och montera en effektmotstånd mitt på. I varje ända monterar man en NTC eller liknande och balanserar ut dom mot varandra i en op-amp koppling. Man låter då effektmotståndet få lite lagom energi vilket värmar upp röret, om luften då förflyttar sig åt ena hållet kommer den sidan som luften träffar först att vara kallast.
Skriv svar