Strömbesparingsprodukter!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Strömbesparingsprodukter!

Inlägg av Bosen »

Hej!
Jag kom bara att tänka på nåt bra.
Jag har en DVD, en TV, och en Boxer kopplad på ett uttag. Nar sakerna står i standby så drar dom ju en hel del ström ändå. Men det é ju jobbigt att dra ut sladden hela tiden. Min tanke va ett relä som känner av hur mycket ström som går igenom och när alla sakerna är avstängda kan jag tänka mig runt 6-10w går igenom, låt oss för enkelhets skull säga 10w.

över 10w så är reläet draget och det är ström till alla apparater.
om det är under 10w i över 1timma så släpper relät så ingen ström går fram till aparaterna. När man sedan ska använda apparaterna igen så måste man sätta på relät manuellt först!

Vad tror ni om detta???

En annan sak är datorn. Jag har ju den påslagen dygnet runt. Den största anledningen är att jag tycker det är jobbigt att starta den för det tar för lång tid. Tanken va då att efter 02.00, då jag i normala fall sover, stängs datorn av. Det är ju lätt att lösa mjukvarumässigt, men helst så ska den ju starta igen på morgonen och allra helst ska ju strömmen vara helt bruten till dator, skärm, skrivare m.m. under den "döda" tiden!

Tankar om detta???

Hoppas jag kan inspirera någon. Nån gång kanske jag också försöker förverkliga idén.

Fyll gärna på med mer smarta strömbesvaringsprodukter!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns färdiga fördelningslister med strömavkänning, när huvudenheten slockanar så bryts allt annat i listen med

annars är det en sak som borde funnes mera av
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Grendosa med strömbrytare är ju ett steg på vägen.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

grym skrev:finns färdiga fördelningslister med strömavkänning, när huvudenheten slockanar så bryts allt annat i listen med

annars är det en sak som borde funnes mera av
Hur återställs dom?
Då måste man trycka till en brytare antar jag, eller? För mig e det inget jobb och jag använder grenuttag med brytare men folk är lata och vill kunna slänga sig i soffan och trycka på fjärren bara....
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ett urtag har spänning på. När det belastas slås de övriga på.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

försökte hitta dom men icke, det är en vanlig grenlist där ett uttag har stömavkänning , där är det meningen att man kopplar sin dator, när datorn tar ström slår listen på övriga uttag och man får ström till skrivare scanner och annan kringutrustning, när man sedan slår av datorn så stängs resten av med
LasseLucidor

Inlägg av LasseLucidor »

Jag har en sådan som jag har köpt på CO:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382076

/Lasse
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Aha, det ser ju vettigt ut. Tror jag får testa en sådan.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

ja, en sån får sättas upp på önskelistan...
det va ju nästan en precis sådan jag hade tänkt mig... till tv-n iaf...
men problemet med den är om jag kanske ska spela in nåt (boxer med hårddisk) så kan jag ju inte stnga av tv:n.... i mina ögon ett ganska stort problem...

men datorn då... några tankar??
Grendosa med strömbrytare är ju ett steg på vägen.
jo, men min grendosa är gömd bakom tv:n... men uttaget på väggen sitter så det syns, så det kanske skulle gå att sätta någon strömbrytare där...
GFEF

Inlägg av GFEF »

Se:
http://www.clasohlson.se/Search/Product ... ds=36-1048

Är med lös strömbytare enligt bild katalog.
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Netto hade sådana här i byn för ett tag sedan. Alltså listen ni diskuterade. 49:- eller så kostade den. Fanns i flera veckor, kanske även finns fortfarande.
tgr

Inlägg av tgr »

Angående datorn så kan du ju skaffa någon typ av sensor i sängen som känner när du lägger dig. så om klockan är efter en viss tid å du lägger dig stänger datorn ner sig.
Och sen kan den ju starta på klocka. alternativ om du varit ur sängen en viss tid. så den inte startar bara för att du går upp å stänger fönstret eller går på toa.
sen får du ju koppla något som känner när du låser dörren utifrån. för då behöver ju inte datorn vara igång förens du kommer hem heller.
å då kan ju alla lampor släckas med. :)
lillen

Inlägg av lillen »

Tänkte berätta hur du kan göra för både tv:n och datorn.

Till tv:n och boxer så har kjell en pryl.
Art. 39-618

Och till datorn så lägger du vara till en schemalagd avstängning
och om du vill få datorn att starta på morgonen så har du bara en timer som har avstängt mellan 2.30 och när du går upp.

hoppas att jag inte förstörde dina bygg planer nu.

/lillen

P.S behöver du hjälp med en schema lagd aktivitet så säg bara till.
Har gjort det en del gånger för att jävlas med kompisar :lol:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Aah powersafer är bra, satt och letade efter den, fanns en motsvarande på 90-talet som hette "tv-off" nånting, en stor brun låda man la på tvn som startade när det kom ir ;)

Sen till datorn behöver du ingen timer, kör ett sånt där master/slave-uttag
Ställ in datorn att stänga av sig 02:30 eller när du nu somnar, sen kan du lägga in i bios på alla moderna datorer att den ska starta en viss tid.
lillen

Inlägg av lillen »

mrfrenzy skrev:Aah powersafer är bra, satt och letade efter den, fanns en motsvarande på 90-talet som hette "tv-off" nånting, en stor brun låda man la på tvn som startade när det kom ir ;)

Sen till datorn behöver du ingen timer, kör ett sånt där master/slave-uttag
Ställ in datorn att stänga av sig 02:30 eller när du nu somnar, sen kan du lägga in i bios på alla moderna datorer att den ska starta en viss tid.
Tjena

Den där powersafer saken hade jag aldrig sätt om den inte hade varit på omslaget på kjell katalogen :razz:
Har aldrig testa den själv eftersom jag bara har Philips produkter och deras fjärrkontroller bestämmer lite själv
hur den ska sända så jag vet inte om den fungerar så bra för mig.

Sen att man kan starta datorn i bios visste jag inte om, det kan alltid vara bra som till min blivande server :)

Fast helst skulle jag vilja ha så att jag kunde starta den med telefonen,
så om någon vet något bra sätt så kan ni väll skriva det här,
för det handlar om ström besparingar att inte behöva ha servern igång hela tiden :wink:

/lillen
Skriv svar