3-D scanner med hjälp av cnc maskin

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
cs

3-D scanner med hjälp av cnc maskin

Inlägg av cs »

Hej
Är ny på forumet, har hittat mycket intressant läsning här. Har sökt men inte hittat något projekt där man har scannat en yta, dvs en 3-D kopiator. Det borde gå om man monterar någon typ av avstånds mätare på ena axeln i en cnc maskin. Till mitt projekt skulle en tolerans på +-1mm vara ok. Utrustningen bör klara av att läsa av porrösa ytor(trä). Det kritiska blir väl när vinkeln mellan avlästa föremålets yta och avståndsmätarens ”strålvinkel” börjar bli liten. Skulle det gå utan att blanda in laser ? Känns som laser avstånds mätning ligger långt ovanför min kunskaps nivå :shock: .
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Mätnål är nog lösningen.... Vid kontakt med objektet så flyttar sig maskinen tillbaka i senaste röelseriktningen. I slutändan får du en punktsvärm eller en STL-fil som du sedan kan konvertera till vad du vill använda den till.

Tekniken du funderar på är med visionkamera och riktat ljuskälla, eller ett stereosystem med "randig/linje" ljuskälla - det är jättebra teknik, men för dyrt gissar jag - finns inga sådanna system under ungefär 150kkr - till stor del beroende på dyra komponenter samt tämligen komplicerad mjukvara.

EDIT:
De systemen du tänker på mäter inte med laser, den använder sig av geometri för mätningen, lasern råkar bara vara en lämplig ljuskälla...
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Välkommen till forumet!

Jag tror att ni menar samma sak, men att cs vill använda en optisk avståndsmätning i stället för en mekanisk mätnål.

Små avstånåndsmätande lasar har gått ner i pris kraftigt senaste åren, men om det går att motivera i ett hobbyprojekt är frågan...
Skulle tro att dom kostar ca 1500-2000:- i alla fall.

OEM har ett par modeller som skulle kunna fungera. Sök på OADM12 och OADM20.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

En alternativ lösning är den här enkla lösningen:

http://www.cs.tu-bs.de/rob/david.html

Det som behövs är en webkamera + en laser som projicerar en linje (finns på vissa vattenpass) + en liten rigg bestående av två vita ytor vinkelräta mot varandra
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, njo, men vaför inte mätnål? Bra mycket enklare att få det att fungera snabbt iaf...
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Tänkte mest att han ville läsa porösa ytor, därav optisk lösning, men läser man (jag) lite bättre så var det ju inte porösare än trä... :roll:
Mätnål borde därmed fungera.
cs

Inlägg av cs »

Har läst på lite om beröringsfri avståndmätning. Skall man ha bra precision blir det dyrt, de färdiga givarna som ger bra precision och arbetar med laser och ccd enligt trianguleringsmetoden kostar en heldel, fick pris på en modell ca 4 kkr har även hittat givare för ca1kkr men med sämre precision.
Den som du anger Pjoms, OAM20 har jag ej pris på men den borde ligga i samma prisläge, lite onödigt dyrt :)

Borde gå att använda Sharps GP2D12 fungerar enligt samma princip men använder IR + PSD vilket ger större mätpunkt => Sämre upplösning av ytan men med tanke på att den kostar bara ~100kr får man ta det åtminstone till att börja med. Håller man mätavståndet till ca 150mm så är upplösning helt ok enligt databladet. Är det någon som har labbat med den och har erfarenhet angående hur den fungerar på vinklade ytor? Om man tex placerar en vanlig penna framför den på 150 mm, räcker pennans diameter för att den skall ge ett stabilt spänningsutslag motsvarande 150mm?

Angående att använda en mätnål, är lite osäker på att det mekaniskt fungerar när man skall mäta ett föremål endast från ett håll, om den är tex rund. Borde bli ganska stora sidokrafter på mätnålen när vinkeln mellan mätnålens rörelse riktnig och ytan som skall mätas blir liten? Men om det finns förslag på hur det skall fungera så är jag intresserad. Om man mäter mot trä borde det gå att detektera elektriskt när mätnålen tar i?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Riktiga mätnålar är upphängda så att de ger utslag oaktat åt vilket håll nålen påverkas. Varje påverkan ger en punkt. Det brukar fungera rätt bra, men visst kan det bli skuggor om man kör med 3-axlig maskin.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Om man gör som cs säger med triangulering kanske en http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=7240.htm vore lämpligt? Ruskigt snabb tycker jag den verkar vara.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

tänk på att ljussensorer alltid behöver mycket ljusenergi om de skall kunna läsas av snabbt. tänk slutartid kamera.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

man kan göra differensmätning, av/på
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

strombom skrev:Om man gör som cs säger med triangulering kanske en http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=7240.htm vore lämpligt? Ruskigt snabb tycker jag den verkar vara.
Fast den kräver ju en ADC eller annan analog signaldetektion för videoutgången är ju analog.
cs

Inlägg av cs »

Det skulle vara intressant att prova S9227 bildsensorn, den är nog snabb, men skall 5 MHz utnyttjas fullt ut krävs en riktig snabb A/D.
Om jag har sett rätt kan en ATmega128's A/D klara av att läsa i 76 kHz i 8 bitars upplösning. Det är 512 pixlar som skall läsas av + lite extra tid vilket ger att den hinner med drygt 100 kompletta bildavläsningar/sekund. Räcker nog för mitt behov.
Måste inte någon typ av lins monteras ?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Självklart så måste optik monteras....

Om den sensord duger för dina ändamål kan bara du själv svara på. Varning dock för att du har ett stort projekt framför dig innan du har något väl fungerande. Skall du göra något DIY-system så använd http://www.david-laserscanner.com/ som utgångspunkt. Risken är att man gapar över för mycket - det är en massa problem man först inte tänker på när man skall göra ett sådant här projekt. Säger inte att det är omöjligt, men fundera igenom det en gång till innan du sätter igång och köpa prylar....

Finns DIY system med stereokamera och bara använda omgivningsljuset - inte lika felfritt, men fungerande det också.
Användarvisningsbild
tax

Inlägg av tax »

Även om detta inte är så "rolig" lösning, har jag hört att det fungerar bra.

Det du behöver är en digitalkamera, ett vitt 90-graders hörn och en speciell programvara som analyserar bilden. Går även att översätta till CNC-program om man vill fräsa ut nått osv. Lite info:

http://www.simple3d.com/#software
Skriv svar