spindelrelä
spindelrelä
Hur ska jag koppla ett relä för att styra spindeln av/på? styrsignalen kommer från en parallellportspinne. Jag är lite skraj för att koppla ihop 230v med alltihopa...
Så som jag har gjort har jag kopplat en drivkrets till parallellporten och reläer i en DIN-skena för att styr mina lampor!
http://www.hogmark.se/ULN2803_2.jpg så har jag kopplat, dock inte mitt kopplingschema utan Windman´s
/Johan
http://www.hogmark.se/ULN2803_2.jpg så har jag kopplat, dock inte mitt kopplingschema utan Windman´s
/Johan
-
Re: spindelrelä
Är ny här på forumet och håller på med en fräs/plasmaskärare... Jag är så långt att jag har 3 motorer som snurrar på skrivbordet och halvfärdig mekanik i garaget... ska nu beställa lite prylar från Elfa och behöver ett spindelrelä... Därav att jag väcker liv i denna gamla tråd:
Jag förstår inte ovanstående svar... det räcker väl inte med en ULN2803 för att dra tex en dremel.
Hur ska jag koppla för att dra en spindelmotor? Via en ULN2803 och sen till något nytt lämpligt relä eller finns det något "billigt" relä som kan dras direkt av parallellporten (via BreakOutBoard´et) och sen palla 230V och strömstyrkan som motorn drar?
Jag förstår inte ovanstående svar... det räcker väl inte med en ULN2803 för att dra tex en dremel.
Hur ska jag koppla för att dra en spindelmotor? Via en ULN2803 och sen till något nytt lämpligt relä eller finns det något "billigt" relä som kan dras direkt av parallellporten (via BreakOutBoard´et) och sen palla 230V och strömstyrkan som motorn drar?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ett BoB har ofta ett relä för just detta, kolla på CNC4PC och PDMX och välj ut ett lämpligt sådant.
sitter själv med ett par ULN och en laser på 300mw för att skära balsa. JA det funkar att skära med. Men jag skulle gärna vilja slå av och på den.
Vad jag har sett på ett par ställen är att man parkopplar pinnarna som tål 500mw styck så tål den ju en hel del(8x500mw). men jag har inte sett nått helt schema.
Skulle ju gärna styra min Proxxon MF70 spindel via detta oxo.
Någon som har tid/ork att visa ett schema som en el-retard kan följa ?
/Ulf
Vad jag har sett på ett par ställen är att man parkopplar pinnarna som tål 500mw styck så tål den ju en hel del(8x500mw). men jag har inte sett nått helt schema.
Skulle ju gärna styra min Proxxon MF70 spindel via detta oxo.
Någon som har tid/ork att visa ett schema som en el-retard kan följa ?
/Ulf
-
Hittade detta relä: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18836 hos Elfa... verkar mer än väl klara mina krav... 20Ampere @ 250VAC
Någon som kan bekräfta att detta är lämpligt och att jag inte missat något?? (Är maskinare och inte så elektronikkunnig...)

Någon som kan bekräfta att detta är lämpligt och att jag inte missat något?? (Är maskinare och inte så elektronikkunnig...)

Satsa på ett halvledarrelä som tar logiksignal direkt och klarar flera hundra Volt och Ampere, Sodjan här i forumet sålde tidigare kanske har han några kvar?
-
Driva??
ok, jag är som sagt novis på det här med elektronik... jag trodde att det fungerade som ett vanligt slutande relä i tex en bil. Dvs att jag skickar 5V på en pinne (via mitt BOB-kort, spänningen kommer från datorns spänningsaggregat) för att dra spolen och då sluter relät och matar min spindelmotor. Tänker jag fel?

ok, jag är som sagt novis på det här med elektronik... jag trodde att det fungerade som ett vanligt slutande relä i tex en bil. Dvs att jag skickar 5V på en pinne (via mitt BOB-kort, spänningen kommer från datorns spänningsaggregat) för att dra spolen och då sluter relät och matar min spindelmotor. Tänker jag fel?
Ja, men vi visste ju inte att du satt på ett BoB eller hur? Om du har ett BoB som har en 5V utgång med drivare bakom är det ju inga problem, men om det bara är ett passivt BoB som tar signlen direkt från LPT:n så kanske inte din port orkar driva...
Problemet är att det relät drar för mycket effekt för att driva spolen, du får inte ut så mycket från parallellporten eller en optokopplare som är det vanliga i "andra änden" på kabeln. Om du skaffar ett SSR (Solid State Relay) så kan du däremot driva det direkt. Annars krävs det lite kringkomponenter för att kunna säkert driva ett vanligt relä likt det du länkade eller andra billigare eller dyrare varianter.
-
Aha, sorry...
Jag har köpt en massa prylar från Brundin.biz, bla breakoutkort... om det är passivt eller aktivt vet jag inte riktigt.... Det är ett sådant här: http://www.brundin.biz/product_info.php ... 57da93d51c aktivt eller inte?

Jag har köpt en massa prylar från Brundin.biz, bla breakoutkort... om det är passivt eller aktivt vet jag inte riktigt.... Det är ett sådant här: http://www.brundin.biz/product_info.php ... 57da93d51c aktivt eller inte?