En mysig midvinterkväll vid en arbetspunkt på c:a -25C skulle jag hämta ut min jacka från XP-EL för att så smått bege mig hemåt. Förtvivlat slet jag mitt kort i den av XP-EL egenproducerade kortläsaren utan minsta lilla livstecken till svar från låset. När jag slutligen tagit mig in möttes jag av ovanstående syn när jag öppnat kortavkodaren.
Trots att det luktade bränt och uCn såg ut som att den hade gjort sitt, så fungerade allt igen då jag resetade kretsen. Villrådigt lämnades det som det var i tron att allt var frid och fröjd. Men efter bara någon daguppenbarades samma fel igen. Mkt mystiskt då allt fungerat klockers i 3 månader. Till slut kom vi fram till att man ibland ESD-zappar systemet när man tar i dörrhantaget, som via magnetlåset är inkopplat till uCn. Detta sätter prollen i nåt odefinierat state (oscillatorn stannar t.ex.) och den blir väldigt varm(se bilderna). Numera sitter det optokopplare och separat matning till dörren och det har funkat bra igen. Mikrokontroller är dock fortfarande densamma. Snacka om stryktålig liten rackare
Aha, på bilderna såg de ut som klassikern; att förväxla Vcc och GND. Varmt blir det, och illa luktar det, men µC brukar funka ändå när man styrt upp felet.
Jag hade uppgraderat min WISP628 och hade i all hast petat den i fel riktning i socklen. Sedan förmådde den att sänka en 7805 (1,5A versionen) med kylfläns ett antal gånger till jag fattade hur dum jag hade varit.
Plocka isär, vända på grunkan, elda på: visst körde den!